Lego Octan 60016 + 3180 = sant

Startat av Jona, 21 januari 2014, 22:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Jag och min lillbroder har startat en tradition, ja alla traditioner måste starta någon gång.
Den ända hjulklapp vi köper åt varandra är en legobyggsats. En lastbil.
Samma modell, eller i alla fall lika modell av en lego-lastbil, som vi sedan bygger upp samtidigt strax före Hjul eftersom vi firar på olika platser.

Hjulen 2013 var år 2, och i år köpte vi varsin Lego 60016 åt varandra.

En octan tankbil. När jag byggt upp den drog jag mig till minnes en tankbil från året 2012 med artikelnummer 3180 som är en octan tvåaxlig dragbil som drar ett tvåaxligt släp.
Skulle denna lego-modell (3180) eventuellt gå och kombinera med bilen 60016 och få ett mer svenskliknande ekipage.

Sagt och gjort, började leta åt byggsats 3180 och insåg den var slut i lagret. Traderaaktioner slutade för ungefär 800:- på modellen.
Men hittade en ny oöppnad byggsats för 400:- inklusive frakt på Ebay så jag slog till.

När paketet äntligen var hemkommen byggde jag upp släpet från lådan, men inte dragbilen. Istället försökte jag se om jag kunde använda bitarna till en dolly.
Visste det saknades delar till bygget men ville veta vad.

Samtidigt hade min tankbil inget koppel, utan en ljusramp.
Så började skissa "i huvudet, inte papper" på vilka bitar jag behövde för projektet och gick in på legos hemsida.
Längs ner på hemsidan finns det en sida (pick-a-brick) där man kan få en lista på alla legobitar och beställa dom.
Typ antal och färg.

Beställa det jag trodde behövde och lite till på grund av billiga bitar, men dyr frakt.

Det tog väl en dryg vecka sedan fanns bitarna hemma och allt byggdes upp enligt plan.

3180 byggsatsen, stänkskärmar och fälgarna är vita, så där köpte jag gråa istället, samma färg som bilen.
Kompletterade med extra bitar, så som en slanghållare på bilen, dragkrok, och gråa bitar istället för vita på ett och annat ställe.
Byggde om baklyse-rampen på bilen så den skulle rymma en dragkrok, och kompletterade med extra bitar som jag tyckte förhöjde modellen något.

Dollyn byggdes med en och annan ny bit, och delar från själva dragbilen. Tanken behövde höjas för att dollyn skulle rymmas, men plattor i grön färg fanns kvar från bilens hytt så problemet löstes.


Vagnen kostade 400 + ca 200 för dragbilen, eftersom den fanns och finns i lager ännu.
Plus 100:- för extra legobitar (kring 70 - 100 bitar, köpte mer i reserver än vad jag behövde).
frakten på legobitarna är 75:- så för drygt 800:- fick jag mig ett svenskt tankbilsekipage.


Resultatet kan du se här. Tycker det blev riktigt bra tillslut och jag är nöjd med projektet.


Stegen bak på bilen är däremot för lång för att rymma koppelkroken, så en kamrat kortade biten ett fotsteg med en dremel.
Snyggt gjort och det är knappt synbart att stegen inte är den längd den har i original.

PS, torkade bordet med fuktig trasa sedan torr trasa, men lik-förbannat ser man ett antal missade smulor i bilden, jag såg dom inte med blotta ögat när jag torkade. Så ber om ursäkt för det!

/Jona
MVH Filosofen Jona

Nico

Smulorna behövs ingen ursäkt för. Har själv råkat ut för motsvarande i liknande sammanhang och det är alltid lika retligt. Skulle exempelvis fota en fordonsmodell i skala 1:43 vid ett tillfälle och på bilden såg det ut att vara mer hår på bilen än på katten! Samtidigt så är det ju ett bevis på hur välfungerande dagens kameror i de flesta fall är.   ;)

Kul sedan med lite egna traditioner. I övrigt så är jag inte insatt i Lego på så vis, men det var en trevlig modell efter förebild. Det som däremot slår mig numera (till skillnad från när man själv var i elden för över 30 år sedan) är att det blivit så pass mycket specialbitar. T.ex. verkar det enligt bilderna vara så att tankarna här enbart byggs ihop av ett par tre större delar?

Hjälpte min brorson i julhelgen och det slog mig att det inte var så mycket bygga i sig då mycket bestod just av större specialdelar vilket inte verkar så kul. Tidigare så blev väl inte formerna lika rena (det blev mera kantigt), men då fick man ju bygga upp det hela (som t.ex. tankarna) av en mängd enskilda bitar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jona

HEJ

Alla nyare byggsatser jag hjälpt chefens son och bygga har en drös med små bitar.
T.ex ett mindre rymdskepp bestod av bara småbitar till alla funktioner så tog mig en bra stund och få ihop.

Lastbilen jag och lillbroder köpte åt varandra julen 2012 är en flak-lastbil, tippbar, där till och med flaket byggs av individuella bitar i stort antal.

Dessa 2 olika byggsatser byggs av en stor mängd små bitar, är faktiskt bara själva tanken på bilen och vagnen som byggs av stora bitar.
4 st stora bitar för bilen och 6 st för släpet.
Men alla andra saker, som tillbehören byggs av små bitar.

Dessa båda modeller innehåller ett ex antal små bitar.

Än annan bra sak är också den tjänsten att jag också kan beställa lösa bitar av den typ jag vill, färg jag vill och komplettera byggsatser till något annat.

/Jona
MVH Filosofen Jona