Bussidata

Startat av 1896, 25 januari 2015, 14:45:01 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

1896

Lite intressanta bussar:

SJ Buss 2424: www.bussidata.kuvat.fi/kuvat/N/Nuolikoski%20Timo/FCY-559%20Juke%20050509.jpg/_full.jpg

GDG 2885: www.bussidata.kuvat.fi/kuvat/N/Nuolikoski%20Timo/YEP-339%20HAO%20231109.jpg/_full.jpg

Wasatrafik 1212: www.bussidata.kuvat.fi/kuvat/M/Mikkolan%20Liikenne/06%20LRY-989%20Tunni%20010410.jpg/_full.jpg

Wasatrafik 4075: www.bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vainion%20Liikenne/120-139/123%20(CZM-623)%20uitto%20Ozzy.jpg/_full.jpg


Gör man i Finland som i Ryssland, man byter reg nr när bussen byter ägare ?  ???

I övrigt verkar många Finska bussägare vara patrioter, många har vit-blåa bussar.  ;D

En annan intressant sak är att alla finska Vanhooler tycks vara byggda på Scania chassi.

Ulf Berlin

2885 måste alltså ha sålts till en Norrländsk åkare innan exporten?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 januari 2015, 18:20:17 PM
2885 måste alltså ha sålts till en Norrländsk åkare innan exporten?/Ulf

Jag har en notering om att Swebus sålde den till Polcirkelns Åkeri i Juoksenki. Bussen är som synes finskregistrerad på bilden i länken men ändå lackerad i Norrbottens länsfärger. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Finland har samma slags uppbyggnad av registreringsnummer som vi. Fordonet behåller sin skyltbeteckning livet ut, precis som i Sverige.
Mellan 1972 och 1989 berodde den första bokstaven i vilken geografisk region som fordonet registrerades första gången, men därefter fick den behålla skyltbeteckningen oavsett var den därefter såldes. Precis samma system som Norge har kvart än idag.

Scania har alltid varit populärt i Finland. Även de inhemska karossörerna som Wiima, DeltaPlan, Ajokki och Kutter byggde ju oftast på Scania. Volvo blev inte stora i Finland förrän de stängde ute Scania från Carrus.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 januari 2015, 18:20:17 PM
2885 måste alltså ha sålts till en Norrländsk åkare innan exporten?/Ulf
Norrbottnisk menar du.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2015, 19:21:44 PM
Norrbottnisk menar du.

När jag gick i skolan låg Norrbotten i Norrland.  :o Men det är klart: man skulle knappast säga en götaländsk åkare om bussen vore målad i Jönköpings läns färger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2015, 19:59:08 PM
När jag gick i skolan låg Norrbotten i Norrland.  :o Men det är klart: man skulle knappast säga en götaländsk åkare om bussen vore målad i Jönköpings läns färger.

Jag tänkte mest på att länsfärgerna tydligt är Norrbottens, samt att det tydligt står "Länstrafiken Norrbotten" på bakstammen. Vilket gör att man inte behöver använda det oprecisa uttrycket "Norrland". Under min uppväxt brukar många anse att de söderifrån som generaliserade med ordet Norrland istället för att tala om länen tyvärr inte var speciellt pålästa eller allmänbildade.
Att t.ex både Finland och Norge inte har några generaliserande namn för 60% av sina länder är rätt kul då man ser/lyssnar på deras väderleksrapporter, och ger en mycket mer rak bild av geografin. :)

L-G Lassander

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 januari 2015, 14:45:01 PM
En annan intressant sak är att alla finska Vanhooler tycks vara byggda på Scania chassi.

Visst var VanHool väldigt populära på Scania-chassier i Finland, men nog fanns det gott om sådana byggda på Volvo också. Även några på Mercedes fanns i landet.

http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/B/Borga+Trafik/05+RFH-809+keitsi.jpg

http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vanhankylan+Linja/07+EFE-617+HAO+080214.jpg

Lars-Håkan_E

2424 var Jämtland-Härjedalen trogen hela sin tid i landet, fram till sommaren 1991 i Sveg, därefter i Bräcke fram till våren 1992 då den hamnade i Östersund



En bra buss som med orginalmotorn var lite oljetörstig på slutet :-)

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2015, 21:31:59 PM
2424 var Jämtland-Härjedalen trogen hela sin tid i landet, fram till sommaren 1991 i Sveg, därefter i Bräcke fram till våren 1992 då den hamnade i Östersund



En bra buss som med orginalmotorn var lite oljetörstig på slutet :-)
Som var snyggare här http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/sj2424.jpg

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 25 januari 2015, 22:24:36 PM
Som var snyggare här http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/sj2424.jpg

Den bilden har jag inte tagit själv varför jag inte bifogade den i inlägget :-)

Foto på 2424 i SJ skrud är Christian Ljunggren

Christian Ljunggren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2015, 22:30:29 PM
Den bilden har jag inte tagit själv varför jag inte bifogade den i inlägget :-)

Foto på 2424 i SJ skrud är Christian Ljunggren


Ja, så sant så, den bilden har jag själv tagit och jag var även chaufför vid det tillfället.
Körde den ett antal gånger mellan 1988--1991-06, då den tillhörde Sveg, där den f ö levererades några år tidigare.

/Christian


1896

Citat från: virtual1 skrivet 26 januari 2015, 11:41:56 AM
Du menar Swebus 4075 va? =)

Förvisso, 4075 levererades i Wasa lack med stationering i Leksand.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2015, 21:31:59 PM
2424 var Jämtland-Härjedalen trogen hela sin tid i landet, fram till sommaren 1991 i Sveg, därefter i Bräcke fram till våren 1992 då den hamnade i Östersund



En bra buss som med orginalmotorn var lite oljetörstig på slutet :-)

Jag har också en bild på bussen men denna bild var betydligt bättre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.