Polisbilar i olika utföranden

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 17:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

#15
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 december 2007, 08:30:15 AM

Volvo 240 av 1979 och 1980 års modeller har en speciell "kantig" front som mjukades upp i.o.m årsmodell 1981.
På 79- och 80-års modeller hade DL-modellen kvadratiska frontlyktor medan GL-versionen hade rektangulära.  1981 fick både DL och GL rektangulära men med något rundare former.

Tidigare årsmodeller av 240, dvs fram till 78 hade runda frontlyktor.

/B



Men den kantiga fronten på 1979 och 1980 års modeller på Volvo 240 är egentligen samma front som årsmodellerna 1975-1978 fast med fyrkatiga frontlyktor istället för runda. DL-modellen har till och med precis samma grill som 1978 års modell har fast med kvadratiska lyktor medan 1978 års modell har runda. GL, GLE och GLT har rektangulära ryktor och grillen är anpassad för större lyktor men i övrigt är det fortfarande samma front som 1975-1978 års modeller har. 1979 och 1980 års modeller på 260 har identisk front som 1975-1978 har. Den stora ändringen för både 240 och 260 skedde just med 1981 års modell då fronten blev mjukare, stötfångaren bleb smäckrare och invändigt fick de helt ny intrumentbräda. Intrumentbrädan på 1979 och 1980 års modeller är identisk med 1975-1978 års modeller

Det fanns föresten en riktig särling. 244 GT av 1979 års modell. Den hade samma front som 1978 års modell, med runda lyktor och allt trots att den var från 1979. Fast grillen var silverfärgad istället för svart. GT tillverkades i liten serie och är mycket ovanlig. Fast minst ett par stycken minns jag fanns här i Uppsala när jag var liten

Oj vad nostalgiskt det är för mig att tänka på Volvobilar av den här generationen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#16
Det är över 40 år sedan "landsfiskalen" åkte runt i Sverige, och numera är denna titel ett steg i domarkarriären:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskal

På Azorerna och i övriga Portugal verkar denne vara anställd av GNR (Republikanska Nationalgardet) och åker runt i deras gröna bilar:







Bengt Lindstein

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 december 2007, 10:26:11 AM
Där ser man, Norrortspolisen har hunnit få en V70 av senaste modell. Tack för länken!

Varsågod  :)

Hälsar
Bengt

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 16 december 2007, 12:14:45 PM
Det är över 40 år sedan "landsfiskalen" åkte runt i Sverige, och numera är denna titel ett steg i domarkarriären:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskal

På Azorerna och i övriga Portugal verkar denne vara anställd av GNR (Republikanska Nationalgardet) och åker runt i deras gröna bilar:







Mycket trevliga bilder. Landrover gör sig bra som polisbilar. Det finns en hel del i Storbritannien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 16 december 2007, 15:10:21 PM


Tack för denna bild!




Här kommer en polisbil från Italien. En av de minsta polisbilar jag har på bild.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HJP

Citat
Jag blev omkörd av en Volvo 240 polisbil på E4:an vid Solna för några veckor sedan. Modellen var tidigt 90-tal eller sent 80-tal. Förmodligen tillhörde den polismuséet.




****










Sedan Polishistoriska, och Polistekniska museerna, ersatts av nyöppnade Polismuseet, visas endast en bråkdel av samlingarna. Meningen är, att olika fordon ska cirkulera, mellan Polismuseet och Polishögskolan, där gamla Polistekniska museet låg. Det var möjligen en sådan "cirkulering", du blev omkörd av.

Jag bidrar med några bilder från invigningen av Polismuseet, 29 september 2007.

Den svartvita Amazonen med rödljus, är den enda bevarade polisbil, med rödljus, som fortfarande är godkänd som utryckningsfordon. Det kommer an på, att övergångsperioden, då både röd-, och blåljus förekom, inte har något slutdatum, utan pågår ännu. Bilen besiktas varje år på Bilprovningen, men används förstås inte som utryckningfordon i praktiken. Men ett kul kuriosum är det.

OBS! den trevliga reg-skylten på VW-bubblan  ;)

HJP

Ersa

Nu börjar det bli riktigt kul, HJP. Tackar!  :D

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 16 december 2007, 23:03:05 PM








För mig är polisbilar i 80-talsutförande det allra mest nostalgiska. De har fått öknamnet Hockeyklubbor :)

Polisbubblor har jag aldrig upplevt i verkligheten. Kanske hade de försvunnit innan? Men jag minns att jag såg en sådan i filmen Släpp fångarna loss, det är vår! som var en film av Tage Danielsson och som var gjord 1975. Har sett filmen på TV. I början av den filmen är det en biljakt med en massa polisbilar. Nästan alla polisbilar är Volvo 140 men på ett ställe dyker just en VW-bubbla upp. Har för mig att bubblan bara står parkerad på en liten väg mitt i biljakten och man ser den väldigt hastigt. Det är Volvobilarna man ser mest

En sak som förvånar mig i filmen är att det senare i filmen blir en biljakt igen med polisbilar och den biljakten är så gott som identisk. Skillnaden är att "boven" denna gång är ny, det är Ernst Hugo Järegård som är boven i denna biljakt. Den sker på samma vägar men helt plötsligt är alla polisbilar utbytta. Alla polisibilar är nu istället Mercedes 180 från 1950-talet (den så kallade bull-mercan). Har något minne av att de har röda ljus istället för blåljus och mercorna är alltså betydligt äldre än Volvobilarna i den första biljakten. Är dessa bilar äkta? Fanns det Mercedes som polisbilar förr? Eller är dessa bara påhittade?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 11:54:13 AM


Men den kantiga fronten på 1979 och 1980 års modeller på Volvo 240 är egentligen samma front som årsmodellerna 1975-1978 fast med fyrkatiga frontlyktor istället för runda. DL-modellen har till och med precis samma grill som 1978 års modell har fast med kvadratiska lyktor medan 1978 års modell har runda. GL, GLE och GLT har rektangulära ryktor och grillen är anpassad för större lyktor men i övrigt är det fortfarande samma front som 1975-1978 års modeller har. 1979 och 1980 års modeller på 260 har identisk front som 1975-1978 har. Den stora ändringen för både 240 och 260 skedde just med 1981 års modell då fronten blev mjukare, stötfångaren bleb smäckrare och invändigt fick de helt ny intrumentbräda. Intrumentbrädan på 1979 och 1980 års modeller är identisk med 1975-1978 års modeller

Det fanns föresten en riktig särling. 244 GT av 1979 års modell. Den hade samma front som 1978 års modell, med runda lyktor och allt trots att den var från 1979. Fast grillen var silverfärgad istället för svart. GT tillverkades i liten serie och är mycket ovanlig. Fast minst ett par stycken minns jag fanns här i Uppsala när jag var liten

Oj vad nostalgiskt det är för mig att tänka på Volvobilar av den här generationen :D


Årsmodellerna 1975 - 1977 av Volvo 240 har en svart grill med horisontella ribbor av plast.  Runt grillen är det en "kromlist".  På 1978 års modell går denna kromlist bara runt själva de runda frontlyktorna som en kvadratiskt "ram" och detta är det enklaste sättet att urskilja en 78'

Precis som du skriver så är 79 och 80:orna bara samma grill men med kvadratiska (DL) resp rektangulära (GL) lyktor och "kromlisten" runt är borta på DL (?).  Däremot är bakluckan betydligt mera "avrundad" i kanterna på dessa och så i princip likadan ut ända tills 240-sedan lades ner.  245 tillverkades till 1993.

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 december 2007, 08:00:10 AM

Årsmodellerna 1975 - 1977 av Volvo 240 har en svart grill med horisontella ribbor av plast.  Runt grillen är det en "kromlist".  På 1978 års modell går denna kromlist bara runt själva de runda frontlyktorna som en kvadratiskt "ram" och detta är det enklaste sättet att urskilja en 78'

Precis som du skriver så är 79 och 80:orna bara samma grill men med kvadratiska (DL) resp rektangulära (GL) lyktor och "kromlisten" runt är borta på DL (?).  Däremot är bakluckan betydligt mera "avrundad" i kanterna på dessa och så i princip likadan ut ända tills 240-sedan lades ner.  245 tillverkades till 1993.

/Bengt

Har vid närmare eftertanke även för mig att GL-modellerna (de lite finare och "exklusivare") av 79 och 80 hade en grill av svart plast med små rektanglar i.st.f bara längsgående ribbor..
;D  8)

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 december 2007, 08:00:10 AM

Årsmodellerna 1975 - 1977 av Volvo 240 har en svart grill med horisontella ribbor av plast.  Runt grillen är det en "kromlist".  På 1978 års modell går denna kromlist bara runt själva de runda frontlyktorna som en kvadratiskt "ram" och detta är det enklaste sättet att urskilja en 78'

Precis som du skriver så är 79 och 80:orna bara samma grill men med kvadratiska (DL) resp rektangulära (GL) lyktor och "kromlisten" runt är borta på DL (?).  Däremot är bakluckan betydligt mera "avrundad" i kanterna på dessa och så i princip likadan ut ända tills 240-sedan lades ner.  245 tillverkades till 1993.

/Bengt



Det rundare bakpartiet kom med 1979 års modell. 1978 års modell har samma bakparti som funnits sedan 1975 års modell och även finns på 140 av årsmodellerna 1973-1974. Men det var bara sedanmodellerna 142 och 144 som fick ändrat bakparti från 1979 års modell. Kombimodellen 245 ser precis likadan ut på 1979 och 1980 års modeller som på 1975-1978 års modeller. Kombimodellen skiljer man bara på fronten och 1980 års modell känns också igen för att den har modernare backspeglar än 1979 års modell som har de gamla backspeglarna som funnits sedan 1974 års 140

Den verkliga särlingen var 240 GT av 1979 års modell. Fronten var som jag redan nämnt utformad som 1978 års modell med runda strålkastare men bakpartiet var samma som övriga från 1979 och framåt, dvs den hade det modernare lite rundare bakpartiet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 08:33:50 AM


Det rundare bakpartiet kom med 1979 års modell. 1978 års modell har samma bakparti som funnits sedan 1975 års modell och även finns på 140 av årsmodellerna 1973-1974. Men det var bara sedanmodellerna 142 och 144 som fick ändrat bakparti från 1979 års modell. Kombimodellen 245 ser precis likadan ut på 1979 och 1980 års modeller som på 1975-1978 års modeller. Kombimodellen skiljer man bara på fronten och 1980 års modell känns också igen för att den har modernare backspeglar än 1979 års modell som har de gamla backspeglarna som funnits sedan 1974 års 140

Den verkliga särlingen var 240 GT av 1979 års modell. Fronten var som jag redan nämnt utformad som 1978 års modell med runda strålkastare men bakpartiet var samma som övriga från 1979 och framåt, dvs den hade det modernare lite rundare bakpartiet


Ja, det stämmer ju!  De lite mer rundade "koffertluckorna" kom redan 79 och har en mjukt böjd nervikning i aktern.  På de tidigare 75 - 78 var koffertluckan "i princip" bara en pressad plåtskiva med lite förstärkningar.

Sedan har vi ju "USA-modellerna" med två mindre rektangulära framljus bredvid varandra och 260-front(?) redan från 75..  8)

/B

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 07:38:51 AM

För mig är polisbilar i 80-talsutförande det allra mest nostalgiska. De har fått öknamnet Hockeyklubbor :)

Fanns det Mercedes som polisbilar förr? Eller är dessa bara påhittade?



****


Här kommer "hockeyklubban" bakifrån, för att kittla din nostalgiska nerv  ;)

Visst hade polisen Mercedes. De var mycket vanliga.
Nu är det så länge sedan "Släpp fångarne loss det är vår" gick, så jag minns inte scenerna, du beskriver.
De Mercor som du uppfattade som 180-modeller, var nog 190. Jag tror att polisen hade MB 190, men har tyvärr inga bilder på dem, men jag minns dem mycket väl.
Alla(?) Mercedes hade rödljus (rätta mig om jag har fel) såvitt jag vet. De hade också en svart plåt med gul text POLIS, ovanför vindrutan, åtminstone i Stockholm. Det kan ha varierat i olika delar av landet.

Om jag inte minns fel, så fick polisen även den senare Mercedes-modellen, den med små "fenor" baktill.



På senare tid, då polisbilarna blivit blåvita, förekommer återigen Mercedes, och då givetvis med blåljus, och vanligtvis piketbussar. Möjligen fanns dessa också som "hockeyklubbor". Bilden på 80417, är tagen i Stockholm, 7 sept 2005.

Undrar om jag inte har "Släpp fångarne...." på video. Bör kanske se om den....

HJP

HJP









Här en överlevare. En Mercedes 220 SE, som gått som polisbil för landsfiskalen i Luleå. Den är helt i originalskick.
Till skillnad från stockholmspolisens bilar, saknar den POLIS-skylten ovanför vindrutan.
Rödljuset består av en s.k. "strumpa" (rödstrumpa?), som med en knapptryckning förs över glödlampan i sökaren.
Denna veteran fotograferade jag 9 oktober 2006.

HJP