Huvudmeny

Statoil byter namn

Startat av 1896, 22 september 2015, 18:03:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

....och färg, delvis:

www.statoil.se/sv_SE/pg1334072652047/om-statoil/NyheterochPress.html

Nico

Inte en dag för tidigt. Inte för att jag vet hur man lekt med ord för att komma på det nya namnet, men jag har verkligen tröttnat på det gamla menlösa namnet... Tur att de valde ett klyschigt engelskt namn så det går lika bra hem i Skandinavien som i Baltikum och på andra ställen...  ;)

Nu handlar det väl om vad man såg när man växte upp. Själv gillade jag Esso, BP och Shell medan andra generationer nog mera vurmar för Nynäs Petroleum och Koppartrans osv.   :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

almeli

Årsaken til navnebyttet:

Statoil Fuel & Retail var en del av det integrerte olje- og gasselskapet Statoil ASA fram til 2010.
I 2012 ble selskapet kjøpt opp av Couche-Tard, en av verdens ledende aktører innenfor servicehandel

http://www.tv2.no/2015/09/22/broom/bensinstasjon/cirkle-k/statoil-stasjon/7412572

Nisse Bökelund

Hej.
Jag har också vuxit upp med Esso, BP, Shell, Gulf och Caltex ( i tankarna )  ;).
Vem minns inte Esso's  tiger reklam in med en tiger i tanken, som snabbt följdes upp
med ett förslag till randiga kondomer med texten in med en tiger i tanten :D.
Men det nya namnet på Statoil får mig mest att tänka på Cirkelkaffe.
Hälsningar Nisse.

pegee

Synnerligen tveksam till det nya namnet. Det är inarbetat i stora delar av världen förvisso,
men det känns som om Cirkel K inte känns naturligt på svenska. Jag gissar att
det tämligen snart kommer att försvenskas till Cirka eller CK eller något
liknande.

Säg "Jag skall bara in på Cirkel K och tanka" och jämför sedan "Jag skall bara in på Shell och
tanka" Cirkel K blir en utmaning på svenska!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Åkarns Kalle

Man säger väl som man alltid gjort.....
Eller börjar man använda dom nya namnen?
Macken kanske är ett alternativ?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Det skrivs ju Circle K, av vilket torde följa att man förväntar sig engelskt uttal: "sökel kej".

Får se hur det går med den saken. Jag minns en pressträff från 1986 när Gulf skulle byta namn. Ja, vad saken gällde stod inte i inbjudan utan det fick man veta först när man kom dit. Det var angivet att man skulle komma i bil. Det hela gick snett från början eftersom själva träffen var i en idrottshall en våning upp (!). Bilarna fick köra upp för ett par branta plankor för att komma på plats. Sittande i bilen fick man sedan veta om namnbytet och det nya namnet skulle bli Q8.

De närvarande från bensinbolaget var mycket noga med att påpeka att uttalet skulle vara "Qjueit" (alltså ungefär som Kuwait på engelska) och visade alltmer påtaglig irritation på de journalister som vid frågor sade "Ku-åtta". Men så råkade en av bensinbolagets representanter också säga "Ku-åtta" och fiaskot med det vitsiga namnet var ett faktum. Jag tror inte någon sa annat än "Ku-åtta".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Fanns en mack där nya ägaren och framförallt hans barn när familjen tog över genast började svara "Qjueit" i telefon
många begrep inte var dom kommit så dom bad om ursäkt o lade på...... ägarfamiljen fortsatte envist svara "Qjueit" och förklarade att det var rätt uttal
när sedan Q8 gick ihop med OK svarade dom till en början O K Qjueit innan dom blev tillsagda av "bolaget" att svara OKQ8,

Själv har jag använt namnen Gulf & Esso fast det inte fanns kvar när jag var liten, säger det faktiskt fortfarande ibland.......
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Kristofer

Apropå uttal av bensinbolag så har jag hört enstaka personer kalla Preem för Prim, men de flesta i min bekantskapskrets uttalar det på svenska.

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kristofer skrivet 24 september 2015, 13:32:14 PM
Apropå uttal av bensinbolag så har jag hört enstaka personer kalla Preem för Prim, men de flesta i min bekantskapskrets uttalar det på svenska.

Priim lär vara det korrekta uttalet men Prem är så vanligt i Sverige att det knappast kan anses vara fel. Personalen på Preems begagnade mackar brukar säga Priim. Ingo (fd Jet) skall för övrigt visst uttalas Inn-go och inte som boxarens smeknamn.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Om man klickar på länken i min länk, så framgår det att det nya namnet är en global satsning.  :)

Ersa

I de första informationsmaterialen tyckte jag att Circle K påminde en hel del om de japanska コンビニ [kombini], som är en kortform av "convenience store", vid namn som FamilyMart, Lawson och Seven & I Holdings. Dessa motsvaras närmast av Pressbyrån och 7-Eleven här i Sverige. Och nu när jag tittar närmare ser jag att märket redan funnits länge i Japan, idag som hälftenägare av Circle K Sunkus. En kedja som jag faktiskt handlat i vid mitt senaste besök där.
www.circleksunkus.jp
https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_K_Sunkus

I och med detta känns det som att OKQ8 verkligen har befäst sin ställning som den sista "äkta" svenska bensinmacken med oljor och bildelar, medan alla andra märken, en efter en, har blivit till små snabbköp ägda av multinationella företag, och som även råkar ha bensinpumpar på framsidan.

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2015, 18:12:41 PM
I och med detta känns det som att OKQ8 verkligen har befäst sin ställning som den sista "äkta" svenska bensinmacken med oljor och bildelar, medan alla andra märken, en efter en, har blivit till små snabbköp ägda av multinationella företag, och som även råkar ha bensinpumpar på framsidan.
Då är vi ju tillbaka till begynnelsen när det stod en bensinpump utanför lanthandeln.

Ingwar Åfeldt

Det finns Circle K på manga plaster här i USA. Det är i botten ett canadensiskt bolag med butiker typ 7-eleven och som ofta har bensinpumpar. Numera finns det också många Circle K som har tonvikten lagd på bensin med många bensinpumpar. Deras logo ser ut som nedan.




M v h
Ingwar

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2015, 14:04:13 PM
Priim lär vara det korrekta uttalet men Prem är så vanligt i Sverige att det knappast kan anses vara fel. Personalen på Preems begagnade mackar brukar säga Priim. Ingo (fd Jet) skall för övrigt visst uttalas Inn-go och inte som boxarens smeknamn.

Jag har nog faktiskt aldrig hört nån annan säga nåt annat än Priim - prem låter ju urskumt med tanke på att det är två e i namnet.