Huvudmeny

Amtrak X995

Startat av 1896, 25 februari 2015, 19:11:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Sedemera SJ RC lok 1166:

http://history.amtrak.com/archives/amtrak-x995-test-locomotive-late-1970s

Hittade denna bild i det amerikanska utförandet.  :)

HJP

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 februari 2015, 19:11:22 PM
Sedemera SJ RC lok 1166:
****
Loket gjorde succé hos Amtrak, och resulterade i deras AEM-7, som bygger på "Rc4-tekniken".


Här står AEM7 933+931, på Pennsylvania station i New york, där jag fotograferade dem 13 maj 2007. Möjligen hade de fått ny littera då.


Vid hemkomsten blev loket - mycket riktigt - Rc4 1166. Sommaren 1984, körde jag loket till Eskilstuna, där det förevigades.


Nedanför Biträdesfönstren, och inne i hytterna, satt det minnesplaketter. Dessa stals dock, och ingen finns kvar på loket.

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 februari 2015, 19:11:22 PM
Sedemera SJ RC lok 1166:

http://history.amtrak.com/archives/amtrak-x995-test-locomotive-late-1970s

Hittade denna bild i det amerikanska utförandet.  :)

X995 gjorde mycket bra ifrån sig i USA. Amtrak skaffade 53 AEM-7 som resultat. Den 5 juli 1976 såg jag loket under transport sist i ett godståg i Hallsberg på väg till USA.

Citat från: HJP skrivet 25 februari 2015, 21:57:25 PM
****
Loket gjorde succé hos Amtrak, och resulterade i deras AEM-7, som bygger på "Rc4-tekniken".


Här står AEM7 933+931, på Pennsylvania station i New york, där jag fotograferade dem 13 maj 2007. Möjligen hade de fått ny littera då.

HJP

Nej, varken 931 eller 933 byggdes om till AEM-7AC. De har kvar beteckningen AEM-7. Av Amtraks 53 AEM-7 byggdes 29 om till AEM-7AC. Sedan var pengarna slut.

AEM-7 är på väg ut nu, det finns bara 10 av dem kvar i aktiv tjänst plus 28 AEM-7AC. Loken ersätts av Siemens nya ACS-64 av vilka det hittills har levererats 25 stycken.


M v h
Ingwar