Misshandel av chaufför i Malmö

Startat av Walter, 23 november 2007, 21:22:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Veolia ställer helt riktigt in all trafik på linje ett till Oxie resten av dagen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article282031.ece
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bjalle

Citat från: Walter skrivet 23 november 2007, 21:22:45 PM
Veolia ställer helt riktigt in all trafik på linje ett till Oxie resten av dagen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article282031.ece

Riktigt gjort av Veolia. Kan folk inte bära sig ordentligt åt så behöver de inga bussar heller

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 november 2007, 21:27:21 PM
Riktigt gjort av Veolia. Kan folk inte bära sig ordentligt åt så behöver de inga bussar heller

Nej helt rätt, men detta skulle få längre följder.. Inte lustigt att folk lämnar branschen.. Känns rätt skönt o sitta här o veta att man slipper känna att det kan hända mig...

Cyklisten

Kan man inte bara tilkalla Polisen som ska gripa dessa bråkmakarna och låta bussar rulla? Det finns nämnligen ingen rimlig gångväg från Jägersro till Oxie, och det är rätt många ungdomar som ska dit efter kväll på stan, men det är långt ifrån alla som är farliga eller skyldiga till överfallet och misshandel. Det enda man kan göra för att ta sig hem är nu att ringa efter en taxi ???
Och här vill ja inte försvara de skyldiga, man blir ju helt förbannad att sådant händer, men, varför blir det kollektivt ansvar? Tror inte att det skulle bli fler misshandelsfall ikväll om bussarna skulle fortsätta gå som vanligt, i värsta fall behöver de inte stanna på den drabbade hållplatsen.

Josef

Citat från: Cyklisten skrivet 23 november 2007, 22:32:35 PM
Kan man inte bara tilkalla Polisen som ska gripa dessa bråkmakarna och låta bussar rulla? Det finns nämnligen ingen rimlig gångväg från Jägersro till Oxie, och det är rätt många ungdomar som ska dit efter kväll på stan, men det är långt ifrån alla som är farliga eller skyldiga till överfallet och misshandel. Det enda man kan göra för att ta sig hem är nu att ringa efter en taxi ???
Och här vill ja inte försvara de skyldiga, man blir ju helt förbannad att sådant händer, men, varför blir det kollektivt ansvar? Tror inte att det skulle bli fler misshandelsfall ikväll om bussarna skulle fortsätta gå som vanligt, i värsta fall behöver de inte stanna på den drabbade hållplatsen.

Jag kan inte annat än hålla med i detta. Kollektiv bestraffning är aldrig rätt väg att gå, det kan indirekt leda till andra former av brott, i detta fall kanske man skonar en bussförare men det kan leda till att andra "bråkstakar" som inte kan ta en buss hem till sitt boende i Oxie blir arga och således genomför någon annan form av brott.
Således, fel att säga att detta är rätt. Satsa istället på att lösa problemet i grunden, inte finna nödlösningar som straffar andra.

Cero

Citat från: Josef skrivet 23 november 2007, 23:43:07 PM
Jag kan inte annat än hålla med i detta. Kollektiv bestraffning är aldrig rätt väg att gå, det kan indirekt leda till andra former av brott, i detta fall kanske man skonar en bussförare men det kan leda till att andra "bråkstakar" som inte kan ta en buss hem till sitt boende i Oxie blir arga och således genomför någon annan form av brott.
Således, fel att säga att detta är rätt. Satsa istället på att lösa problemet i grunden, inte finna nödlösningar som straffar andra.

Problemet är att det inte finns många i detta samhälle som längre tycker det är viktigt att lösa problemet. Ring polisen - de har inte tid, ring föräldrarna - våra ungar skulle aldrig göra något sådant, ring politikerna - hänvisar till entreprenören. Jag håller med om att det egentligen är fel väg att gå att ställa in, men eftersom ordningsmakten inte har resurser, föräldrarna s**ter i det mesta utom imagen och politikerna har fullt upp med makten så blir det såhär. Då förstår jag att bussbolaget drar ur proppen.

/Cero

Cyklisten

Att polisen inte har tid för något bidrar bara till större problem, då brottslingar, vandaler/klo**rare osv. inte straffas och kan fortsätta sin "verksamhet". Det räcker att titta på t.ex.  pendeltåg i Skåne. Det blir nästan varje dag man ser nedklo**rat tåg köra i vanlig trafik. Nästan varannan Öresundståg kör med krossade rutor. Någos sådant kunde man inte se för kanske 2-3 år sedan. Stenkastningen har varit problem, men då löstes det på nåt sätt, då polisen var nog lite mer villig att samarbeta. Nu verkar det som att de själva väjler sina arbetsuppgifter... man känner för att börja ta lagen i egna händer på något sätt. Men vad ska man göra när man ser ungdomar som står vid vägkanten med en hög stenar vid sidan om? Själv får man inte göra så mycket utan att slippa rättegång, dagsböter och allt sådant. Ringer man blå gubbar kommer de om en timme eller inte alls. Jag vågar inte fundera på hur allting kommer att se ut om 5 år.

Wetjo

Att dra in hela eller delar av en linje efter ett överfall har inget med bestraffning att göra, utan det sker av arbetsmiljöskäl.
Om jag får generalisera lite, så känner sig större delen av förarkåren oro att köra i ett område där det nyss varit överfall. I det akuta skedet drar man in linjen. Nästa trafikdygn kanske man kan återgå till trafik med eller utan dubbelbemanning osv. I första hand tänker man på förarpersonalen!

Johan

Jo

Naturligtvis är det tragiskt att det händer men föraren kanske inte heller agerade helt enligt regelverket:

"Vid 22-tiden på fredagskvällen får Sydsvenskan ett samtal från en kille som säger att han var med på bussen. Han berättar att hans kompisar ville gå av när de upptäckte att alla inte var ombord. Enligt deras version tog busschauffören nackgrepp på en av killarna när de ville få honom att släppa av dem från bussen. "

Oavsett vilket som är sant eller inte verkar ju i så fall konflikten ha sin upprinnelse i att några passagerare som ville gå av och av en eller annan orsak inte fick det. Man kan säkert hävda att det var mot reglementet att släppa av dessa på icke hållplats men om man varit lite smidig hade man nog kunnat undvika hela situationen. Nu var väl bussen TV-övervakat så händelsen som uppkommit kommer väl att bli utredd utifrån filmen så tids nog får vi nog veta vad som hände. Dessutom ser jag inte folk i 20-års ålder som ungdomar som föräldrarna ska hålla efter utan här är det nog helt enkelt så att vissa personer inte tål att få alkohol i sig om det nu inte var andra saker de var drogade. Min personliga uppfattnig är alltså att man borde jobba mer med att få ner drogkonsumtionen för att undvika liknande händelser i framtiden.

Cyklisten

#9
Oavsett vilken version är rätt... Att det blir så illa att förarna inte vågar köra i vissa stadsdelar är något som borde ses som en varningsignal för regeringen/staten, ett så pass avancerat land som Sverige skulle kunna fungera utmärkt, men det är något som strular och kan dra med sig större konsekvenser i framtiden. Och det kräver inga riktigt stora insatser, bara att någon kostymklädd person "där uppe i Stockholm" börjar bry sig och se problemet.

Edit: Jag kanske överreagerar, men det hände några gånger att jag fick gå en bra bit p.g.a. att trafiken ställdes in efter stenkastning, vilket kändes lite konstigt med tanke på att man skall vara miljövänlig etc. och ta bussen istället för bilen (vilken jag inte har). Men man får hoppas att det är bara tillfällig kollaps i systemet, eller personalbrist.

Nico


Citat från: Cyklisten skrivet 24 november 2007, 03:10:01 AM
Och det kräver inga riktigt stora insatser, bara att någon kostymklädd person "där uppe i Stockholm" börjar bry sig och se problemet.

Edit: Jag kanske överreagerar, men det hände några gånger att jag fick gå en bra bit p.g.a. att trafiken ställdes in efter stenkastning, vilket kändes lite konstigt med tanke på att man skall vara miljövänlig etc. och ta bussen istället för bilen (vilken jag inte har). Men man får hoppas att det är bara tillfällig kollaps i systemet, eller personalbrist.

Nja, man kan faktiskt inte bara delegera problemet till någon 'slipsnisse' någon annanstans i Sverige som då förväntas fixa allting åt en. Fortfarande handlar det om (i en demokrati) att man även faktiskt kan göra något själv och har en moralisk skyldighet i många fall att göra så.. det är ju vi allihopa som utgör vårat eget samhälle. Egentligen är det ur en synvinkel faktiskt bra om folk kanske får knata ett par gånger för, beroende på inställningar, då får man kanske en annan syn på problematiken. Sedan i största allmänhet har jag ändå lite svårt att förstå vad det är för fel med kollektivt verkande åtgärder (ser dem inte som bestraffning) då det ändå är en ganska bra metod i vissa fall.

Inom internationell diplomati är det inte helt ovanligt med åtgärder som verkar kollektivt och det är ett sätt (grovt förenklat) att markera att saker och ting inte fungerar utan att folk faktiskt kanske bör/får påverka skeendena på egen hand. Kommer det i det här fallet ingen buss beroende på inställningar så skulle jag faktiskt grunna lite på varför. Snarare än att hänvisa detta till det rikspolitiska planet så borde ändå alla sådana här händelser som det nu inträffade snarare vara bundet till lokalplanet och det är i så fall på den demokratiska arenan man får försöka påverka. Som det står i Vishetens bok – Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman