Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?

Startat av Mack, 25 augusti 2014, 20:37:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Mack skrivet 27 augusti 2014, 18:51:11 PM
Så många var det till och med ja.
Även kallade "polkagrisarna", haha.

Nja, polkagrisarna introducerades först senare (i olika områden, mellan 1998 och 2003).
Innan dess var det vit framdel och färgad bakdel som gällde:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/000/slides/KR_Trafik_022_CZZ262_Ostersund_051007b.html

Mack

Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2014, 19:04:39 PM
Nja, polkagrisarna introducerades först senare (i olika områden, mellan 1998 och 2003).
Innan dess var det vit framdel och färgad bakdel som gällde:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/000/slides/KR_Trafik_022_CZZ262_Ostersund_051007b.html

Hade för mig polkagrisarna fanns samtidigt som dessa, men alla var alltså i samma schema men i olika färger?

Ersa

Citat från: Mack skrivet 27 augusti 2014, 22:29:36 PM
Hade för mig polkagrisarna fanns samtidigt som dessa, men alla var alltså i samma schema men i olika färger?

Jo, de bägge färgschemana fanns samtidigt. Oftast fick bussarna med den gamla Z-lackeringen rulla livslängden/avtalen ut, och bara några enstaka fordon som flyttades mellan trafikområdena, t.ex några från Krokom till Lit, fick sitt gamla färgschema bytt till det nya randiga. I detta fall i samband med färgbytet från lila till blått.

Mack

Förmodligen en knepig och måhända omöjlig? fråga i ämnet, men enligt mitt måhända svackande minne så rullade en äldre - manuellt växlad - dubbelaxlad buss jämsides ett tag med Fiftybussarna?
Nu pratar jag om sträckorna mot Lit/Häggenås (140, 143 osv).

Har sökt på lite bilder och närmsta jag får fram är att det kan ha varit en Alpus 260. Kan jag ha rätt i mitt påstående?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mack skrivet 29 augusti 2014, 23:24:56 PM
Förmodligen en knepig och måhända omöjlig? fråga i ämnet, men enligt mitt måhända svackande minne så rullade en äldre - manuellt växlad - dubbelaxlad buss jämsides ett tag med Fiftybussarna?
Nu pratar jag om sträckorna mot Lit/Häggenås (140, 143 osv).

Har sökt på lite bilder och närmsta jag får fram är att det kan ha varit en Alpus 260. Kan jag ha rätt i mitt påstående?

Någon Alpus har aldrig funnit i de trakterna :-)
Vad pratar vi om för år? Under JB:s tid eller senare?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 augusti 2014, 18:39:22 PM
Någon Alpus har aldrig funnit i de trakterna :-)
Vad pratar vi om för år? Under JB:s tid eller senare?

Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra. "Jämsides med Fifty-bussarna" betyder troligtvis Swebus tid fram till sommaren 2003.
Den enda Alizéen jag kommer ihåg på rak arm från den tiden i det trafikområdet, var en godsbuss som var Strömsundslackad (Z-lacken) och gick oftast på linje 142 till Strömsund. Men det var nog inte den som efterfrågades.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2014, 20:27:31 PM
Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra.

Ja om det var på Swebus tid fanns det ett otal Strömsundsbussar med manuell låda :-) och blå färg.

7797, 7812, 16 (Dessa hade G7 låda) och den förstnämnda var en Delta 501 och de Övriga vanHool Al 360

I kommunfärg (Östersund) fanns det sedan ett antal inflyttade Säffle och den ovan nämnda 7797 fick den färgen också.

I Firmalack fanns ju även 2608 (vanHool Al 310, ZF Split) och 7735 (Ajokki 6000/dito)

Om jag ska sätta en slant gissar jag på den gamla häcken 7735, de övriga som jag nämner känns inte lika antika.

Mack

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2014, 20:27:31 PM
Kan den ha varit en VanHool Alizée? De bägge modellerna påminner ju en hel del om varandra. "Jämsides med Fifty-bussarna" betyder troligtvis Swebus tid fram till sommaren 2003.
Den enda Alizéen jag kommer ihåg på rak arm från den tiden i det trafikområdet, var en godsbuss som var Strömsundslackad (Z-lacken) och gick oftast på linje 142 till Strömsund. Men det var nog inte den som efterfrågades.

VanHoolen var det definitivt inte. Den minns jag oerhört väl. Brukade rulla mot Strömsund vid tolvtiden, så man fick skynda sig för att hinna med den om man hade kortdagar i skolan.

Bussen jag åsyftar hade, om jag nu minns rätt, JB:s lackering och hade inget godsutrymme baktill.
Tidsperioden måste ha varit kring 2000?
Kändes som en inhyrd reserv som inte nyttjades så ofta, och kändes jämfört med Fiftymodellerna väldigt omodern med sin delade framruta och oerhört bullrande motor med manuell låda - även om jag råkade gilla denna skarpt..men det var jag det.

Ersa

Jämtlandsbuss hade några VanHooler som var firmalackade i de äldre firmafärgerna med ljusgrönt upptill, vitt i mitten och mörkgrönt nedtill. De nyare färgerna var några vita Fifty bussar som fick enklare gröna linjer nedtill, som säkerligen var billigare.

Den enda JB-gröna VanHool jag minns på rak arm var 292, som dock inte följde med till Swebus utan som såldes till Danielssons omkring år 1999-2000. Efter ytterligare några år fick den firmans helblå färg. Hur många VanHooler av samma storlek (Alizée 260) som fanns hos JB utöver 292 minns nog Lars bättre än jag.
Eller så tog kanske Swebus hjälp av Danielssons som då fick rycka in med sin JB-gröna reservbuss?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2014, 20:57:22 PM
Jämtlandsbuss hade några VanHooler som var firmalackade i de äldre firmafärgerna med ljusgrönt upptill, vitt i mitten och mörkgrönt nedtill. De nyare färgerna var några vita Fifty bussar som fick enklare gröna linjer nedtill, som säkerligen var billigare.

Den enda JB-gröna VanHool jag minns på rak arm var 292, som dock inte följde med till Swebus utan som såldes till Danielssons omkring år 1999-2000. Efter ytterligare några år fick den firmans helblå färg. Hur många VanHooler av samma storlek (Alizée 260) som fanns hos JB utöver 292 minns nog Lars bättre än jag.
Eller så tog kanske Swebus hjälp av Danielssons som då fick rycka in med sin JB-gröna reservbuss?

Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2014, 22:23:24 PM
Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga

Till Ersa: Det var absolut ingen VanHool, jag lovar!

Den jag har i åtanke hade lägre tak såsom Alpusen jag föreslog.
Och bullrig..jag kanske är klen på att förklara och ber om ursäkt över detta, men den var bullrigare och av ett äldre snitt än en Carrus Fifty, därav varför jag tror det var en extrainsatt buss som bara fick rycka in ibland.
Skulle jag gissa dess ålder så var den nog jämnbördig, om inte lite äldre än dom gamla JB-målade VanHoolerna.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2014, 22:23:24 PM
Men 292 liksom de flesta av systrarna hade CAG låda och var med sin bakmotor knappast speciellt bullriga

Jo, jag var inne på samma tankebanor (den växellådan glömmer man inte). Men det var sista halmstrået, så nu är jag utan idéer. :)

Lars-Håkan_E

#27
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 06:59:48 AM
Jo, jag var inne på samma tankebanor (den växellådan glömmer man inte). Men det var sista halmstrået, så nu är jag utan idéer. :)

Men just den gamla Föllingebussen 292 hade den sämsta lådan av alla dessa :-) systern 291 som vi hade i Bräcke gick som en dröm efter att lådan justerades in och fick nya kvitteringskontakter o dämpare (efter ett par tusen mil :-)

Någon som har en placeringslista daterad 1999 eller 2000?  Den äldsta jag har digitalt är daterad några månader efter att man förlorat trafiken 2000 och där finns bara Strömsundstrafikens bussar kvar.

Om man kikar på övertagna bussar från JB finns ingen som passar in tyvärr.

Om man utgår från att det bör ha varit en B10M med tanke på växellåda o ljudnivå finns inte så många att välja mellan, de som flyttades in från Västsverige var alla ZF automat, typ 3094. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3000/Swebus_3094_OYJ655_Ostersund_990531.jpg

De gamla häckar som fanns kvar 1999/2000 bör ha varit 2608, 7735, 7764 o 7773, alla av årsm 1985-87
Men ingen av dessa lär väl ha fått grön lack?

Den äldsta som lackades om lär väl ha varit 7797 -89

7735 Ajokki 6000


2608 vanHool Al 310



7797 Delta 501 Foto Christian Ljunggren

Ersa

Nedersta bilden på Deltan vid Vallsundet tröttar man aldrig på! :)

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 08:17:47 AM

Om man utgår från att det bör ha varit en B10M med tanke på växellåda o ljudnivå finns inte så många att välja mellan, de som flyttades in från Västsverige var alla ZF automat, typ 3094. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3000/Swebus_3094_OYJ655_Ostersund_990531.jpg



Just 3094 måste det ha varit!
På bilden har den ju dessutom Lit på destinationstavlan!
Men, var den automatväxlad alltså?