Swebushistoria 25xx

Startat av Bussmicke, 29 januari 2015, 02:51:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2015, 23:56:37 PM

Angående "det offentliga" och "nu":Idag finns inte Linjebuss kvar, och efterföljaren Transdev är väl ägt av franska staten? Detta medan Swebus efterföljare Nobina ägs av ett flertal riskkapitalister. Så vad är "det offentliga"?

Nu brukar vi ju inte räkna statligt eller kommunalt ägda aktiebolag som offentlig verksamhet. Så egentligen finns väl ingen offentlig verksamhet alls inom busstrafiken i Sverige i dag. SJ Buss kunde fram till 1990 räknas som offentlig verksamhet då den drevs som en sektion inom affärsverket Statens järnvägar. Göteborgs Spårvägar var fram till början av 1990-talet en förvaltning så även det var offentlig verksamhet. För att nu ta några exempel.

Transdev kontrolleras mycket riktigt till största delen av franska staten liksom Keolis. Nettbuss ägs av norska statsbanan NSB. Arriva av tyska statsbanan DB. De största privatägda bussbolagen i Sverige i dag är Nobina, Bergkvarabuss och KR Trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Man måste ha en tro på att saker går att förändra, det är den tron som gör att folk fortfarande vill bli politiker, förutom lönen förstås.  :)

1896

#17
Nära skjuter ingen hare, Swebus 2554:

www.christianm.se/tpfoto/bu/bilder/Sverige/Statens_jaernvaegar/slides/sj2554_19850615.html

www.busglobe.com/picture/379

www.fotobus.msk.ru/photo/1302857/

2555 gick ju som skolbuss i Borlänge ett tag, lacken är iaf lika.