Bussforumet på Facebook

Startat av Tonniiie, 06 april 2013, 13:37:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2013, 15:47:27 PM
omnibuss.se är ledigt i dag men var det inte när SvOf registrerade sin hemsida och därför blev det omnibuss.se på SvOf:s hemsida. Det finns ingen anledning att ändra nu.

Svenska Omnibusföreningens debattforum har alltid hetat och benämnts som Bussnack. Det finns ingen anledning att ifrågasätta detta.



Nu hänger jag inte riktigt med här.. omnibuss.se var upptaget när svof registrerade sin hemsida. Men domänen ni använder är ju just omnibuss.se..?

Och vad jag vet har ingen ifrågasatt att detta forum benämns som bussnack, däremot framgår det inte tydligt att namnet är bussnack. En idé är kanske att skriva bussnack med stor text bredvid SvOf-loggan uppe i hörnet? :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars-Håkan_E

omnibus.se ska det nog vara :-)

Men... eftersom deltagande här är helt frivilligt och att ett sådant deltagande också innebär att man åtar sig att följa de riktlinjer och regler som innehavaren satt upp känns detta som ett ickeproblem.

Det står ju var och en fritt att starta både egna forum eller facebook grupper och om man då väljer att göra så finns det väl inte någon vits med att samtidigt kritisera de regler som en demokratiskt vald styrelse bestämt? Har man synpunkter så väljer man att bli medlem och framför dessa på vanligt föreningsvis.

Att kritisera moderatorerna och deras arbete visar bara att man ofta inte har en helhetsbild utan enbart ser sin egen lilla hörna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 07 april 2013, 16:30:42 PM
Nu hänger jag inte riktigt med här.. omnibuss.se var upptaget när svof registrerade sin hemsida. Men domänen ni använder är ju just omnibuss.se..?
//Jacob

Det var förstås omnibus.se som inte var ledigt när SvOf registrerade hemsidan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Nico skrivet 06 april 2013, 14:43:14 PM
Att SvOF/Bussnack inte erbjuder en möjlighet till att skicka bildern direkt in från nallen har att göra med att detta är ett diskussionsforum och inte ett socialt media på så vis. Deltagande här får gärna handla lite mer om kunskaper och ett mera efteränksamt deltagande än ett enkelt ställe att bara hänga på.

Nja. Lite tolkningsfråga där. Vi erbjuder ingen möjlighet att spara bilder från mobil på våran server. Dock kan man om man använder appen tapatalk ladda upp bilder från sin mobil och dessa sparas sedan på tapatalks servrar. Där är det ju också samma sak med facebook att man måste följa tapatalks regler och villkor som finns för att ladda upp en bild.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 07 april 2013, 13:16:28 PM
2. Bussnack II är heller inte ett rakt av kopierat namn. Som jag förstått det så heter detta forum "Omnibuss". Bussnack är endast en rubrik till en kategori. Precis som "Ordet är fritt". Så ni menar alltså att om någon skapar ett forum för allt möjligt och döper det till Ordet är fritt så har de kopierat "ert" forumnamn....?
Jag tycker mig se ett visst hat från er sida mot Forum Bussdepån. Det verkar också som att ni anser er ha ensamrätt på ett ord, dvs Bussnack.

Snacka om överdrifter! "Hat" är ett lite väl starkt ord, tycker du inte? Och varför är det så svårt att förstå att många höjer på ögonbrynen åt att en nystartad grupp på ett alternativt forum tar exakt samma namn som det första forumet haft i över 10 år? Men när någon då ifrågasätter varför den nya gruppen inte kommer på ett eget namn, då blir detta tydligen "direkt till hat" och "smutskastning" osv, och det börjar ropas på krav på varumärkesskydd. Jag kan tycka att man gott kan underlätta att påbörja ett samarbete med att inte börja med att "sno" ett sedan över 10 år inarbetat, dock ej varumärkesskyddat, namn. Och därefter helt sakna förståelse för att detta förfarande kan se väldigt märkligt ut för många, samt sticka i ögonen på vissa.

Som Nico skriver är det ingen på SvOF som någonsin försökt skaffa sig ett monopol på bussdiskussionsforum i Sverige. Snarare är det tvärtom, att SvOF inte velat att deras forum ska växa sig för stort, utan förbli ett utökat medlemsforum för föreningen. Med allt vad det innebär reglerna går hand i hand med föreningens målsättningar och regler.

Det finns ju även ett "vakuum" på SSS Forum, där debatterna och bildvisandet i bussdelen verkar stå helt stilla. Lite synd är det att fler inte vill hålla till där.

En annan positiv sak är ju SL:s öppna kundforum på Kundo.se, som möjligen avstyrt en massa SL-klagomål till detta forum nu under vintern.

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 19:40:46 PM
Snacka om överdrifter! "Hat" är ett lite väl starkt ord, tycker du inte? Och varför är det så svårt att förstå att många höjer på ögonbrynen åt att en nystartad grupp på ett alternativt forum tar exakt samma namn som det första forumet haft i över 10 år? Men när någon då ifrågasätter varför den nya gruppen inte kommer på ett eget namn, då blir detta tydligen "direkt till hat" och "smutskastning" osv, och det börjar ropas på krav på varumärkesskydd. Jag kan tycka att man gott kan underlätta att påbörja ett samarbete med att inte börja med att "sno" ett sedan över 10 år inarbetat, dock ej varumärkesskyddat, namn. Och därefter helt sakna förståelse för att detta förfarande kan se väldigt märkligt ut för många, samt sticka i ögonen på vissa.

Lite dramaqueen där Erik! Namnet är inte exakt detsamma + att buss och snack är väl två ord och inte ett forumnamn utan bara en rubrik till en undertavla.

Mats Karlsson

Jag kommer inte ihåg när exakt BussSnack skapades, men han som försåg oss med forumet gillade tydligen särskrivning och skrev Buss Snack. Så hette det länge, fast egentligen var det nog menat att hitta Bussnack. Själv skrev jag BussSnack som en kompromiss på den tiden jag var med i bakgrunden. Efterhand har Bussnack bytt plattform, ledning m.m., samt att det med tiden kom till undertavlor där Bussnack fick en undertavla med samma namn, Bussnack, av någon anledning. Så ser historien ut, ifall någon undrar.

Joakim Wahlberg

Dock kan jag, som användare av båda, säga att jag börjar tröttna på att läsa här. För var man än vänder sig, i vilken del av landet det än handlar om, kommer det säkerligen ett inlägg om hur dåligt SL är, jämfört med det stället... Tyvärr, och jag har sedan det tröttnat på att både fotografera bussar och visa bilder här. Och när man går in på forumet står det "Buss-snack", både längst upp i webbläsaren, och under knappen "STARTSIDA". Sedan finns ett underforum som heter "Bussnack". Men något "Bussnack II" finns inte kvar på Facebook längre. Det heter nu "Bussdepån".

//Jocke :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Tonnie skrivet 07 april 2013, 13:52:53 PM
Nu tycker jag att du ska lugna dig lite Erik!

Citat från: Tonnie skrivet 07 april 2013, 20:06:56 PM
Lite dramaqueen där Erik!

Där argumenten tar slut, tar härskarteknikerna och personangreppen tydligt vid.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 08 april 2013, 00:29:43 AM
Där argumenten tar slut, tar härskarteknikerna och personangreppen tydligt vid.

Dramaqueen betyder ju att någon överdriver.

Jag ser det inte som något personangrepp att någon säger "jag tycker du ska lugna dig" och "jag tycker du överdriver". Om någon sagt det till mig hade jag inte sett det som personangrepp utan istället fått mig en tankeställare ifall det personen sa till mig kanske stämde, och att jag kanske borde lugna mig och sluta överdriva.

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 19:40:46 PM
Men när någon då ifrågasätter varför den nya gruppen inte kommer på ett eget namn, då blir detta tydligen "direkt till hat" och "smutskastning" osv, och det börjar ropas på krav på varumärkesskydd.

Jag håller med, det är inte smutskastning att ifrågasätta namnet Bussnack II. Och då borde det i rimlighetens namn inte heller vara smutskastning att länka till en bussolycka. Jag kan dock tycka att ni moderatorer har ett horn i sidan till oss på Forum Bussdepån, och därför skrev jag att jag kände "ett visst hat" mot Forum Bussdepån. Sedan behöver det såklart inte vara så.

Godnatt!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Micke A

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 april 2013, 20:21:36 PM
Jag kommer inte ihåg när exakt BussSnack skapades, men han som försåg oss med forumet gillade tydligen särskrivning och skrev Buss Snack. Så hette det länge, fast egentligen var det nog menat att hitta Bussnack. Själv skrev jag BussSnack som en kompromiss på den tiden jag var med i bakgrunden. Efterhand har Bussnack bytt plattform, ledning m.m., samt att det med tiden kom till undertavlor där Bussnack fick en undertavla med samma namn, Bussnack, av någon anledning. Så ser historien ut, ifall någon undrar.
Jävligt fel Mats vad gäller särskrving. Har alltid varit ett ord

Mats Karlsson

Citat från: Micke A skrivet 08 april 2013, 12:49:02 PM
Jävligt fel Mats vad gäller särskrving. Har alltid varit ett ord
Förlåt!! Mindes jag så fel att Du behöver svära? Varför var det då tre s i BussSnack?

Björn Forslund

Tanken var väl från början när Micke drog igång det hela att profilera sig med BussSnack skrivet så just för att det skulle se intressant ut.
Micke och jag var de första som modererade forumet.
Med tiden kom det önskemål om att allt fler underfora och dessa knoppades av från det ursprungliga forumet som fick fortsätta att heta Bussnack som det numera mest stavas.