Södra Hammarbyhamnen

Startat av Bussmicke, 18 november 2014, 12:39:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 18 november 2014, 12:39:11 PM

Trevligt, men jag tror inte att platsen är helt korrekt - det är en rondell i korsningen Hammarbyvägen/Textilvägen och hus finns inte på den sidan som bilden visar om detta är den korsningen. Hammarbyvägen har om jag inte missminner mig en lutning åt båda hållen från den korsningen sett också som inte syns i bilden. Kan det vara det som är Hammarby Allé nu istället? Eller har gamla Hammarbyvägen "bytt plats" med Hammarby Allé?

homer

Trevlig bild från ett ställe som ser annorlunda ut idag

Bussmicke

Hammarbyvägen då heter Hammarby Allé idag och Hammarbyvägen idag hette Hammarby Fabriksväg då.

En bild till:

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 18 november 2014, 13:23:31 PM
Hammarbyvägen då heter Hammarby Allé idag och Hammarbyvägen idag hette Hammarby Fabriksväg då.

Ah, och Textilvägen heter Textilgatan idag - inte lätt =) - tack för trevlig bild #2 med!

Kvarne

Tack för trevliga bilder BM! :-)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niclas Wennerlid

#6
Citat från: Bussmicke skrivet 18 november 2014, 13:23:31 PM



Åh, H24 6095. Jisses vad den vagnen var avskydd i Björknäs.
ATR-vagn och slö som få. Det blev inte bättre av att det var obalans i mer än en axel så det vibrerade kraftigt i bussen när man körde.
T.o.m. de allra snällaste förarna som i princip aldrig gnällde över bussarna vädjade vid vagnuttaget om vagnbyte. Vissa kände nog att det var rena straffkommenderingen att få denna buss.

// Niclas

Marc

Håller med Niclas, den gjorde sig bättre i Norrtälje så vi slapp se den... ;)

HJP

****
Dessa bilder väcker minnen över själva området, som totalt förändrat karaktär. Det var ett industriområde, men är numera ett bostadsområde.
Notera industrispåret till vänster. Det kommer från Norra Hammarbyhamnen, och dåvarande svängbron, över Hammarby kanal. Där har jag kört både V3-, och T21-lok, ända ner till Sickla och förbi en liten bangård. En O-vagn står kvar, som ett minnesmärke över den tiden.
På 1970-talet körde jag busslinje 130, som väl svängde upp på Textilvägen, på väg mot Gullmarsplan och Liljeholmen, om jag minns rätt.

Bussmicke

Det låter bekant utifrån kartor jag sett. Fanns det inte en linje 130E i området också för länge sedan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Vill ha det till att jag rattade en linje 150 här som väl då gick Gullmarsplan - Jarlaberg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

170 var väl nytt nummer på 476?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Citat från: Bussmicke skrivet 21 november 2014, 00:47:36 AM
170 var väl nytt nummer på 476?

Ja.

130E gick Hammarby industri - via Gullmarsplan, och vidare till Storsjövägen. Hammarby körde med tre vagnar i högtrafik eftermiddagar. Någon tur gick även till Liljeholmen.

Detta tidigt åttiotal. På "min tid" som frekvent resenär. ;D

/Peter


Lars-Håkan_E

Sedan fanns väl 130X som bara gick Gullmars-Hammarby Industri?

Bussmicke

Södra Hammarbyhamnen igen då, denna gång linje 55



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.