Huvudmeny

Passagerare

Startat av pegee, 04 juli 2013, 21:14:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 11:10:29 AM
Det går aldrig att påtvinga folk ett ordval.

Vad jag menade med att det gått bra är alltså att i dag vet alla att en sjuksköterska (eller barnmorska) mycket väl kan vara en man. Jag har inte tagit någon som helst ställning till om det är ett lyckat ordval i sig eller inte. Men sjukskötare var helt omöjligt eftersom det var ett annat yrke med lägre utbildning. Och jag är glad att man inte valde sjukvårdskonsult, sjukvårdsassistent eller liknande.
****
Visst går det att påtvinga folk ett ordval. Det var ju precis vad man gjorde, med "sjuksköterka". Bestämmer man att ett ord ska gälla som officiell benämning, så är det påtvingat. Är ordvalet bra, så är det i sin ordning, annars inte. 

Att skötare är ett annat yrke, med lägre kompetens, skrev jag tidigare:
"Det är ungefär 40 år sedan man beslutade att alla - män som kvinnor - skulle tituleras sjuksköterska. Motiveringen var, att "skötare" (t.ex. mentalskötare) är en annan yrkesgrupp, som hade lägre kompetens. Men "skötare" och "sköterska", är samma ord, med olika genus. "Skötare" är maskulinum, men inte knutet till det manliga könet, och kan därför användas neutralt (t.ex. kranskötare). "Sköterska" är femininum, och knutet till det kvinnliga könet. Att då bestämma att alla ska tituleras sköterska, är att våldföra sig på språket, som jag ser det. Felet begicks, från början, när man införde yrkestiteln mentalskötare (jag utgår från, att yrket sjuksköterska kom först). Kanske skulle skötarna ha kallats vårdare, eller något annat, istället?"

Istället för att rätta till det tidigare gjorda misstaget, så hakar man medvetet på med ett nytt, och förvärrar det hela. Fortfarande är ju skötare och sköterska samma sak, språkligt sett.

HJP

BengaB40

Hej! Inom 10 år är det säkert i lag förbjudet att använda orden "han" eller "hon"! Men man kan ju fråga sig om pronomet då ska stavas med ett eller två n: "henom" eller "hennom"! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 08 juli 2013, 18:25:54 PM
Hej! Inom 10 år är det säkert i lag förbjudet att använda orden "han" eller "hon"!

Ursäkta mig men nu börjar det här bli rätt överdrivet. Det finns inga ord som är förbjudna att använda enligt svensk lag. Om man använder grovt stötande tillmälen riskerar man dock att bli dömd för själva tillmälet men inte ordet i sig. Hen kan inte på något sätt anses vara ett sådant.

Så här skriver Språkrådet t ex om användningen av hen: "Det finns inga språkliga hinder för att använda hen, men det är ett ord som ibland väcker irritation. I vilka sammanhang hen är lämpligt bör därför avgöras av kommunikationssituationen och de tänkta mottagarna. Om man skriver till mottagare där man bedömer att risken är att hen tar alltför mycket fokus från texten, så kan andra könsneutrala strategier väljas istället."
http://www.sprakradet.se/16474

Språkrådet rekommenderar alltså inte generell användning av ordet hen. Därmed lär heller inte myndigheterna göra det.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 19:23:42 PM
Om man skriver till mottagare där man bedömer att risken är att hen tar alltför mycket fokus från texten, så kan andra könsneutrala strategier väljas istället."

Precis som i denna tråd då. 8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2013, 19:36:18 PM
Precis som i denna tråd då. 8)

Ja, det är på pricken! Undrar om Språkrådet tänkte på Bussnack när de skrev detta.
;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: BengaB40 skrivet 08 juli 2013, 18:25:54 PM
Hej! Inom 10 år är det säkert i lag förbjudet att använda orden "han" eller "hon"! Men man kan ju fråga sig om pronomet då ska stavas med ett eller två n: "henom" eller "hennom"! Hälsn. BengaB40
****
Fredrik Lindström, skriver i sin bok "Världens dåligaste språk", att språket nog är det mest demokratiska man kan tänka sig. Det kan användas hursomhelst, utan att någon myndighet lägger sig i.

HJP

BengaB40

Hej! Det är kanske bra att tiderna förändras, men att skriva"dåligast" på 50-talet i statliga folkskolan hade resulterat i underkänt betyg i svenska! Hälsn. BengaB40

Ersa

Citat från: BengaB40 skrivet 08 juli 2013, 22:54:18 PM
Hej! Det är kanske bra att tiderna förändras, men att skriva"dåligast" på 50-talet i statliga folkskolan hade resulterat i underkänt betyg i svenska! Hälsn. BengaB40

Titeln "Världens dåligaste språk" är ett medvetet fel, vilket förklaras i början av boken där Lindström bl.a spekulerar i vad "säm", dvs grundformen av böjningarna "sämre" och "sämst" tagit vägen.

Nico

För att gå vidare där kan man nog konstatera att språkförändringar eller ej så har det sannolikt skett en viss förflackning då man helt verkar slutat ställa krav... då det senare väl kränker någon eller vad det nu är det hänvisas till. Sannolikt får dock även detta konsekvenser.

Väldigt ofta numera, även i officiella handlingar, publikationer och motsvarande, så är stavfelen, syftningsfelen, satsfelen, särskrivningarna mm. legio. Även sådant som interpunktion och kunskap om hur och när versaler och gemener ska tillämpas verkar vara statt i utdöende. Likaså, gud förbjude, ifall man sedan är lite mer detaljerad och även använder ett mera idiomatiskt sätt att uttrycka sig. Då är man bara jobbig. Korrekturläsning å andra sidan verkar man ha rationaliserat bort.

Det är väl inte för inte som de allmänna kunskaperna i den svenska skolan (för varje mätning mellan jämförbara länder) placerar sig allt längre ned på den internationella skalan, men så får vi då även t.ex. journalister som stavar "bussstrejk" med tre st. s...  :o  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Men hoppsan - i Finland får man tydligen fortfarande kalla sig Sjukskötare i alla fall... http://www.novia.fi/utbildning/social-halso-och-idrottsomradet/vard-vasa/vardarbete-vasa/ - och det där med 40 år sen man börja kalla manliga inom yrket för sjuksköterskor stämmer sisådär lagom, min mamma som var just sjuksköterska på 80 och 90-talet inom äldrevården (nu är hon pensionerad) - hon hade bara sjukskötare som manliga kollegor under hela hennes yrkesverksamma tid så att det skulle hänt för redan 40 år sedan man bytt terminologi, nja...

HJP

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2013, 09:32:06 AM
Men hoppsan - i Finland får man tydligen fortfarande kalla sig Sjukskötare i alla fall... http://www.novia.fi/utbildning/social-halso-och-idrottsomradet/vard-vasa/vardarbete-vasa/ - och det där med 40 år sen man börja kalla manliga inom yrket för sjuksköterskor stämmer sisådär lagom, min mamma som var just sjuksköterska på 80 och 90-talet inom äldrevården (nu är hon pensionerad) - hon hade bara sjukskötare som manliga kollegor under hela hennes yrkesverksamma tid så att det skulle hänt för redan 40 år sedan man bytt terminologi, nja...
****
Jag skrev "ungefär 40 år sedan", och det stämmer nog ganska bra. Jag var nämligen nyanställd vid SJ, 1975. I lokbiträdeskursen fanns en sjukskötare/sköterska, bland eleverna. Vi diskuterade varför man valde "-sköterska", som officiell yrkestitel, också för män.
Man hade ju enkelt kunnat ändra titeln för t.ex. mentalskötare (som ansågs ha en lägre kompetens än sköterskor), istället för att ändra språket. Det hade inte varit konstigare än att piloter blivit förare, trots att det finns en mängd olika "förare" med olika kompetenser. Buss-, bil-, truck-, och snöskoterförare. Bara för att nämna några exempel.

Jag skrev också, att för cirka 20 år sedan, såg jag att männen på S:t Görans sjukhus, hade "SJUKSKÖTARE", skrivet på sina namnbrickor. Möjligen har din mamma ha arbetat på en sådan arbetsplats, där man skiljde den manliga titeln, från den kvinnliga. Den officiella yrkestiteln har nog ändå varit "sjuksköterska" i ungefär 40 år.

HJP