Dubbeldäckare till husbuss - allmänna funderingar

Startat av dubbeltrubbel, 28 februari 2017, 18:09:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dubbeltrubbel

Hallå alla bussentusiaster!

Jag har sedan en tid tillbaka varit sugen på att konvertera en dubbeldäckare till en husbuss innehållande alla förnödenheter en modern människa kan behöva.
Tanken är att jag ska ha den som en portabel sommarstuga jag kan åka runt i Sverige och norra Europa med.

Jag har dock stött på patrull när det kommer till att hitta just bussen; tanken är att den ska vara en Leyland Olympian eller liknande 80-talare som inte kostar skjortan (Min budget ligger runt 150k, så bussen får kosta max 40k).
Jag har sökt på diverse hemsidor som handlar med bussar från hela Europa, men har då bara fått tag på nyare bussar över 100k.
De som jag hittat finns på engelska ebay, problemet där är att de är högerstyrda.

Mina funderingar är då följande:

* Är jag rätt ute när det kommer till bussmodell? Kom gärna med invändningar och förslag, detta är torts allt en stor investering för mig.

* Är det någon som kan tipsa om var jag kan få tag på en vänsterstyrd buss?

* Om det skiter sig med att hitta en vänsterstyrd, hur pass problematiskt är det att få hit en buss från England? Antar att det är lite bökigare än t.ex. Tyskland.

Det här är mitt första inlägg så ha gärna lite överseende med okunskapen!

Tacksam för all hjälp jag kan få!  :)

dubbeltrubbel

https://youtu.be/Z2GNaqmx7XM

Lite åt det här håller är tanken, fast i en mer subtil färgskala!

Lars-Håkan_E

Är det inte lite galet att köpa en buss anpassad för stadstrafik med allt vad det innebär?

dubbeltrubbel

Vad syftar du på då?
Bara nyfiken eftersom jag som sagt inte är någon hejare på bussar!  ::)

Björn Forslund

Gamla stadsbussar är inte så lämpade att åka längre sträckor med, pga olämplig utväxling. En gammal dubbeldäckare låter inte som något lämpligt att ge sig ut på Europaturer med.....