Förvaring i stadsbuss

Startat av Hannes, 09 juni 2017, 14:47:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

Hej! :)

Jag är intresserad av förvaring i citybus.

Undrar vilka saker som förarna vill / måste ha plats för runtom (bakom och bredvid) stolen?
Hur ser det t.ex ut med plats för vinterjacka och vantar & mössa på vintern?

Gissar också att föraren behöver städa eller små-serva bussen om behov och tillfälle uppstår och att man
då behöver ha med sig material till det ändamålet, - typ handskar, trasa/ plastpåsar.
Stämmer det?  Vad behöver man, och var brukar sakerna isåfall läggas?

Var förvarar man lämpligast ett förstahjälpen-kit?

Tacksam för svar  ;D

1896

Runt förarplatsen så är det väl i princip bara förarväskan som måste få plats, Jackor finns det väl oftast klädhängare till, på förarväggen bakom föraren, mössa och vantar får man lägga i väskan, om man inte behöver dem när man kör....  ;D

Städgrejer kan man förvara i utrymmen under bussen, (alltså i godsutrymmet) fast just stadsbussar är det väl vanligast att de städas av annan personal då bussen garageras kvällstid, således behövs inga städgrejer i stadsbussar.

Första hjälpen brukar finnas i någon sorts förvaringslåda i närheten av föraren, kanske ovanför första sittplatserna i bussen, eller ovanpå hjulhuset, lite beroende på vad det är för bussmodell. (Här brukar även brandsläckare återfinnas)

Hannes

Tack för svar! :D några förbättringsförslag?

1896

#3
En variant av placeringen av förbandslåda var väl att spänna fast denna med elastiska snören i en låda på väggen bakom föraren, fast jag vet inte om det förekommer idag. Sedan så fanns det alltid en brandyxa i nya bussar förr i tiden, denna satt också tillgänglig vid förarplatsen, denna kom väl mest till nytta när föraren skulle hacka bort is i golvbrunnen vid framdörren.

Vad gäller verktyg, så hade åtminstone jag en liten uppsättning med mig när jag körde, inte mer än att det fick plats i förarväskan, men ändå så pass att jag klarade av akuta småfel.

Förr hade föraren tidtabeller att hålla rätt på, på äldre bussar fanns speciella hållare för dessa inmonterade i förargrinden, på senare modeller hängdes en ihop svetsad låda på instrumentbrädan.