SL H50 i Märsta 1984

Startat av Hasse L, 28 oktober 2013, 10:11:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

#15
Raffrossan bestod väl till stor del i lutningen av framaxeln ihop med lågprofildäck för att få ett lågt insteg fram. De städer som ändrade på axellutningen och bytte till däck med högre profil fick i princip bort rattfrossan. Många bussar hade väl Wilson-lådan och den lär väl ha fungerat bra. Maskinrumslukten baktill var dock extrem för den första serien B59 från Säffle. Nyare bussar var tätare i golvet och luktade inget.

Fredrik Gelin

Jag har aldrig fått "förmånen" att köra dessa skapelser, men minns även jag att de var mindre roliga att åka med.
//Fredrik

Mats Karlsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2013, 10:42:20 AM
Jag har aldrig fått "förmånen" att köra dessa skapelser, men minns även jag att de var mindre roliga att åka med.
//Fredrik
Att åka med dem var nog inget problem. Jag åkte mycket B59 i Göteborg på sin tid med både Wilsonlåda och automatlåda. Och här i Karlskoga hade man fem B59/Säffle av olika årsmodeller. Det enda jag reagerade på som resenär var lukten och den höga ljudvolymen baktill på de tidigare modellerna. Detta åtgärdades dock på senare modeller. Själva fjädringen hos bussarna var faktiskt bra, så de var mjuka att åka med.

K R

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 30 oktober 2013, 10:27:09 AM
5115 vet jag fick lättmetallfälgar men var det verkligen någon mer?
Vad var det för annorlunda växellåda i 5115, jag minns inte att den hade något annat än den vanliga ZF 2HP?

// Niclas

Hej!

Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R

Niclas Wennerlid

Citat från: K R skrivet 30 oktober 2013, 15:47:14 PM
Hej!

Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R

Intressant! Fick den växellådan sitta kvar hela tiden eller bytte man ut den till den vanliga tvåstegaren senare?

// Niclas

Lars-Håkan_E

Om jag minns rätt så blev det vanlig ZF 2HP 45

K R

Min källa anger "levererades med", vilket skulle kunna innebära att den senare fick den gängse 2-stegs ZF-växellådan.

mvh K R

Niclas Wennerlid

Vad bra, då stämde nog min minnesbild om att den hade den vanliga ZF:en - åtminstone de sista åren.

// Niclas

Mats W


Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R
[/quote]

Har för mig att 5114 hade en Allisonlåda från början men att den också byttes ut.

John

Japp så va det den hade en voith låda det va tryckknappar på panelen stryboxen va en stor låda som satt direkt när man kom in i bussen till höger minns jag. Men som sakt den blev kanske utbytt med tiden. Kommer ihåg att den gick fruktansvärt illa med den lådan. Allison i 5114 kommer jag däremot inte ihåg.