Huvudmeny

Ett godståg ...

Startat av Mr G, 02 februari 2018, 20:29:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



... arbetar sig upp emot Cajon Pass på väg från Los Angeles till Barstow i Kalifornien. Sen ska det vidare österut, men slutdestination vet jag förstås inte. Ovanför på berget syns öst- resp västgående trafik på Interstate 15. Fotodatum 25 oktober 2017, temperatur drygt 100 F.
吉先生

Björn Forslund

Grymt med dubbla containerns, tyngdpunkten måste bli hög. Eller sorterar man så de tyngsta hamnar nederst och de med lättare innehåll upptill?

yngrot

Mäktiga tåg de kör med i USA  många vagnar  i tågen  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 februari 2018, 11:47:17 AM
Mäktiga tåg de kör med i USA  många vagnar  i tågen  :)

För den som har tillgång till Discovery kan berättas att de nu på onsdagar klockan 21.00 kör en programserie om järnvägarna i Kanada. Dessa har många likheter med hur det är i USA. I onsdags visades en körning med ett 3 kilometer långt tåg som fraktade pottaska. Det hade tre lok, ett främst givetvis och två mellan vagnarna i tåget. Föraren och "konduktören" i främsta loket hade ansvar och kontroll för de två bakre också. Vid ett tillfälle fick de i uppdrag att granska hur mycket bränsle det fanns kvar och då var de tvungna att stanna tåget och göra en visit i de båda bakre loken för att läsa av mätaren. Att stanna ett tre kilometer långt tåg kräver sin man. Åtminstone om man vill komma i gång igen. Det gäller att parera banans lutningar för att det skall lyckas.

Som jämförelse kan nämnas att de längsta godstågen i Sverige är 750 meter men av praktiska skäl brukar man begränsa sig till 675 meter annars blir det ofta problem med mötesspårens längd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Trevligt att få veta maxlängden på svenska godståg  :), där svävade jag i ovisshet. Men nog upplever man dem som mycket längre när man väntar vid nedfällda bommar  >:(...

När tillfälle ges brukar jag titta på "Alaska Railroad" och jag ska försöka se "Rocky Mountain Railroad" också.
Utöver de maffiga dieselloken är jag fascinerad av det löpande underhållsarbetet, de akuta reparationerna samt snöröjningen utmed linjerna. Även om vissa akuta arbeten säkert är "tv-mässigt överdramatiserade" kan det säkert vara en del press på banarbetarna när t e bitar av räler ska kapas och svetsas i ett nedförslut och man vet att tåget närmar sig obönhörligt... :o

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 03 februari 2018, 13:45:29 PM

Utöver de maffiga dieselloken är jag fascinerad av det löpande underhållsarbetet, de akuta reparationerna samt snöröjningen utmed linjerna. Även om vissa akuta arbeten säkert är "tv-mässigt överdramatiserade" kan det säkert vara en del press på banarbetarna när t e bitar av räler ska kapas och svetsas i ett nedförslut och man vet att tåget närmar sig obönhörligt... :o

/   M v h   Walle

Jo, det är ju ofta som teamet skickas ut för att byta räls och får veta att de har en timme på sig för de får absolut inte stå i vägen för godståget. Och alltid klarar det.

Vid ett tillfälle havererade en arbetsmaskin och när de inte lyckades få i gång den innan godståget skulle komma tippade de den helt enkelt över kanten och förvandlade den till skrot.

Som svensk tågtrafikplanerare är det inte utan att man blir lite avundsjuk sin kollegor i Kanada och Alaska. Här får man vackert vänta tills arbetsmaskinen behagar röra på sig. Även om det tar flera timmar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

[
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2018, 13:51:40 PM
Som svensk tågtrafikplanerare är det inte utan att man blir lite avundsjuk sin kollegor i Kanada och Alaska. Här får man vackert vänta tills arbetsmaskinen behagar röra på sig. Även om det tar flera timmar.

Jag har full förståelse för det. Vi har mycket "god järnvägskultur", både på och vid sidan av spåren, att komma ikapp...
Den svenska ekonomin lär ju vara på rätt spår, hoppas det ramlar av lite ekonomi längs sträckningarna...

/   M v h   Walle

Mr G

De tåg jag har sett har uteslutande varit mycket långa. Det är inte som i Sverige där man ibland kan se godståg med 10-15 vagnar, utan här verkar det regelbundet vara 100+ vagnar i tågen. Och eftersom godståg alltid verkar köra i väldigt låg fart, jag gissar att man för det mesta håller sig under 40 km/tim (25 mph) innebär det att om man vid bilkörning får rött ljus vid en järnvägsövergång är det  bara att stänga av motorn och göra något annat de närmaste 5-10 minuterna.
吉先生

Nico

Beror väl även lite på var det är, även i Nordamerika. Vill ha det till att även i USA och Canada så finns det en hel del klass III shortlines som kör ganska korta tåg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Det  är inte omöjligt. Jag har förstås ingen dunderkoll. Vet bara vad jag har sett med egna ögon, och det är förstås inte allt. Ska leta lite bland alla mina bilder och se om jag hittar något kort.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 03 februari 2018, 19:10:29 PM
De tåg jag har sett har uteslutande varit mycket långa. Det är inte som i Sverige där man ibland kan se godståg med 10-15 vagnar, utan här verkar det regelbundet vara 100+ vagnar i tågen. Och eftersom godståg alltid verkar köra i väldigt låg fart, jag gissar att man för det mesta håller sig under 40 km/tim (25 mph) innebär det att om man vid bilkörning får rött ljus vid en järnvägsövergång är det  bara att stänga av motorn och göra något annat de närmaste 5-10 minuterna.

De stora bolagens banor har Class 4 spår och på dessa får godstågen gå med en hastighet av upp till 60 mph vilket motsvarar 97 km/h. Class 5 spår, finns t ex på vissa sträckor av BNSF bana Chicago - Los Angeles, tillåter 80 mph (129 km/h). Men sedan finns det andra villkor som, om de inte är uppfyllda, begränsar hastigheten ytterligare.

Knut

stod uppe i tv tornet i Calgary og filmade ett godståg. Loket passerade under oss og det tog ca 17 min innan sista vagnen var under oss.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge