SL H50 i Märsta 1984

Startat av Hasse L, 28 oktober 2013, 10:11:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GUY 540 - Volvo B59 / Säffle 1974.

4877 m.fl. H50 fanns i Märstagaraget under sommaren 1984. Noterade även 4878, 5009 och 5015 vid detta besök.

Lars-Håkan_E

Ja det var inte någon rolig tid :-(

Detta var i väntan på leverans av ett större antal H3 vilka sedan kom att dominera trafiken i Märsta o Väsby under många år till dess att man blev en Scania depå.

H50 i allmänhet och i denna serie i synnerhet gav sällan positiva minnen

John

Ja det är bara att hålla med H50 va nog det värsta sopor som rullat på hjul i modern tid  >:(

Fredrik Klint

Trevlig bild, även om vagntypen inte var den bästa. Förstärkt ovanför dörrarna, många äldre Säfflevagnar som fick det i SL-land.

Jonas Gustafsson

En som vanligt snygg bild av Liljewall, tillika fotad samma dag som undertecknad inträdde i tonåren.  :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1

Citat från: John skrivet 28 oktober 2013, 19:49:19 PM
Ja det är bara att hålla med H50 va nog det värsta sopor som rullat på hjul i modern tid  >:(

För oss som bodde på södra sidan stan och inte såg till dessa och inte heller åkte värst många av dessa inne i stan, vari låg problemen?

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2013, 14:10:32 PM
För oss som bodde på södra sidan stan och inte såg till dessa och inte heller åkte värst många av dessa inne i stan, vari låg problemen?

Förutom de vanliga problemen med Säffle klarade karosserna inte av de stora dörröppningarna utan man fick förstärkningsnita plåtar ovanför öppningarna i omgångar men huvudorsaken till att dessa bussar gjorde att SL vägrade att köpa Volvo med bakmotor under typ 15 års tid var de extremt dåliga gångegenskaperna som var ökända även i Volvostaden Göteborg där B59 slopades före CR i flera fall trots att Scaniorna var äldre.

Även i relativt långsam tätortstrafik drogs typen av en extrem rattfrossa och styrningen av växellådan lämnade mkt att önska jämfört med samtida CR 111

Björn Forslund

Glöm inte den goa "maskinrumslukten" inne i B59:orna. :D

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 oktober 2013, 16:01:37 PM
Glöm inte den goa "maskinrumslukten" inne i B59:orna. :D

Ja det luktade typ Djurgårdsfärja

virtual1


Cero

Föraren ser ut att hålla ordentligt i ratten. Väntade han måhända rattfrossa? ;D

Björn Forslund

Citat från: Cero skrivet 29 oktober 2013, 17:34:25 PM
Föraren ser ut att hålla ordentligt i ratten. Väntade han måhända rattfrossa? ;D

Krampen i fingrarna har väl inte släppt efter senaste turen.  ;)

Ted Selander

Då, som aktiv förare, tillhörde jag dem som sa att en H50 aldrig skulle bli diggabel. Uppfödd på Büssing, och sedan bortskämd med H59 (Scania CR111) blev vi tjuriga när Scaniorna hamnade i Söderhallen (och Hammarby), och Hornsberg begåvades med serie efter serie med Volvos klumpedunsar. Mycket som sagts ovan stämmer, på plussidan kan nämnas ett stort hjulutslag.
Serierna var 4876-4885, 5006-5015 och 5076-5115.

John

5115 hade en annan växellåda som gjorde den föga roligare. Som sakt jag tror inte att det finns någon som saknar dessa. Jag har för mej att man på slutet satte på aluminium fälgar fram och då blev dom något bättre i rattfrossan. Kommer ihåg när man åkte hem från plugget vid västerbroplan så va det inte helt ovanligt att man fick stanna på mariebergsbron så frossan slutade för att sedan fortsätta skräckfärden.

Niclas Wennerlid

5115 vet jag fick lättmetallfälgar men var det verkligen någon mer?
Vad var det för annorlunda växellåda i 5115, jag minns inte att den hade något annat än den vanliga ZF 2HP?

// Niclas