SL H76 5581 vid Hagaterminalen - 2 maj 1997

Startat av Mikael T Nilsson, 11 april 2019, 18:16:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag hittade denna bild i mitt arkiv, föreställande en av SL:s (flygbussarnas) särling, H76 5581 vid Haga södra. Jag minns dock inte vad den användes till. Kan det ha varit "hotell-linjen", någon form av matarlinje mellan Arlandabussarna vid Haga södra och större hotell inne i stan? Jag vill minnas att hotell-linjen från början trafikerades av Wasatrafik för SL/Flygbussarnas räkning tidigare på 90-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Hotellinjen i oktober 1987 och trafikerades av små Renault FB30 påbyggda av Flobyverken. Det var två bussar. Det var mycket riktigt Wasatrafik som körde men på uppdrag av SL. Linjen blev inte gammal och bussarna fick jobb på annat håll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2019, 19:05:41 PM
Hotellinjen i oktober 1987 och trafikerades av små Renault FB30 påbyggda av Flobyverken. Det var två bussar. Det var mycket riktigt Wasatrafik som körde men på uppdrag av SL. Linjen blev inte gammal och bussarna fick jobb på annat håll.

Tack! Så var det. Nu minns jag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl

Under andra halvan av 90-talet körde Flygbussarna ett koncept med anslutningsbussar. Principen byggde på att ha mindre bussar som vid lämplig plats anslöt till en större buss till/från Arlanda. Idén var väl att snabba upp resorna till de mest populära destinationerna, samtidigt som servicen fortfarande skulle finnas kvar till de andra hållplatserna. T ex körde Täbylinjen från starten i augusti 1996 enbart med mindre bussar som anslöt till Brommaplanslinjen vid hållplatsen i Upplands Väsby - först efter något år började även "stora" bussar köra till Täby. Under 1998 nådde konceptet sin största utbredning och mindre anslutningsbussar körde då till Vasastan, Kista, Barkarby samt på helgerna även till Brommaplan. Under 1999 upphörde konceptet med anslutningsbussarna helt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl skrivet 14 april 2019, 18:49:21 PM
Under andra halvan av 90-talet körde Flygbussarna ett koncept med anslutningsbussar. Principen byggde på att ha mindre bussar som vid lämplig plats anslöt till en större buss till/från Arlanda. Idén var väl att snabba upp resorna till de mest populära destinationerna, samtidigt som servicen fortfarande skulle finnas kvar till de andra hållplatserna. T ex körde Täbylinjen från starten i augusti 1996 enbart med mindre bussar som anslöt till Brommaplanslinjen vid hållplatsen i Upplands Väsby - först efter något år började även "stora" bussar köra till Täby. Under 1998 nådde konceptet sin största utbredning och mindre anslutningsbussar körde då till Vasastan, Kista, Barkarby samt på helgerna även till Brommaplan. Under 1999 upphörde konceptet med anslutningsbussarna helt.

Tack för uppgifterna! Det förklarar vad de användes till. Har även fler bilder på mindre flygbussar vid Haga södra.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.