Polisbilar i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 17:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

#45
Citat från: Simon skrivet 21 december 2007, 22:06:37 PM
Trevlig bild :) Vilket år är den ifrån?





****


För att kunna ange tidpunkt för fotot, måste jag söka i mina anteckningar. Dessa är inte i bästa ordning, så det tar en god stund....
Platsen för VW-bussen är i alla fall Drottninggatan i Stockholm, med Klarabergsvägen i bakgrunden.

"Hockeyklubban" ovan, är tagen på Selmedalsvägen i Hägersten, Stockholm. Intill Axelsbergs centrum. Det är en delförstoring, och inte av bästa kvalitét, men ändå ett dokument.

HJP

scaniaolsson

För att förtydliga lite grand från inlägg nummer 1.

Bilden på 8 2984 må vara tagen i Skövde, men den hör deffinitivt inte hemma där med det radio nr.
Alla bilarna i Skaraborg heter 8 5xxx eller 8 85xx (Trafikavdelningen)

En bil med nr på 8 2xxx måste höra hemma i Göteborgstrakten.

Vidare till den nya V 70:n 8 5950 i Norrort Stockholm.
Denna bil lär ha varit märkt så vid leverans men sedan ändrats.
Under hjulmarknaden i Sollentuna plåtade jag själv just detta fordon utanför polishuset och det var då helt "rent" från alla tänkbara radio nr.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Fredrik Klint

Jag börjar med att tacka för alla trevliga bilder på polisfordon. Härligt att detta forum växer och inte bara behandlar bussar, även om detta är huvudämnet. Jag är ju lite "allätare" som gillar bilar, bussar och lastbilar.
Bidrar med två bilder inom detta ämne;

Volvo 244 -83. Avregistrerad 5 januari 2004.


Dodge B-300 Maxivan -80. Finns kvar, "bostadsinredning". Bensinare på 189hk.
Senare var det väl Ford Econoline som blev piketbussar i Stockholm? I början på 90-talet kom Chevorna och idag finns väl både Chevrolet och Ford?

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 december 2007, 17:41:48 PM
Jag börjar med att tacka för alla trevliga bilder på polisfordon. Härligt att detta forum växer och inte bara behandlar bussar, även om detta är huvudämnet. Jag är ju lite "allätare" som gillar bilar, bussar och lastbilar.



****




Visst är det kul att även "allätare" kan få sitt lystmäte tillgodosett.
Bidrar nu med en delförstoring till, samt bilden som delförstoringarna är gjorda från. Vid fototillfället var det lite besvärligt ljus, och jag hade endast en enkel kamera, eftersom jag var utan film till min. När jag fick syn på polis- och brandbilar på utryckning, cyklade jag efter dem. Bilderna är sedan skannade från papperskopiorna. Det vore naturligtvis bättre att skanna negativen, men än har jag ingen filmskanner. Men det kommer....

HJP

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 07:38:51 AM
Fanns det Mercedes som polisbilar förr? Eller är dessa bara påhittade?

Beror ju lite på hur man definierar förr. Uppsalapolisen har haft en Mercedes C-klass kombi, http://www.firephoto.se/polis/uppsala/old/1750.jpg Sen börjar ju minibussar från Mercedes dyka upp, fast det är ju nu och inte förr.

Jonas

Mikael T Nilsson

Tack för alla trevliga inlägg och bilder i denna tråd!!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Möllers

Tycker denna polis bilden är den snyggaste jag har sett.
Skulle vara skoj att se en sån i sverige nån gång  :o

http://www.tomv.org/unit2.JPG

Skalman

Ingen som lyckats fånga en Porsche från tiden när Polismakten
förfogade över ett antal dylika..?

Jonas Sandqvist

Citat från: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 07:51:11 AM
Trevlig tråd! Micke, gör det något att jag lägger in en polisbilsbild? Om du vill kan jag i så fall flytta den till en egen tråd.

Här är ett lite äldre utförande, tror bilden är tagen kring 1980. Var? Tja, något säger mig att det är Fleminggatan, men jag är högst osäker. Sköna, utsvängda brallor har liraren på bilden i alla fall!



Hoppas bilden kommer upp, de har haft lite problem med hemsidan.
/Danne

Känns nästan som om bilden är tagen senare... Snarare 82/83 eftersom bilen har en takbåge men jag kan ha fel  :-[. Killarna är iaf helt ute modemässigt med sina 70-tals byxor  ;D ;D  Hälsar Jonas

Roger Larsson

Citat från: JB skrivet 22 december 2007, 20:17:06 PM
Beror ju lite på hur man definierar förr. Uppsalapolisen har haft en Mercedes C-klass kombi, http://www.firephoto.se/polis/uppsala/old/1750.jpg Sen börjar ju minibussar från Mercedes dyka upp, fast det är ju nu och inte förr.

Jonas

I slutet på 1950-talet och några år framåt så fanns det ett mindre antal MB-i polisbilsutförande. Bla hade hundenheten i Malmö en MB 220 från ca 1958. Det då nybildade RPS hade MB 250 eller 280 från 1966 som provbil tillsammans med rariteter som Ford Zephyr och Opel Kapitän (men det var ju ANA och Valiant som tog hem spelet - men det är ju en helt annan historia).  I nyare tid fanns det en MB i Kristianstad i alla fall (men har inte en aning om vad det var för modell - någon form av provbil var det visst).

Roger Larsson

Citat från: Skalman skrivet 28 december 2007, 21:18:45 PM
Ingen som lyckats fånga en Porsche från tiden när Polismakten
förfogade över ett antal dylika..?

Här finns en länk till en restaurerad Porsche
http://www.samlaren.org/porsche/

Polis hade fö enl uppgift 22 st Porsche fördelade så här:

1965 5 st.
1967 3 st.
1968 3 st.
1970 5 st
1971 1 st.
1972 2 st.
1973 3 st.

Ersa

Citat från: Roger Larsson skrivet 29 december 2007, 10:43:16 AM
Här finns en länk till en restaurerad Porsche
http://www.samlaren.org/porsche/

Det är väl den restaurerade Porschen, i bestämd singularisform?
Alla de andra 21 är väl borta, tyvärr?  :(

Möllers


Roger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 29 december 2007, 19:01:55 PM
Det är väl den restaurerade Porschen, i bestämd singularisform?
Alla de andra 21 är väl borta, tyvärr?  :(

Ok, "den restaurerade" då! Nej, jag tror inte alla dom övriga är borta - någon borde ju finnas kvar...

HJP

Citat från: Roger Larsson skrivet 29 december 2007, 22:06:13 PM
Ok, "den restaurerade" då! Nej, jag tror inte alla dom övriga är borta - någon borde ju finnas kvar...



****
För ett par år sedan, fanns en stor artikel om dessa polis-Porschar, i en av de stora motortidningarna. Det redogjordes för alla bilar, och om jag minns rätt, så återfanns alla utom en, i mer eller mindre dåligt skick. Den nu restaurerade var den bästa.
Utan att säga för mycket, så tror jag att risken är stor, att de andra nu är borta. I varje fall ska det nog mycket till, för att vi ska få se en till restaurerad. Men visst vore det kul med en, utrustad med rödljus och gul saftblandare.....

HJP