Att smita är en mänsklig rättighet

Startat av Fredde, 14 november 2016, 19:51:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det är en mänsklig rättighet, enligt Europakonventionen, att inte behöva medverka till att man själv döms för brott. Därför går den svenska lagen om "smitning" från trafikolycka i strid mot konventionen.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23913595.ab

Blir intressant att se hur detta utvecklas vid liknande domar framöver...

Harald Nordius

#1
Det var ju en intressant tolkning, men frågan är om den håller i högre instans. Reglerna om hur man ska förhålla sig efter en olycka är inte unika för Sverige. Förmodligen har de flesta länder i Europa liknande regler. Jag har kollat Norge, Danmark och Tyskland och där är som i Sverige, d.v.s. man ska stanna på platsen, hjälpa till med räddning och uppge namn och adress till övriga inblandade.

Tillägg: Efter att ha läst i konventionen undrar jag om tingsrätten har gjort det. Det som står i konventionen handlar om vilka rättigheter man har när man är anklagad för brott, men i den situation som smitningsförbudet handlar om finns det ju ingen som är anklagad för brott.

Björn Ax

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 november 2016, 22:13:36 PM
Det var ju en intressant tolkning, men frågan är om den håller i högre instans. Reglerna om hur man ska förhålla sig efter en olycka är inte unika för Sverige. Förmodligen har de flesta länder i Europa liknande regler. Jag har kollat Norge, Danmark och Tyskland och där är som i Sverige, d.v.s. man ska stanna på platsen, hjälpa till med räddning och uppge namn och adress till övriga inblandade.

Tillägg: Efter att ha läst i konventionen undrar jag om tingsrätten har gjort det. Det som står i konventionen handlar om vilka rättigheter man har när man är anklagad för brott, men i den situation som smitningsförbudet handlar om finns det ju ingen som är anklagad för brott.

Tingsrätten har fel. Finns även en text i konventionen som reglerar smitning så i själva verket är det tingsrätten som brutit mot Europakonventionen.

"2 "Hit and run" driving, i.e., the wilful failure to carry out the obligations placed on drivers of vehicles after being involved in a road accident."

Så detta lär inte hålla i högre instans ett dugg.


https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168006ff4e

Ersa

Det gäller dock att ett sådant ärende måste ta sig ända upp i Högsta domstolen och där får sitt domslut, för att skapa ett prejudikat.

pegee

Till yttermera visso så är man i alla juridiska sammanhang oskyldig tills motsatsen bevisats.
UTOM i trafikmål. Där är du alltid skyldig tills motsatsen bevisats. Så att smita för att undgå
att fällas för brott fungerar inte. som Fredde skriver: medverka till att man själv döms för brott,
det är redan försent. Man är per automatik skyldig tills motsatsen bevisats!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.