Liten bussförar story

Startat av 1896, 07 april 2013, 09:39:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En kollega till mig på Wasatrafik har hört av sig till SR och berättat en historia, hans fru kör idag på Nobina i Borlänge, själv är han mer eller mindre blind numera efter en misslyckad ögon operation:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=233&grupp=18649&artikel=2848582

Scrolla ned en liten bit för att hitta historien.  ;D

moenia

Haha, hysteriskt roligt! Lite knepigt att hitta på sidan, så jag klipper och klistrar:

"Hej!
I början av 90 talet körde jag buss åt Wasatrafik i Borlänge, vi hade bland annat en eftermiddagstur tur och retur Torsång.
På den turen fick man för det mesta full buss från skolan i Torsång, barn som gick av bussen fram till Söpnarby. Därefter var bussen i regel tom in till stan.
Vid en sådan tur gjorde jag bort mig ordentligt.
Allt började precis som vanligt och barnen som klivit på vid skolan i Torsång klev den sista av vid hållplatsen i Söpnarby, jag tittade i den inre backspegel och såg att bussen var tom. Då lade jag på en riktig ”rökare” som luktade svavel, därefter tog jag upp en sång med min falska stämma.
Strax innan jag kom fram till Domnarvets centrum plingade det till och någon jag inte sett i backspegeln ville stiga av, när gumman som plingat gick fram till dörren för att kliva av log hos så ljuvt och tackade för sången. Vad hon ansåg om ”skiten” sa hon aldrig, men gott luktade den inte.

Hälsar Kjell

Ps Platsen strax bakom föraren syns inte i den inre backspegeln, från förarplatsen Ds"

Hur är det med er andra (f.d.) busschaufförer? Passar ni också på att leva rövare när ni inte har några passagerare?  ;)

1896

Har säkert hänt att jag sjungit för mig själv när jag haft tom buss, men det är inte sånt jag lägger på minnet. Däremot har jag ett tydligt minne av att Essetrafiks förare hade en kaxig attityd över komradion, eftersom Esse var Dalatrafiks dotterbolag så tyckte man outtalat att vi andra skulle rätta oss efter dom. Då hade alla orter i Dalarna varsin kanal på komradion, i Borlänge var det alltså tre bolag som delade samma kanal. Minns en kväll när ett kaxigt samtal utspelade sig mellan en ung kvinnlig bussförare och en likaledes manlig vid Esse, samtidigt körde jag vårat kvällspass och hade en kassett i bandspelaren med musik, minns inte vad det var dom pratade om, men det var något problem för dom som skulle lösas, "titta på oss vad bra vi är" andan över samtalet var tydlig, och på min kassett började Joe Fagin sjunga "Why dont we spend the night", när dom avslutade samtalet tog jag luren och spelade sången över komradion.  ;D Sedan var komradion tyst resten av den kvällen, bägge två lär ha undrat vad den andra menade.  ;D - Perfekt tajming vill jag mena.  :D

moenia

Hahaha, fantastiskt!  ;D

Hur är det idag, har varje buss varsin kanal?

1896

Går säkert att ropa upp en specifik buss om man vill det, men jag tror att huvudregeln är att all kommunikatin ska ske genom TL. Alltså att man ropar upp TL, och TL löser problemet.

Idag finns ju kravet att TL ska finnas hela tiden det finns bussar i trafik, så var det inte när jag körde, då gick TL hem kl 17. (Lite olika på dom olika bolagen.)

Kvarne

Klassiskt!
m
Har väl hänt att om det är en bra låt på radion och bussen är tom så har man väl dragit upp volymen och sjungit med lite....men jag har just sånna här "incidenter" i huvudet och brukar kolla riktigt noga att det verkligen var "den sista resenären" som klev av innan jag "bjuder" på falsksång... ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

1896

Vilken radio ?  ??? I 1896 hade jag ingen FM radio, så det blev allt tvunget till att sjunga själv om jag ville ha musik.  ;D

(Vid tillfället som näms ovan, hade jag inte 1896.)

1896

En solig vårlördagförmiddag utspelades följande komunikation över radion mellan GDG:s bussförare Börje Jonsson och Bertil Björk:

Bertil: "-Hej Börje, Solen skiner:"

Börje: "-Hej Björk, Björkarna knoppas."

Vi som lyssnade skrattade rejält åt detta, glömmer aldrig denna konversation.  ;D

moenia

Haha! Roligt att höra era anekdoter. :)