Nya sedlar och mynt... E-kronan på gång...

Startat av WalleW, 03 oktober 2016, 18:59:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

...presenterades idag.

Men jag saknar fortfarande ett mynt som man kan ha stor nytta av till vardags, "och nittio"-myntet, eftersom nästan allt idag kostar någonting och nittio.
Ett "nio-och-nittio"-mynt vore inte heller fel... :D

/   M v h   Walle

Walter

Om myntet du efterlyser blev verklighet skulle allt snabbt kosta nånting och åttionio :)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

WalleW

Jomenvisst!
Det kallas väl "praktisk marknads-anpassning"... :D

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

På de nya 500-sedlarna är Öresundsbron avbildad, Se länk :)

http://nyasedlar.nu/500-kronorssedel/
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

1896

Detta är väl sista steget i att byta ut nuvarande mynt och sedlar, allt förutom tiokronan byts ut, man kan ju ifrågasätta logiken i detta, och vad det ska kosta, med tanke på att vi går mot ett kontant fritt samhälle.

Nico

Visst rör vi oss alltmer mot ett kontantfritt samhälle, men än är det en bit kvar till det. Riksbanken var dock tydliga med att man inte kommer att trycka/prägla mer än vad som är beräknat att det kommer att behövas. Det kommer alltså inte finnas nya kontanter för samma summor som för de sedlar och mynt som nu ersätts.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Måhända är det så, men man kan ju ändå ifrågasätta nyttan med det hela.

Nico

Tja, nyttan består ju i att alla inte vill överge kontanterna än. T.ex. är det ju många äldre som inte är helt tillfreds med elektroniska pengar utan litar mera på kontanter. En annan kategori är turister som kanske inte heller har eller vill använda kort. Finns ett antal till så nog behövs kontanter ett tag till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

#8
Nyttorna med att byta ut pengarna finns där, detta är inget projekt man gör "bara för skojs skull". Som Nico konstaterade så kommer kontanterna finnas kvar lång tid framöver. Det finns idag inget samhälle som är helt kontantfritt, och än kommer det inte finnas det på ett bra tag. De gamla sedlarna i omlopp är av gamla typer, i grunden från 80/90-talet. Visst har de förbättrats med lite folieband och andra säkerhetsdetaljer, men överlag är säkerhetsnivån på dem fortfarande för låg och risken att de kan förfalskas för stor. Som jämförelse pågår just nu ett stort sedelutbyte även hos Euron just p.g.a. denna anledning, och då är de ändå betydligt nyare (2001) och säkrare sedlar än våra kronor.

Även mynten kommer hänga med i många decennier till, men de vi har idag är också omoderna sett till storleken, och kostar mycket i prägling och hantering. Man har ju dessutom sparat en massa pengar på att knappt prägla nya mynt de sista åren, i väntan på utbytet. Idag är ju utslitna mynt från 60-talet vardagsmat, troligtvis bland de äldsta i världen i cirkulation och den kostnad man tar idag har man nog räknat ut noggrant att man tjänar in de närmsta 20-30 åren i form av lättare hantering etc. Att ha olika typer av mynt (Nya och gamla) i cirkulation samtidigt kostar ju också en del extra i hantering, så det är väl lika så bra att byta allt på en gång.

Sen kan det ju tänkas att det finns ännu flera bakomliggande nationalekonomiska orsaker, t.ex. är det rätt viktigt för riksbanken att veta ungefär hur mycket kontanter som finns ute i samhället, och hur mycket som är "borta" (Liggandes på sjöbottnar, körda i tvättmaskiner, bortblåsta med vinden och vad vet jag). Eftersom man inte gjort någon storstädning på flera decennier så lär man nog kunna justera siffran på kontanter i cirkulation med miljardbelopp nu när man kommer veta precis hur mycket kontanter som finns i cirkulation.

BengaB40

Hej Kung Vasa! "Nyttan med det hela"?????? Det dröjer nog ett bra tag innan du blir pensionär, men tro mig, då kommer du nog förstå ett och annat! Nyttan med det hela ??? ??? ???!  Hälsn. BengaB40

BSB101

Man har pratat om det papperslösa kontoret i decennier. Ska vi sluta tillverka utskriftspapper också? Både det papperslösa kontoret och det kontantlösa samhället ligger så långt in i framtiden så vi kommer behöva både kontanter och utskriftspapper en lång tid framöver.

Citat från: BengaB40 skrivet 04 oktober 2016, 21:02:20 PM
Hej Kung Vasa! "Nyttan med det hela" ??? ??? Det dröjer nog ett bra tag innan du blir pensionär, men tro mig, då kommer du nog förstå ett och annat! Nyttan med det hela ??? ??? ??? !  Hälsn. BengaB40

En person som går i pension om 10, 20 eller 30+ år använder nog idag redan kort till vardags så varför det skulle ändras har jag svårt att se.

Mikey

Jag tog ut 500:- idag och ur maskinen spottades en ny 500'ing ut. Till en början känns det väldigt ovant med den nya storleken på sedeln. Det är väl ungefär som en gammal 500'ing fast med en tredjedel bortklippt på höjden. Lång och smal på något konstigt vis, det första jag tänkte på är dollar i gladare färger. Men överlag gillar jag den, storleken känns behändigare än de gamla när man väl blir van med dem och så tycker jag faktiskt att dom är hyfsat snygga. Inte världsbäst kanske, men bättre än de gamla. :)

Av ren nyfikenhet klickade jag ut en hundring också, och den kändes lite mer bekant storleksmässigt, bara lite blåare och finare än man är van vid.

BengaB40

Hej! Efter helgen ska jag fylla på mina kontanter med 600 riksdaler via automat. Hoppas då få en femhundring och en hundring i den nya generationen. Speciellt spänd är jag att få se den nya sedeln med Greta Garbo, tycker inte hennes skönhet framgår tillräckligt tydligt i riksbankens utgivna "lärofolder" som man kunde önska! Hoppas jag har fel! För andra Garbo-fans kan jag rekommendera att kolla in Einar Nermas klassiska porträtt av henne, som visades på ett museum i Stockholm för ett 20-tal år sedan! Men i alla fall, en Greta Garbo i fickan kan aldrig bli fel!  :)  Hälsn. BengaB40

Fredde

Frågan är hur Garbo gör sig bäst... Jag tycker hon passat utmärkt på Norwegians EI-LNI (Boeing 787-9 Dreamliner)

https://www.youtube.com/watch?v=Mm_gBRBMnxY
http://www.chinaaviationdaily.com/news/50/50119.html

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 03 oktober 2016, 18:59:49 PM
...presenterades idag.

Men jag saknar fortfarande ett mynt som man kan ha stor nytta av till vardags, "och nittio"-myntet, eftersom nästan allt idag kostar någonting och nittio.
Ett "nio-och-nittio"-mynt vore inte heller fel... :D

/   M v h   Walle

Hej.
Nu försvinner alla mina mynt. :'( Ja så allvarligt är det kanske inte, men 1964-66 jobbade jag på Myntverket
och har varit med om att ha tillverkat många av dom.
Där talade verkmästaren om för mej  att småmynten heter ören, och att Öringar är fiskar.
Men nu finns det inga ören längre, men Öringar finns det väl några kvar i alla fall.
Även då skojade vi om att det saknades ett 90 öresmynt :D.

Hälsningar Nisse.