Ännu en räddningsarbetare dödad

Startat av Staffan A, 27 april 2016, 07:28:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

I går hände det igen. En medarbetare vid en räddningstjänst dödas vid arbete på vägen med arbete att hjälpa olycksdrabbade. Enligt uppgift är detta tredje dödsolyckan i år. Omedelbart måste åtgärder vidtas ! En enkel åtgärd måste vara att vägen, framförallt motorvägar, stängs för all trafik så fort någon från räddningstjänst eller bärgare vistas på vägen. På sikt skulle TrV kunna sätta upp fjärrmanövrerade bommar vid utändan vid varje trafikplats. På kort sikt införs en bestämmelse att väg skall vara avstängd när arbete pågår på vägen. Normalt är detta polisens uppgift, men ibland kommer räddningstjänst tidigare än polisen och behöver påbörja arbetet. Då skulle räddningstjänsten nyttja ytterligare  fordon, kanske  mindre, med blåljus som kan positioneras på avstånd från olycksplatsen (eller i anslutning till trafikplats). Annat är vid planerade arbeten, då filer kan avspärras med koner och däck och hastighetsskyltar om högst 50 km/h kan sättas upp. Åtgärder brådskar !

WalleW

Det så beklagligt att ännu en person i samhällets tjänst mister livet under sitt arbete. Tankarna går i första hand till anhöriga och arbets-kamrater.
Jag har själv vid några tillfällen varit mycket nära att råka riktigt illa ut vid beläggnings- och röjnings-arbete på större vägar, men då bara med gelé i knäveck och armar som följd.
Inget man önskar andra...

/   M v h   Walle

Ersa

När folk varken har respekt för gula varningsljus, eller ens blåljus, då är det något rejält fel! Kanske även dags att höja straffskalan för liknande trafikbrott? Även indraget körkort på plats, samt uppåt två års väntan på att återfå tillstånd att åter ta om det (från noll).

Lars_L

En smart sak vore väl att sätta upp farthastighetskameror vid alla arbeten på motorväg och motortrafikled. Problemet idag är ju att man inte ser någon risk att åka fast. Då spelar det ju ingen roll hur höga böterna är (nästan).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

jocke

Citat från: Lars_L skrivet 27 april 2016, 18:41:03 PM
En smart sak vore väl att sätta upp farthastighetskameror vid alla arbeten på motorväg och motortrafikled. Problemet idag är ju att man inte ser någon risk att åka fast. Då spelar det ju ingen roll hur höga böterna är (nästan).

Blir omständigt för räddningstjänsten att ha med en fartkamera vi varje akutjobb på motorvägen, även om en fartkamera som bötfäller alla som kör över 20 vore lämpligt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

pegee

Jag tror tyvärr att en fartkamera inte löser några problem. En bild på den idiot som
redan skadat någon hjälper inte. Det enda sättet att lösa problemet är nog fysiska
hinder. Eller att helt stänga av vägen tills räddningsarbetet är klart. Så här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22719243.ab
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Vårt motorvägsnät är väl tyvärr för nedgånget och ålderdomligt idag. De flesta större trafikplatserna borde ha skyltsystem som kan tändas upp och varna, eller rentav leda om trafiken, så att förare tidigt kan välja "gamla vägen" och slippa hamna i oväntade köer närmare olyckorna. Bara för två veckor sedan avled en man på E18 i Norrtälje kommun då han körde rätt in i en stillastående lastbil som stod längst bak i en oväntad kö.
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3757476-dodsolycka-pa-e18

Först stod det i artikeln att "vägen fick stängas av", men efter en hel del kritik och ilska över att inte en enda polisbil eller TMA-bil informerat eller lett om trafiken mot gamla E18 vid "informationsskyltlösa" Rösa trafikplats, ändrades texten till "Det var helt stopp i trafiken".

Lars_L

Citat från: jocke skrivet 28 april 2016, 09:48:01 AM
Blir omständigt för räddningstjänsten att ha med en fartkamera vi varje akutjobb på motorvägen, även om en fartkamera som bötfäller alla som kör över 20 vore lämpligt.

Måste medge att jag mer tänkte på vanliga arbeten, än mer akuta saker. Fast det måste man ju i sådana fall lösa på något praktiskt sätt. Med de större bilarna som används på sina håll just för vägassistans, kunde det ju sitta en kamera bak i fordonet inmonterad. Gärna en ditmålad dekal också som det står farkamera på.

Men det är ju inte rimligt att ha med sig någon bärbar historia. Det kan jag hålla med om. Och kanske inte bara om det är räddningsfordon från brandkåren (som exempel).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist