Bussmuseum Dala Floda

Startat av 1896, 23 september 2016, 11:56:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.dalademokraten.se/dalarna/har-raddas-bussturen-fran-da-till-nu

Som framgår av texten så samlar man alltså in material för fullt, och jag uppmanar därför forum deltagare som har bussprylar med anknytning till Dalarna att höra av sig, allt är av intresse.

WalleW

Trevligt med en positivt engagerande nyhet som omväxling till alla negativa dito som i både stort och smått dagligen sköljer över oss i alla media.
Hoppas det går bra för Dala-Floda-gänget och övriga entusiaster som bidrar  :)...

/   M v h   Walle

Svempa

Vad hände med den Volvo B655 med säffle kaross som tidigare ägdes av någon i Ludvika Smedjebacken  ? Han bytte till en annan buss . Men den borde ju vara av intresse för det här museet. och dessutom den andra sidan av busstrafik från Capitolbussen. Volvo - Scania   landsväg - stadstrafik.

1896

Citat från: Svempa skrivet 24 september 2016, 04:32:31 AM
Vad hände med den Volvo B655 med säffle kaross som tidigare ägdes av någon i Ludvika Smedjebacken  ? Han bytte till en annan buss . Men den borde ju vara av intresse för det här museet. och dessutom den andra sidan av busstrafik från Capitolbussen. Volvo - Scania   landsväg - stadstrafik.


GDG 1395, den ägdes sist jag kollade av någon i Åmål, och hur den sköts det vet vi inget om, men jag har pratat med Janne om den bussen och han sa något om att golvet inte var ok i bussen, så han lät inte överdrivet entusiastisk.

Lars-Håkan_E

Var i Dalarna har Capitolen gått?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 september 2016, 10:03:20 AM
Var i Dalarna har Capitolen gått?

I Jönköping men den kan kanske gick på linjen till Dalvik.  ;D

Bussen hamnade efter tiden hos Jönköpings Kommunala Affärsverk hos Vätterbygdens Museiförening och sedan hos en samlare i Mullsjö. I nästan ett år var den hos Erik Tannerbring innan den hamnade i sjön. I Insjön menar jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)