Huvudmeny

Trängselskatt

Startat av 1896, 24 februari 2014, 10:38:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:19:45 PM
Det är ju inte bara inne i stan bilisterna trängs, utan minst lika mycket på in/utfartslederna.
****
Men om man vill att vi ska köra våra bilar utanför innerstan (om vi inte åker kollektivt alltså), så vore det mer logiskt att dubblera infartsavgiften, och ta bort utfartsavgiften. Då skulle man dessutom spara in alla betalstationerna vid utfarterna.

HJP

BSB101

Det bästa om man nu vill minska trängseln är att folk inte tar bilen alls och då är det logiskt att man får betala både på vägen ut och in. För om du åker ut kommer du med största sannolikhet åka in vid ett senare tillfälle. Tyngdpunkten på trafiken finns även i båda riktningar beroende på tidpunkt på dagen.


När det gäller kostnader är nog besparingen obefintlig eller väldigt liten i det stora hela då kameror och övrig infra redan finns på plast.

Cero

Citat från: HJP skrivet 24 februari 2014, 13:21:33 PM
****
Varför betalar man då trängselskatt, när man kör ut från innerstan?

Undrar
HJP

Därför att skatten inte har med trängsel att göra utan är ett finurligt sätt att pungslå befolkningen med ytterligare en skatt. Dessutom var införandet av trängselskatten i Stockholm en politisk manöver för att få stöd från ett visst håll för sitta vid makten. You scratch my back and I'll scratch yours. Under sådana förutsättningar kan man införa skatter i alla möjliga riktningar.  ;D

Hur skulle man kunna ha trängselskatt om avsikten var att minska trängseln? Minskad trängsel på gatorna leder ju till ökad trängsel i kollektivtrafiken, vars utbyggnad skulle finansieras med trängselskatter, vilka minskar i takt med minskat bilåkande... Typ moment 22.

Björn Forslund

Lösningen är helt enkelt att vi gör som Pol Pot. Tömmer städerna o tvingar  alla utom nomenklaturan att bo på landet.