Huvudmeny

Statoil byter namn

Startat av 1896, 22 september 2015, 18:03:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 oktober 2015, 18:54:42 PM
Då är vi ju tillbaka till begynnelsen när det stod en bensinpump utanför lanthandeln.

Det har du rätt i! :)
ICA har ju dessutom sålt bensin från 1976, men om varumärket Tapp finns än idag vet jag inte.
http://www.ica-historien.se/Organisationen/Fran-sylt-till-postorder--bolag-som-ICA-agt/Tapp--ICAs-eget-bensinmarke/
http://static.panoramio.com/photos/large/103231027.jpg

BSB101

Var länge sedan jag var inte på en bensinstation, OKQ8 eller annan, som som hade något större utbud av bil- eller reservdelar.

Kristofer

Citat från: virtual1 skrivet 09 oktober 2015, 10:02:46 AM
Jag har nog faktiskt aldrig hört nån annan säga nåt annat än Priim - prem låter ju urskumt med tanke på att det är två e i namnet.
Det uttal jag hör oftast är med långt e-ljud. Som om stavningen var fonetisk, alltså.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

Citat från: pegee skrivet 23 september 2015, 17:22:10 PM

Säg "Jag skall bara in på Cirkel K och tanka" och jämför sedan "Jag skall bara in på Shell och
tanka" Cirkel K blir en utmaning på svenska!!
Tanka Cirkel Kaffe...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2015, 18:12:41 PM
I och med detta känns det som att OKQ8 verkligen har befäst sin ställning som den sista "äkta" svenska bensinmacken med oljor och bildelar, medan alla andra märken, en efter en, har blivit till små snabbköp ägda av multinationella företag, och som även råkar ha bensinpumpar på framsidan.
Ååå-nä!
Bilisten/Pump/Qstar (ku-staar) finns ju också, ofta som ett första kännetecken att man befinner sig på landet, då de ju tillochmed gjort en grej av att vara en lantismack! Du kan äntligen dra ett djupt andetag av frihet från allt vad stress och politisk korrekthet heter då du ser deras slitna, gammeldagsa plåtpyloner(ja varför är alla bilistenmackar så slitna?)
Ännu mer lantis (och således även där bildelar): nån lokal bensinstation som nån folket på byn driver sedan Stora Kedjan™ beslöt att lämna byn åt sitt öde, som ändå har en legit pylon och logga typ "Harbomacken" (gamla statoil), "Infartsmacken" (gamla shell i Öregrund) eller "Tärnsjö-korset" (OKq8 la ner) eller varför inte det återuppstådda (i Sverige) mycket sällsynta märket "Gulf" (Du får en blick som frågar om du behöver skuts tillbaka till det dagcenter du rymt från om du frågar efter korv med bröd, på en mack säljer man ju bensindunkar och Wunderbaums, porrfilmer och extremt sketna badmintonracketar samt bär kepsar som består av liksom en tygcylinder med ett lock på och en skärm i halvgenomskinlig plast, gärna uppvikt...)
Mest lantis: ICA bensin/ICA tapp, eller som på ICA blidö handel, en trettio år gammal soppa pump med en modern kortterminal utanför butiken, ingen skylt behövs, alla vet ju hur en soppapump ser ut och fungerar. Alla utom möjligtvis alla de stockholmare som storögt glor ett tag på den innan de vågar tanka från den medan deras uppsminkade fruar gnäller (älskling du vet ju inte hur länge den där har stått där, det kan vara vad som helst som kommer ut! (True story, överhördes av undertecknad då jag bytte stolptidtabeller i somras)) Korv och bröd säljes här, med man får tillaga den själv...

Olof Lagerkvist

Glöm nu inte Skaraborgs Oljedepå i Stora Levene, Oljeshejkerna Jonsson i Alvesta, Paroy i Borås och andra ganska lokala men fullt fungerande mer klassiska bensinstationer. :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 09 oktober 2015, 10:02:46 AM
Jag har nog faktiskt aldrig hört nån annan säga nåt annat än Priim - prem låter ju urskumt med tanke på att det är två e i namnet.

Citat från: Kristofer skrivet 14 oktober 2015, 11:02:27 AM
Det uttal jag hör oftast är med långt e-ljud. Som om stavningen var fonetisk, alltså.


Jag har nog egentligen aldrig hört någon uttala det priim, annat än i TV-reklam. Annars hör jag bara folk säga antingen Prem eller så säger de just Preeeeem, alltså med ett långt E. Till och med personal jag träffar på uttalar med dessa två försvenskade uttalen.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2015, 18:12:41 PM

I och med detta känns det som att OKQ8 verkligen har befäst sin ställning som den sista "äkta" svenska bensinmacken med oljor och bildelar, medan alla andra märken, en efter en, har blivit till små snabbköp ägda av multinationella företag, och som även råkar ha bensinpumpar på framsidan.

Jag har faktiskt upplevt att personal verkar ha större intresse att sälja korv än bildelar. Vid ett tillfälle för några år sedan skulle jag byta torkarblad på min bil. Jag hade en lång kö framför mig och alla skulle ha korv. Han som stod i kassan verkade dessutom mest intresserad av just att sälja korv. Jag blev rätt irriterad över vilken tid det tog att vänta på alla som skulle ha dessa korvar. Inte nog med att de skulle ha korv, det var en massa frågor folk ställde om korven om vilka tillbehör som fanns osv. Och han som stod i kassan hade förfärliga utläggningar om dessa korvar. Till slut var det äntligen min tur. Jag ville ha hjälp att få rätt torkarblad till min bil. Mannen i kassan verkade extremt irriterad över att jag hade mage att fråga om bildelar. Han hade helt klart velat sälja korv till mig istället. Men till slut efter att han krånglat, läst i några tabeller och rent allmänt på alla sätt visat att han inte begrep ett enda dugg om bilar så fick vi tag på rätt torkarblad. Tror ni inte att han när vi var klara frågade mig om jag inte ville ha korv också? Jag avstod från korven och nöjde mig med torkarbladen.

Tyvärr är det väl en tendens som kan bli allt vanligare på mackarna. Att personalen saknar kunskap om bilar och bara vill sälja korv istället.

Det kan också påpekas att detta var en större mack liggande i anslutning till en motorväg.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kurra-Gurra

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2015, 23:08:02 PM
Glöm nu inte Skaraborgs Oljedepå i Stora Levene, Oljeshejkerna Jonsson i Alvesta, Paroy i Borås och andra ganska lokala men fullt fungerande mer klassiska bensinstationer. :)
Precis, landet är fullt av små mer eller mindre framgångsrika egnamärkesmackar! Men alla dessa sorterar in under kategori 2, dvs lokala marken som bara har en eller ett par stationer i ett begränsat område, tillsammans med mycket sällsynta kedjor som t.ex. Green Petroleum (uttalas givetvis som greeeen, snutassistenten i Jönssonligan)

Kurra-Gurra

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2015, 23:50:17 PM

Jag har nog egentligen aldrig hört någon uttala det priim, annat än i TV-reklam. Annars hör jag bara folk säga antingen Prem eller så säger de just Preeeeem, alltså med ett långt E. Till och med personal jag träffar på uttalar med dessa två försvenskade uttalen.
Är det nått som multinationella företag aldrig ger sig med, trots att de försökt i 100 år så är det att få skandinaver att uttala deras varumärken engelskklingande, speciellt mackar!
Ett litet urval i bokstavsordning:
Agip = Aggipp
BP = Be-pe
Caltex = Karltäx
Esso = Ässo (någorlunda likt faktiskt)
Gulf = Gullf
Jet = Jätt
Preem = Preeeeeeem
Q-star = ku-staaaar/ku-starr
Q8 = ku-åtta

Undantag, Svensson uttalar namnet som det var tänkt av reklambyrån:
Hydro
IC
Koppartrans
Nynäs
Ok
Statoil
Tanka
Uno-X/Din-X

Som synes så är ovanstående alla skandinaviska namn, det verkar vara det som krävs om man skall få populasen att uttala ens namn som man vill... ;)





Ersa

#25
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2015, 00:07:00 AM
Det kan också påpekas att detta var en större mack liggande i anslutning till en motorväg.

Vilket varumärke stod det på skylten utanför? Dessutom är det ju skillnad på motorvägsstationer, servicestationer inne i större samhällen samt småmackar ute i skogen, då dessa har olika slags kunder och därför rätt olika prioriteringar.
- Längsmed motorvägen har de flesta bilister bråttom på sina långkörningar och vill då bara tanka, kanske fylla på luft och spolarvätska och äta något, innan man snabbt åker vidare.Tempot är högt och personalen är måna om att hålla igång kundcirkulationen för att inte kön av irriterade stressade kunder ska växa.
- På större stationer inne i samhällen nära bilägarnas hem brukar en större andel bilister vilja köpa saker som oljor och torkarblad, och här har åtminstone OKQ8 än idag gott om dylika produkter. Jag kan lägga till bl.a Norrtälje, Rimbo, Kallhäll, Kungsängen och Örnsköldsvik, men även andra orter som har just välsorterade OKQ8-stationer inte sällan med både tvätthall, GDS-hall och däckverkstad.
- Till sist har vi pumpen utanför lanthandeln som är den tredje kategorin. Där är det liksom på motorvägen mest drivmedel och mat som är det viktigaste.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2015, 07:28:18 AM
- Till sist har vi pumpen utanför lanthandeln som är den tredje kategorin. Där är det liksom på motorvägen mest drivmedel och mat som är det viktigaste.
Men då är ju frågan om det egentligen är en mack, eller om det är en kombinerad grillkiosk, mataffär, bolagsombud, apoteksombud, bar, vandrarhem, hemslöjdsbutik, verkstad, vandrrhem och turistbyrå som också säljer bensin   ;)

På mindre tätorter, i storlek mellan "samhälle" och "glesbygd" (Hålor alltså) är det väl snarare så att macken är en mackig mack som säljer biltillbehör, sen finns det en mataffär och ett gatukök (Sibylla). Dessa skall helst ligga några hundra meter ifrån varann så att man går några fasta punkter att åka emellan med sin bil, varv efter varv...
Sibylla kallas dock nästan aldrig för "Sibylla" utan oftast efter platsen där den ligger eller vem som driver den, ex.vis:
"Pålkällan"(Östhammar), " Roslagsstoppet" (Söderhall) eller "Månkarbogrillen" samt "Svett-olgas" (Kalmar) "Mammas" (U-Väsby) och "Turkens" (Norberg) :p

Harald Nordius

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 oktober 2015, 06:58:01 AM
Caltex = Karltäx
Det uttalet har jag aldrig hört och det verkar lite onaturligt. Var kommer r:et ifrån? "Kalltex" brukar man väl uttala det.

Nico

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 25 oktober 2015, 06:58:01 AM
Är det nått som multinationella företag aldrig ger sig med, trots att de försökt i 100 år så är det att få skandinaver att uttala deras varumärken engelskklingande, speciellt mackar!

Förvisso, men det där med hur somligt uttalas, ändring av ordföljd osv. är inget som är specifikt enbart för Skandinavien eller Norden.

Oavsett om namn och annat klingar engelskt, tyskt, franskt eller vad det nu kan vara så blir sådant normalt sett nästan alltid anpassat för att kunna uttalas och förstås på det lokala (dialektala) målet. Det vitala i det hela är att alla parter förstår vad avses. Förstår man däremot inte varandra, ja de är då man får problem.

T.ex. beteckningar/begrepp såsom "Keolis", "IKEA", och "Huddinge" uttalas definitivt inte på samma vis på franska eller engelska som på svenska. Sen är det frågan här om hur man egentligen ska uttala "kex" samt om det heter "smurfbråk" eller "bråksmurfer"...?!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 24 oktober 2015, 21:01:04 PM
eller varför inte det återuppstådda (i Sverige) mycket sällsynta märket "Gulf" (Du får en blick som frågar om du behöver skuts tillbaka till det dagcenter du rymt från om du frågar efter korv med bröd, på en mack säljer man ju bensindunkar och Wunderbaums, porrfilmer och extremt sketna badmintonracketar samt bär kepsar som består av liksom en tygcylinder med ett lock på och en skärm i halvgenomskinlig plast,

Gulf har ju vuxit till dryga 60 talet mackar nu sedan ett stort antal Shellstationer bytt skepnad (bemannade sådana som ST1 ville bli av med) och fler lär det bli.
Här tankar man bensin o diesel från i huvudsak Preem.