Polisbilar i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 17:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Verspieder skrivet 17 december 2007, 04:53:24 AM
Nu börjar det bli riktigt kul, HJP. Tackar!  :D



****






Kul att du uppskattar bilderna  :)
Här kommer ett par från "dagen efter". D.v.s. 30 september 2007.
Vattenkanonen tror jag inte har använts någon gång, eller möjligen en gång. Någon som vet?
"Skylten" till nya Polismuseet, består av en polishelikopter. Inte så dumt.
Till sist, kunde jag inte låta bli att ta med den duktiga polishunden, som värmde upp inför en senare uppvisning. OBS! Hundens halsband!

Denna dag hade jag ont om tid, och gjorde endast en "snabbrepa", för att förhoppningsvis få se något som inte var med dagen innan - invigningsdagen.

HJP

Bengt Jönsson

Citat från: HJP skrivet 17 december 2007, 11:25:27 AM


****


Denna dag hade jag ont om tid, och gjorde endast en "snabbrepa", för att förhoppningsvis få se något som inte var med dagen innan - invigningsdagen.

HJP


Åhhhh.. En Magirus-Deutz "Rundnos"..!!!  8)
Luftkyld diesel..  ;D ;D

/Bengt

HJP

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 december 2007, 11:27:59 AM

Åhhhh.. En Magirus-Deutz "Rundnos"..!!!  8)
Luftkyld diesel..  ;D ;D

/Bengt



****




Magirus-Deutz var ordet!
Här ett par bilder på samma bil, vid samma tillfälle. En regndroppe "blaffade" till det på nedre bilden  :(

HJP

HJP

#33




Störst och bäst, brukar det ibland heta, när det gäller USA. Kanske utgör denna polisbil "undantaget som bekräftar regeln?"
Den 10 maj 2007, hittade jag bilen på Manhattan i New York - kameran var med.

HJP

Bengt Jönsson

Citat från: HJP skrivet 17 december 2007, 12:25:49 PM


****




Magirus-Deutz var ordet!
Här ett par bilder på samma bil, vid samma tillfälle. En regndroppe "blaffade" till det på nedre bilden  :(

HJP


Mycket "dräggabla" bilder på ett omstritt fordon.
Jag vet och respekterar din åsikt i "ordningsfrågor"   :) men detta fordon hade verkligen behövts under "kravallerna" i Göteborg 2001.
Den som sett på nära håll och upplevt hur "mobben" förstört och vandaliserat håller med mig.

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: HJP skrivet 17 december 2007, 12:41:32 PM


HJP


Världen är inte sig lik!
Den gula taxin bredvid "polismoppen" är en Toyota och inte en gungig Chevrolet Caprice (pilsnerpråmen)...
8)  (här hade jag velat haft en smiley i Stetson-hatt!! )

/B

HJP

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 december 2007, 13:31:47 PM

Mycket "dräggabla" bilder på ett omstritt fordon.
Jag vet och respekterar din åsikt i "ordningsfrågor"   :) men detta fordon hade verkligen behövts under "kravallerna" i Göteborg 2001.
Den som sett på nära håll och upplevt hur "mobben" förstört och vandaliserat håller med mig.

/Bengt



****
Har jag diskuterat ordningsfrågor och vattenkanoner med dig?
Kanske var det länge sedan, kanske har jag reviderat min uppfattning. Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Det kanske inte heller är något för detta forum, men jag har en e-postadress....

Kul iallafall, att du gillade bilderna. Ironiskt nog, så var det en vattendroppe, som "blaffade" till det på ena bilden. Inte så farligt, men ändå - en vattendroppe mot en vattenkanon. Lite som David mot Goliat s.a.s.  ;)

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 17 december 2007, 09:42:46 AM


****


Här kommer "hockeyklubban" bakifrån, för att kittla din nostalgiska nerv  ;)



Underbart! Här syns det också så väldigt tydligt varför denna målning brukar kallas hockeyklubba :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 17 december 2007, 10:24:48 AM



Till skillnad från stockholmspolisens bilar, saknar den POLIS-skylten ovanför vindrutan.
Rödljuset består av en s.k. "strumpa" (rödstrumpa?), som med en knapptryckning förs över glödlampan i sökaren.



Det var intressant! Jag var ju inte född varken under 1950- eler 1960-talen så jag har ju aldrig fått uppleva den här generationen polisbilar

Men det var nog så här polisbilarna i "Släpp fångarne loss det är vår" såg ut i den andra biljakten. Har för mig att det stod POLIS ovanför vindrutan som du skriver om att det tydligen gjorde i Stockholm. Men inte fanns väl dessa kvar i tjänst 1975 då filmen gjordes?

Tage Danielsson måste ha valt att göra två biljakter där den första skulle vara "modern", dvs 1975 då filmen gjordes och den andra biljakten lite mer "gammaldags" av någon anledning. Man kan undra varför. Jag minns att boven som jagades i de då moderna Volvobilarna såg mer ut som en typisk bov som verkade osympatsk medan Ernst Hugo Järegård som blev jagad i andra biljakten av dessa mercor istället var en mycket sympatisk "bov". Men valet av bilar förvånar mig alltså och det framgår aldrig i filmen varför heller
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 14:20:28 PM

Det var intressant! Jag var ju inte född varken under 1950- eler 1960-talen så jag har ju aldrig fått uppleva den här generationen polisbilar

Men det var nog så här polisbilarna i "Släpp fångarne loss det är vår" såg ut i den andra biljakten. Har för mig att det stod POLIS ovanför vindrutan som du skriver om att det tydligen gjorde i Stockholm. Men inte fanns väl dessa kvar i tjänst 1975 då filmen gjordes?

Tage Danielsson måste ha valt att göra två biljakter där den första skulle vara "modern", dvs 1975 då filmen gjordes och den andra biljakten lite mer "gammaldags" av någon anledning. Man kan undra varför. Jag minns att boven som jagades i de då moderna Volvobilarna såg mer ut som en typisk bov som verkade osympatsk medan Ernst Hugo Järegård som blev jagad i andra biljakten av dessa mercor istället var en mycket sympatisk "bov". Men valet av bilar förvånar mig alltså och det framgår aldrig i filmen varför heller


På 70-talet körde "farbror blå" omkring i gungiga amerikanare.
Plymouth Valiant!   8) (Stetson-hatt!!)

I de flesta brittiska serier och filmer brukar av någon underlig anledning "de onda" eller "bovarna" ofta köra omkring med Audi eller Mercedes..  ::)  Vad nu detta kan bero på..

I serien "Karl för sin kilt" vet jag just att den bitchiga kvinnliga ekonomen som är är med i några avsnitt och som skall få snurr på godsets ekonomi, avskedar trotjänare mm kör omkring i en Audi TT

/Bengt

Bengt Jönsson

Hittade den här länken i detta "dräggabla ämne" med många foton på både nya och gamla "farbror-blå-bilar"..

http://www.utryckningsfordon.se/fordon/polis.htm

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 december 2007, 14:40:19 PM
Hittade den här länken i detta "dräggabla ämne" med många foton på både nya och gamla "farbror-blå-bilar"..

http://www.utryckningsfordon.se/fordon/polis.htm

/B


Roligt! Om man rullar ner en bra bt så ser man en bild på Polisporschen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero


HJP



En svartvit VW-buss kanske kan passa?!

HJP

Simon

Citat från: HJP skrivet 21 december 2007, 18:13:35 PM


En svartvit VW-buss kanske kan passa?!

HJP

Trevlig bild :) Vilket år är den ifrån?