SL Buss AB H18A 5034

Startat av Hasse L, 01 mars 2016, 15:35:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


PJG 093 - Scania MaxCi - 1993.

WalleW

Ännu en trevlig bild "hemifrån" Brommaplan, Hasse--- :)...

...som känns som en småkylig sista-mars-dag.
Jag tyckte om att köra dessa Scanior, ännu bättre de med normal-golv...

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Trevlig miljöbild med 2 Scaniatyper.
Råsta hade väl 10 st MaxCi?/Ulf

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 mars 2016, 10:45:09 AM
Trevlig miljöbild med 2 Scaniatyper.
Råsta hade väl 10 st MaxCi?/Ulf

Nä, av denna sort hade man fem stycken, 5030-34.
Men i samma veva fick väl Råsta också några CN113 (H16)...?

WalleW

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 mars 2016, 02:13:55 AM
Nä, av denna sort hade man fem stycken, 5030-34.
Men i samma veva fick väl Råsta också några CN113 (H16)...?
Citat från: WalleW skrivet 01 mars 2016, 18:08:04 PM
Jag tyckte om att köra dessa Scanior, ännu bättre de med normal-golv...

Det fanns några CN113 också, minst tre i alla fall. Sköna att köra i förorts-trafiken... :)

/   M v h   Walle

Robert Brink

Stämmer att det bara var 5 Maxci, Råsta var väl dock första garage utanför City med dessa! Jag var en av dom första att få köra en ute i trafiken på linje 509! Folket snubblade in varje gång då man tog för givet att det skulle vara ett trappsteg...  ;D
Och det kom några CN113 samtidigt, tror det var 6770-6774, och sen kom även 6767-6769 från annat garage.

När Linjebuss  tog över, så dök det upp ett antal Scanior, både Maxci och CN113 i nummerserie: 4800-4810 samt 4822 - 4828(???) vilka var normal kortbuss CN113 där även Kalhäll fick några i högre nummerserien.
4811-4821 var Maxci. Med reservation för att minnet sviker mig lite.

Trevlig bild förstås som vanligt!  :)

//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 03 mars 2016, 09:59:00 AM
Stämmer att det bara var 5 Maxci, Råsta var väl dock första garage utanför City med dessa! Jag var en av dom första att få köra en ute i trafiken på linje 509! Folket snubblade in varje gång då man tog för givet att det skulle vara ett trappsteg...  ;D
Och det kom några CN113 samtidigt, tror det var 6770-6774, och sen kom även 6767-6769 från annat garage.
När Linjebuss  tog över, så dök det upp ett antal Scanior, både Maxci och CN113 i nummerserie: 4800-4810 samt 4822 - 4828(???) vilka var normal kortbuss CN113 där även Kalhäll fick några i högre nummerserien.
4811-4821 var Maxci. Med reservation för att minnet sviker mig lite.
Trevlig bild förstås som vanligt!  :)
//R

Ja, snubblandet kunde bli lite dråpligt ibland, liksom ett steg i luften, och jätte-hårt stamp i golvet när trapp-steget "fattades"  :D...
Motsatsen var när man hade Raket som reserv-vagn i stället för H80 på ordinarie-turerna. På Raketerna var tredje trappsteget mycket högre än på H80, och då kunde det bli en och annan golv-syning i främre mittgången... :)...

Du verkar ändå ha bra ordning på Ditt minne.
Det är inget fel på mitt minne heller, ibland har jag bara lite svårt att komma ihåg vad som finns i det... ::)...

/   M v h   Walle

Hasse L

Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

Matte

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.

Niclas Wennerlid

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

H18 5029, H18A 5030 och 5031 placerades i Norrtälje för stadstrafikens (linje 650) räkning.
Samtidigt flyttade man ned de tre H2:or (var det 5682 samt 5698 och 5699?) som rullade i stadstrafiken till Hornsberg. Årtalet minns jag inte.

// Niclas

Niclas Wennerlid

Citat från: Matte skrivet 03 mars 2016, 21:39:25 PM
Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.

Jag minns inte om bägge var där eller bara den ena, men det borde varit runt -05 eller 06 om inte mitt minne sviker mig.
En av dem hamnade i alla fall på Busslinkskolan på slutet.

// Niclas

Carl

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 03 mars 2016, 22:21:29 PM
H18 5029, H18A 5030 och 5031 placerades i Norrtälje för stadstrafikens (linje 650) räkning.

Enligt en gammal vagnlista jag har från Norrtälje från vintern 1995/1996, fanns 5032-5034 placerade där för trafiken på linje 650. Således verkar man senare ha bytt ut dem mot 5029-5031.


Citat från: Matte skrivet 03 mars 2016, 21:39:25 PM
Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.

Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?

Niclas Wennerlid

Citat från: Carl skrivet 04 mars 2016, 15:13:33 PM



Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?

Kamomillen trafikerades av Ösmodepån och linjen kördes med H18 5158 och 5159.

// Niclas

Matte

Citat från: Carl skrivet 04 mars 2016, 15:13:33 PM
Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?

Nä vi hade dom ett kort tag 5030 och 5031. Att det va 2 vet jag för jag tyckte båda 2 va helt J***A värdelösa båda 2. Den ena försvann rätt snabbt men den andra fick vi stå ut med ett tag till. Samtidigt hade vi Kamomill bussarna 5158-59 som man försökte lura trafikledaren/driften att det va ett bättre val.  ;)

Carl

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 04 mars 2016, 17:00:41 PM
Kamomillen trafikerades av Ösmodepån och linjen kördes med H18 5158 och 5159.

// Niclas

Tack för svar. Då mindes jag fel med andra ord.

Var 5158 & 5159 "vanliga" H18, eller hade man gjort dem mer bekväma genom exempelvis nackstöd, etc.