Efter Jämtlandsbuss på nittiotalet tog vilka över?

Startat av Mack, 25 augusti 2014, 20:37:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mack

Afton.
Knepig fråga förmodligen, men någon gammal räv här måste väl ha vetskapen om vilket eller vilka företag som tog över efter Jämtlandsbuss (JB) försvann/köptes upp här i trakten av Östersund med omnejd i under nittiotalet?
Och, är det någon som har koll på årtalen om övertagande/försvinnande?

Hoppas tråden ligger rätt..annars får den såklart flyttas.
Informationen jag söker är till ett bokprojekt jag håller på med.

Med vänlig hälsning/Lars

Lars-Håkan_E

Kommuntrafiken inom Östersunds kommun gick till Swebus efter upphandling 1996 och den kvarvarande landsortstrafiken utanför Östersund överläts på Centrala Buss 1995.

Sedan var Östersunds kommun delägare i Bohmans Busstrafik tillsammans med Sundsvalls kommun 1996-1998, Sundsvallsdelen överläts till Näckrosbuss 2000.

Ersa

Om jag minns fel här blir jag garanterat rättad av Lars och Christian, men då får det bli så! ;)

Den reguljära tätortstrafiken togs över av Swebus 1996-01-01 enligt minnet. Med denna följde även vissa landsbygdslinjer inom Östersunds kommun, t.ex. Brunflotrafiken, 112 mot Orrviken och Hackås och 159 mot Ås.

Färdtjästen behölls, men sedermera under firmanamnet Jämtlandstrafik. Kan det ha varit omkring år 2000 som Centrala Buss tog över den?

De allra sista grönvita bussarna från JBs dåvarande landsbygdstrafik som Swebus tog över, överlevde på linjerna mot Häggenås fram till sommaren 2003 då Swebus tappade Trafikområde Strömsund.

Men även färgschemat på Keolis bussar i Sundsvall fram till alldeles nyligen härstammade från Jämtlandsbuss, från den tid då JB var hälftenägare i Bohmans Buss som sedermera köptes upp av Näckrosbuss/Busslink.

Företaget AB Jämtlandsbuss omvandlades sedermera till ett kommunalt fastighetsbolag med namnet Vestibulum Fastigheter, men jag är osäker på om det är aktivt än idag.

Mack

Stort tack för svaren hittills.

Du Ersa kan ha mycket rätt i det du säger.
Åkte personligen buss mellan Östersund - Lit i början av 2000-talet - till och från gymnasiet - och då var dom vita bussarna med gröna nederdelar fortfarande kvar.
Under den här perioden bytte jag dessutom till mig en förarväska, en sån "sportbag", från en chaufför. Denna var blå med vit text där det stod Swebus på kortsidorna.

Dock var jag inte så förtjust i Fiftykarosserna, om än att det har gått ännu mer utför sedan dess i mitt tycke.
Karosserna från VanHool - på JB:s tid - var kungliga att åka i, och köra enligt flera chaufförer.

Men hursomhelst..kan man sammanfatta med att det var "Swebus" och "Centrala buss" som hade hand om `landsorterna från 1996 till 2003? (lite olika slutdatum beroende på vart det gällde dock)?

Ersa

Vestibulum Fastigheter AB, grundat 1935-07-24, är sedan 2014-05-13 ett inaktivt bolag som är helägt av Östersunds Rådhus AB.

Ersa

Citat från: Mack skrivet 25 augusti 2014, 22:22:45 PM
Men hursomhelst..kan man sammanfatta med att det var "Swebus" och "Centrala buss" som hade hand om landsorterna från 1996 till 2003? (lite olika slutdatum beroende på vart det gällde dock)?

Jämtlandsbuss kommunala landsbygdstrafik inom Östersunds kommun spreds ut på olika redan existerande och sedan länge upphandlade områden med start 2001-01-01.

Brunflotrafiken (linjerna 10, 11, 111, 115) tillfördes Bräcke trafikområde som redan kördes av Centrala Buss, så här var det Danielssons och Brunflo Buss som tog över med fyra respektive tre bussar. Hela Bräcke trafikområde tillföll KR Trafik sommaren 2003.
Orrviken- och Fåkertrafiken (linje 112) tillfördes Bergs trafikområde, fick nya numret 161 och förlängdes till Svenstavik. Operatör var vid tillfället KR Trafik.
Åstrafiken (linje 159) tillfördes Krokoms trafikområde där Centrala Buss körde. Brunflo Buss tog över det enda fordonet vilket var en gammal grön Scania stadsbuss som lackats lila/vit.
Lit- och Häggenåstrafiken (bl.a linje 140, 143) tillfördes trafikområde Strömsund, och "behölls" således några år till av Swebus, fram till sommaren 2003 då KR Trafik tog över området.

Helt oberoende av den kommunala landsbydstrafiken hade Jämtlandsbuss på ett separat avtal med Länstrafiken den rejält långa godslinjen 153 till Valsjöbyn/Gunnarsvattnet längst uppe i Krokoms kommun, som de körde länstrafiklackad godsbuss på:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/J/JamtlandsBuss_JB/300/slides/JB_337_HCH107_Ostersund_950904.html

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 23:19:16 PM
Helt oberoende av den kommunala landsbydstrafiken hade Jämtlandsbuss på ett separat avtal med Länstrafiken den rejält långa godslinjen 153 till Valsjöbyn/Gunnarsvattnet längst uppe i Krokoms kommun, som de körde länstrafiklackad godsbuss på:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/J/JamtlandsBuss_JB/300/slides/JB_337_HCH107_Ostersund_950904.html

337 är ex Dil 7802-Swebus 7802 som övertogs sommaren 1993 och överläts till Centrala Buss samtidigt som resten av Krokomstrafiken, 1995.

Ersa

Hur mycket trafik hade JB i Krokoms kommun fram till 1995? Var det hela trafikområdet?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2014, 11:36:06 AM
Hur mycket trafik hade JB i Krokoms kommun fram till 1995? Var det hela trafikområdet?

Ja

Ersa

Aha! Så Länstrafiken upphandlade Krokom för första gången under tidigt 90-tal, och då kammade JB hem allt, fram till nästa upphandling som CB vann?

Krokoms kommuns busshistoria under 1900-talet har nog aldrig blivit rejält ventilerad och diskuterad här tidigare. Plus att bilder på lila bussar tagna innan 1995 nog aldrig visats här.

Mack

Jag tror jag har en svartvit bild på en lila buss någonstans..ska undersöka saken.
Dock är ju detta taget runt 2001 om jag minns rätt.

Lars-Håkan_E

Den första lila bussen var nog den som Erik länkade till, ex Swebus 7802.

Jb 261, 291 o 301 blev alla lila sommaren 1991 efter att Jb förlorat Bräckekontraktet

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:28:42 PM
Den första lila bussen var nog den som Erik länkade till, ex Swebus 7802.

Jb 261, 291 o 301 blev alla lila sommaren 1991 efter att Jb förlorat Bräckekontraktet

Fanns det inte blåa, röda och gröna bussar också i samma sorts lackering?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mack skrivet 26 augusti 2014, 21:36:00 PM
Fanns det inte blåa, röda och gröna bussar också i samma sorts lackering?

Gul=Bräcke, hade JB till juni 1991, sedan Swebus
Röd=Åre CentralaBuss från 1989
Lila=Krokom, hade Jb till 1995
Orange=Hammarstrand från juni 1991 Swebus
Blå=Strömsund från juni 1991 Swebus
Turkos=Berg-Härjedalen CentralaBuss från juni 1991

Mack

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2014, 21:58:11 PM
Gul=Bräcke, hade JB till juni 1991, sedan Swebus
Röd=Åre CentralaBuss från 1989
Lila=Krokom, hade Jb till 1995
Orange=Hammarstrand från juni 1991 Swebus
Blå=Strömsund från juni 1991 Swebus
Turkos=Berg-Härjedalen CentralaBuss från juni 1991

Så många var det till och med ja.
Även kallade "polkagrisarna", haha.