SL bytte biljettsystem på Nockeby- och tvärbanan och nu rasar klagomålen in

Startat av eldani, 18 augusti 2016, 18:20:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

SL bytte biljettsystem på Nockeby-och tvärbanan. Nu rasar klagomålen in och de nya kontrollanterna beskrivs som "otrevliga", "aggressiva" och "fascistoida" av resenärerna. Det rapporterar SR P4 Stockholm. Jag blev väldigt illa bemött av de här två. Jag säger ordet "Gestapo", säger en resenär till radion.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4145499.aos

Om man byter biljettsystem så får man väl sätta upp skyltar som för klara hur man ska gör när man reser med  Nockeby- och tvärbanan och skylta på svenska och engelska. Sen kanske man skulle i god tid innan man byter biljettsystem där man informera resenären hur man ska göra med det nya biljettsystemet.

buskörare


Nico

Informationen har i mitt tycke varit ganska god, men dels verkar folks läsförståelse ha minskat påtagligt... och sedan är det ju svårt att ta till sig information när man ofta står med hela huvudet täckt med hörlurar och samtidigt har blicken stint fäst på nallen...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 18 augusti 2016, 18:58:52 PM
Fast det är ju inte så att ingen information gått ut.

Jag åkte första gången idag från Alvik och möttes av en massiv flod av information både verbal och genom skyltar, under förutsättning att man inte gick i sömnen eller var både blind o döv så gick det inte att missta sig på vad som gällde.

Kontrollanterna förklarade därefter vänligt vid ombordkontrollen vad som gällde för dem som inte hade gjort rätt, alla utan färdbevis över huvud taget avvisades vid första bästa hållplats. Jättebra, fortsätt så tycker jag.

Lars_L

Man drog väl igång kampanjen igen den här veckan som planerat. Men däremellan har man väl gått lite för snabbt fram med kontroller.

Problemet som jag ser det är att man ville göra det till ett "tremånadersprojekt" istället för att genomföra det rakt av. Med ett projekt måste man också kunna utvärdera mycket snabbt om hur det fungerar och därför har man också haft väldigt intensivt med kontrollanter - men som inte - enligt klagomålen varit så förstående för att man inte förstått nyordningen.

Det är ju många som är sällanresenärer på Tvärbanan. Det gör att man nog borde haft information via högtalarna också och inte bara i skyltsystemet. Det har ju varit påtagligt att många har missat informationen.

Jämför med linje 4 i Köpenhamn som relativt nyligen gått över till att ha ingång genom mittdörrarna - där har man satt upp stora skyltar på bussarna vid dörrarna som är omöjliga att missa och att man måste ha giltig biljett. På tvärbanan sätter man upp en liten snygg diskret dekal vid sidan av dörren istället om jag minns rätt - helt utmärkt för att ha i framtiden kanske, men första tiden behöver man nog faktiskt skrika ut budskapet lite mer.

Framförallt borde man ha haft kontrollanter första månaderna som tillrättavisade och kanske hade validerare på sig för att man skulle kunna göra rätt på plats, samtidigt som man förklarade nyordningen. Man kan inte utgå från att alla är så observanta som deltagarna på detta forum, även om jag själv alltså inte haft något problem att ta till mig informationen.

Ett problem nuförtiden är väl också att få läser papperstidningar utan "klickar" till sig nyheter. Det gör ju att sådan här information inte når fram på samma sätt som tidigare, även om det nämns i tidningen eller annonseras om.

Sedan är det väl också så att många resenärer faktiskt står och drömmer rätt mycket. Det är fler än man tror som inte läser några skyltar utan bara går och ställer sig och väntar på tåget. Avgångstiden har man ju kanske redan kontrollerat i appen.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

eldani

Ok När jag läste i artikeln så förstod jag att folk inte viste hur man gjorde. Jag håller med dig Nico sen kanske folk borde stoppa ner mobilen i fickan och sen vad som händer om kring sig.