En lördag i Sofia

Startat av Hasse L, 18 december 2013, 20:56:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


EGU 676 - Scania CR111 1977 - SL H59 5266.

Tj 462
46 6 Slu 1141-1426         5266
46 3 Slu 1507-1732Söh    5428

Leyland

Härlig bild och härlig miljö och härlig tjänst.

Känns inte som det är 30 år sedan.

Mats Karlsson

Nej, nu när jag ser denna fina bild på en fin buss tycker jag att det är dags att börja nytillverka CR111M igen så att vi får vettiga bussar att både köra och åka i!

JDS

Och jag vill ha fler ändhållplatser där vändning sker genom U-sväng i korsning!

roggek

Och jag vill ha färre "halta och lytta"...
Det är de som är orsaken till låggolv och fula bussar...
Det var bättre förr...

Cero

Citat från: JDS skrivet 18 december 2013, 22:51:28 PM
Och jag vill ha fler ändhållplatser där vändning sker genom U-sväng i korsning!

Jag med, men det ät antagligen strängt förbjudet idag.  ;)

Kent T

Det här har säkerligen varit uppe i någon tråd tidigare, men jag frågar igen:
Vet någon här på forumet varför alla SL´s CR 111'or (oavsett årsmodell, verkar det som) har den grå 3-ekrade ratten i stället för den svarta 2-ekrade som egentligen så vitt jag har förstått var standard på Scanias "1-serie" (dvs 81, 111, 141, 86, 116, 146 osv). Den grå 3-ekrade ratten kom ju egentligen 1968 när 80, 110 och 140-serien kom. Förstår att det var ett kundval vilket ratt som önskades, men jag tror att de flesta andra trafikföretag, just utom SL, valde den "rätta" 2-ekrade svarta ratten.

Niclas Wennerlid

Det berodde väl på att de fackliga hade synpunkter på att den nya tvåekrade ratten var svårare att rengöra och därmed mer ohygienisk.
SL valde därför att köpa in bussarna med den äldre bakelitratten.

// Niclas

v-aros

Hej!

Västerås CR111:or hade den grå treekrade      på 150-159 årsmodell -72   CR111M

                                               svarta tvåekrade på 160-169 årsmodell -76   CR111M
                                               svarta tvåekrade på 170-174 årsmodell -77   CR111M
                                               svarta tvåekrade på 501-503 åsrmodell -74   CR111MF
                                               svarta tvåekrade på 504-508 årsmodell -76   CR111MF
                                 
Mvh Micke

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 december 2013, 10:31:44 AM
Det berodde väl på att de fackliga hade synpunkter på att den nya tvåekrade ratten var svårare att rengöra och därmed mer ohygienisk.
SL valde därför att köpa in bussarna med den äldre bakelitratten.

// Niclas

Ja det blev ju ett väldigt rabalder när H10 o H11 med den tvåekrade ratten togs i drift, det var dem som inte kunde köra dessa utan handskar o ett tag delades det ut våtservetter.

Kent T

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2013, 18:03:07 PM
Ja det blev ju ett väldigt rabalder när H10 o H11 med den tvåekrade ratten togs i drift, det var dem som inte kunde köra dessa utan handskar o ett tag delades det ut våtservetter.

Jaha, det förklarar kanske varför man än idag se förare inom SL-trafiken som kör med handskar.
Tror aldrig jag har sett det i andra städer än just i Stockholm att förarna använder handskar när de kör. Inget fel i det, men jag har flera gånger undrat vad det ska vara bra för. Men har jag fått svar på det!

MartinMartin

Citat från: Cero skrivet 19 december 2013, 07:10:27 AM
Jag med, men det ät antagligen strängt förbjudet idag.  ;)

Ettan i frihamnen slår en U-sväng

MartinMartin

Citat från: roggek skrivet 19 december 2013, 02:11:43 AM
Och jag vill ha färre "halta och lytta"...
Det är de som är orsaken till låggolv och fula bussar...
Det var bättre förr...

Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.

Walter

Citat från: MartinMartin skrivet 26 december 2013, 02:29:39 AM
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.


Är du seriös? Eller råkar du bara idiotförklara en del av befolkningen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: MartinMartin skrivet 26 december 2013, 02:29:39 AM
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.

Låggolvsbussarna är snart historia i Stockholm. Folkabussarna är väl normalt bara lågentré med låg gång igenom hela bussen, stolarna brukar stå på podestrar.