Biljettköp måste för barnvagnar i Slussen

Startat av Camilla, 09 mars 2013, 14:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Karsten

Är det ett så stort problem? Visst kan man tycka att det bör gå att ta sig hit och dit gratis om man har barnvagn, men att betala biljett för att nyttja SL:s anläggningar kan jag inte tycka är så fel egentligen. Det är ju ingen mänsklig rättighet att åka buss gratis bara för att man har barn i barnvagn, regeln finns ju bara för att det vore olämpligt att tvinga den vuxne att lämna barnet i vagnen obevakat för att gå fram och lösa biljett hos föraren.


Niclas Wennerlid

Jag vill bara påpeka att det inte i den meningen är gratis. Visering på buss sker inte eftersom, precis som Karsten skriver, olämpligt att lämna barnet ensam för att visera biljett. Om biljett kan viseras på annat sätt, t.ex via kundvärd, annan förare etc, så skall visering ske även på buss.

// Niclas


Nico

Sedan är det väl frågan om det ens är SL:s ansvar? I många fall vänder sig folk till SL när det egentligen inte alls är deras sak. Inom SL:s anläggning finns bevisligen en möjlighet att ta sig upp/ned via hiss, men det kräver då ett giltigt färdbevis för att få tillträde till lokalen.

Möjligheten som fanns innan försvann ju pga Stockholms stads ombyggnadsprojekt för Slussen och stängningen av gallerian där. Alltså bör det nog i första hand vara Stockholms stads ansvar, och därmed även uppgift, att lösa en sådan förbindelse utanför SL:s anläggning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

SL får väl införa begreppet"perrongbiljett"igen ;)/Ulf

Ersa

Kritiken känns igen från linje 676 från och med sommaren 2011. Personligen ser jag inget fel i att barnvagnsförare får lov att betala för egen biljett om det kan ske utan att barnet lämnas obevakad. Snarare är det väl "ogint" att till varje pris försöka undvika biljettköp för egen del, medan alla andra tvingas betala.

MrH

Här i X-län får man vackert lösa biljett på bussen som barnvagnsförare.

/MrH

Camilla

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 mars 2013, 18:27:42 PM
SL får väl införa begreppet"perrongbiljett"igen ;)/Ulf



Det hjälper inte efter som man är tvungen att  ta hissen upp till plattformen och sedan gå till mitten av plattformen och ta rulltrappan upp till övre Slussen

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrH skrivet 09 mars 2013, 23:45:04 PM
Här i X-län får man vackert lösa biljett på bussen som barnvagnsförare.

/MrH

Det var ett ovanligt segt valfläsk som gjorde att regeln infördes om att den som hade barnvagn med sig inte behövde gå fram till föraren för att betala eller visera kortet på SL:s bussar. Sedan har han ingen haft modet att ta bort den. Regeln har förstås sina fördelar men medför också många problem. I början var det inte heller tydligt angivet att det skulle vara barn i barnvagnen för att den skulle tillämpas.

Jag minns ett tillfälle då en mamma med barnvagn kom springande mellan två busshållplatser och vinkade åt bussföraren att hon ville åka med. Bussföraren var av det snälla slaget och väntade på henne, och hon belönade hans vänlighet med att hela tiden skälla på SL och att det var så ovänligt mot barnvagnar. Men det blev inte så länge. Hon skulle nämligen bara åka 300 meter till nästa hållplats! När hon gick av bussen såg jag att hon gick bakåt, alltså mot det håll vi kommit fram. Detta var tillräckligt för att vi skulle missa pendeltåget, så på grund av denna kärr... dam så blev vi en halvtimme sena.

Så vitt jag vet är det bara inom SL-området som denna regel finns. Bakgrunden kan också ha varit att på Metropol och Capitol togs barnvagnarna in genom framdörrarna.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Det var också litet "mutter" vid bussterminalen i Liljeholmen, en dockningsterminal hopbyggd med tunnelbanestationen. Omstigning från stan till bussarna sker över plattform, och avgångsbusshållplatserna ligger alltså innanför spärrlinjen. Bussarna ankommer dock i gatu-/torgnivå utanför spärrlinjen. Med tiden har ett stort köpcentrum vuxit upp, med säkert många lokala resande. Här uppstår effekten att det inte krävs visering mot Liljeholmen med buss (="gratis"), medan det är till att passera spärren på väg hem igen. Då sker visering som vanligt i spärr. Ingen släpps igenom med motiveringen "jag ska bara med bussen". Tanken på det luftades i projekteringsarbetet för terminalen, men då motivet på bussen är "praktiskt" och inte taxemässigt, blev det en mycket kort diskussion.

Kvarne

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 mars 2013, 17:24:23 PM
....Om biljett kan viseras på annat sätt, t.ex via kundvärd, annan förare etc, så skall visering ske även på buss.

// Niclas

...Så vaddå..., om jag kör 172:an och en mamma med barnvagn kliver på och det råkar sitta en kollega vid barnvagngsplatsen; Skall då denna mamma vissa färdbevis för kollegan...? Rent hypotetiskt?  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

preacher

Citat från: MrH skrivet 09 mars 2013, 23:45:04 PM
Här i X-län får man vackert lösa biljett på bussen som barnvagnsförare.

/MrH

K län likaså. Barnvagnen är fri med barn i men Personen son har med den ska lösa Vuxenbiljett Alt åker på periodkort
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Niclas Wennerlid

Citat från: Kvarne skrivet 10 mars 2013, 09:16:59 AM
...Så vaddå..., om jag kör 172:an och en mamma med barnvagn kliver på och det råkar sitta en kollega vid barnvagngsplatsen; Skall då denna mamma vissa färdbevis för kollegan...? Rent hypotetiskt?  :)

Här får man nog tillämpa regeln mer praktiskt. Tillsätter man annan personal att hjälpa till vid pålastning och denna har adekvat utrustning för att visera biljetter skall även barnvagnsresenärer viseras.
Att be kollegan gå bak och visera känns aningen överambitiöst.

Man bör i denna fråga ha med sig att den allmänna uppfattningen - det är gratis att åka buss med barnvagn - och således ha en sk. "mjuk hantering" av resenär.

// Niclas

yngrot

Suck typiskt I-landsproblem.. Överallt annars  får man vackert betala  det borde ju vara så även i S-L landet.   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

Jag är inte så insatt i hur det funkar med Katarina hissen  nu för tiden men förr vet jag att man kunde åk med den från bussterminalen  upp till övre Slussen.