Huvudmeny

ASG Exact

Startat av 1896, 26 juli 2016, 16:30:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Någon som har reg nr på de första godsledbussarna från -92 som Jale Åkeri hade ? Hittar inget på SBH, men i Bussnytt 3/01 framgår att dessa hade inv nr 04-07. Var alltså lastbilar reggade som ledbussar för att få köra 90 km/h.

Ersa

Använder man forumets sökfunktion på "Jale Åkeri" dyker flera äldre trådar upp. Bland annat denna som innehåller några registreringsnummer:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,56680.0.html

WalleW

Jag hade i början av 90-talet nöjet att provsitta en av dessa "ledbussar" som var byggda på Scania T113 (143?) lastbilschassi med förlängd original sovhytt och permanent tillkopplad trailer.  Skrev en artikel av nyhetskaraktär om dem i någon branschtidning då, minns inte vilken...

/   M v h   Walle

1896

#3
Det framgår ett reg nr, (PDM956) men ingen info om vilken av de 4 st det är.

PDM956 ägs sedan 20010823 av Bilmetro i Gävle, och den har endast haft 2 ägare, så vad nyttjar Bilmetro denna till ?

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 juli 2016, 18:04:24 PM
Det framgår ett reg nr, (PDM956) men ingen info om vilken av de 4 st det är.

Kanske det blir bättre lycka i någon de andra trådarna man får fram vid sökningen?

1896

Jag sökte på "ASG Exact" och hittade inget av värde.

WalleW

Citat från: Kung Vasa skrivet 27 juli 2016, 13:06:17 PM
Jag sökte på "ASG Exact" och hittade inget av värde.

Inte under "Scania ASG Exact", "Scania special" eller "Jale Åkeri" heller... :(

/   M v h   Walle

roggek

Bild på "Godsledbussen":
http://www.forum24.se/ovp-post-129571.html#129571

Då får vi i alla fram ett regnr: PYN 596

1896

Verkar ju vara två olika bilar på bilderna, jag ser "PUH865" och inv nr "02" på den andra bilden, den anges vara en "6x2" i bilregistret, men det stämmer ju inte med bilden, där är den ju en "4x2", som de övriga två som vi har reg nr på.

"PYN596" tycks ha högre fordonsskatt än de andra två kända bilarna, hela 1300:- skiljer.

Alla tre bilarna ägs sedan -01 av Bilmetro i Gävle, och samma fråga, vad gör de där ?

Av infon i Bussnytt framgick att det rörde sig om 4 st fordon med inv nr 04-07, "PUH865" tycks ju ha inv nr "02", och den är dessutom inreggad ett halvår tidigare än de andra två kända bilarna, så det fanns uppenbarligen fler fordon än vad som anges i Bussnytt.

WalleW

Citat från: roggek skrivet 27 juli 2016, 16:40:14 PM
Bild på "Godsledbussen":
http://www.forum24.se/ovp-post-129571.html#129571
Då får vi i alla fram ett regnr: PYN 596

Nice  :D !
Där var ju en av dem! En T113 som jag var nästan säker på att det skulle vara...

/   M v h   Walle

1896

Hittade en bild på "06", "PTD677", även denna ägs av bilmetro i Gävle sedan -01, och denna har den högre fordonsskatten.

Walter

Antingen står de kvar hos Bilmetro eller så har de gått vidare till skrot eller export utan att avregistrerad. Inte helt ovanligt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Walter skrivet 27 juli 2016, 22:22:12 PM
Antingen står de kvar hos Bilmetro eller så har de gått vidare till skrot eller export utan att avregistrerad. Inte helt ovanligt.

Skrota 8 år gamla fordon låter inte troligt, och om de blivit exporterade tycker jag att man borde ha hört talas om det, och finns de kvar hos bilmetro så återstår frågan: - Hur nyttjas de ? Att bara ha ett stort antal godsledbussar stående i 15 år låter inte heller särskilt troligt.

Ersa

Har man rent juridiskt inte kunnat "dela" på de plomberade ekipagen, och registrera in dem som vanliga tunga lastbilar?

Lars-Håkan_E

Ingen av dessa finns kvar som "buss", tror jag har sett en dragbil som A traktor i Mellansverige.
Bilarna hade ju gått över 150 t mil 2001 och andrahandsvärdet var nog minimalt, det har nog plockats delar och sedan blivit armeringsjärn av de flesta.