GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..

Startat av j-a, 02 mars 2013, 19:40:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I GDG boken finns bild på 7 st nylevererade bussar till NKlJ -64, det var dessa jag avsåg.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 mars 2013, 19:58:41 PM
I GDG boken finns bild på 7 st nylevererade bussar till NKlJ -64, det var dessa jag avsåg.
De nummren skrev Mats i sitt inlägg, dessa bussar var högerbyggda från börja och skulle stå till dagen H enligt gamla Nklj förare
Gamla nr. i den ordningen som Mats skrev
166 - 167 - 173 - 221 - 242 - 245 - 246

1896

Vilka var dom övriga bussarna man tog över från NKlJ ?  ???

Mats Karlsson

43 bussar av årsmodeller 1946-64 gick över från NKlJ till GDG år 1964. Bland de nyare fanns de sju bussarna från 1964, samt tre bussar från 1962. De tre senare fick GDG nr 264, 265 och 267. Nya nr blev 1284-1286.


Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2013, 07:30:49 AM
Nu finns denna bildserie i följande tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57856.0

Nu förstår man bättre varför taket slets av. Var motorn bortplockad innan? Den borde väl annars slitits ur sina fästen, som bakaxeln?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 11:39:41 AM
Nu förstår man bättre varför taket slets av. Var motorn bortplockad innan? Den borde väl annars slitits ur sina fästen, som bakaxeln?
Jo, motor och växellåda var borttagna. Så fort fronten stötte mot backen knäppte alla fönsterstolpar av så att taket separerade från övriga karossen som ett vingligt plåtsjok. Det märktes att lättmetallen var väldigt spröd, dvs att den hade ett väldigt litet förhållande mellan brottgräns och sträckgräns.

Björn Forslund

Synd att man släppte två likadana bussar. Det hade varit intressant om man gjort motsvarande med en buss med stålkaross. Stål är ju betydligt segare och isåfall tror jag taket hade klarat sig bättre.
Fast den här typen av olyckor är sällsynta, skulle väl motsvara körning rakt in i ett brofundament eller liknande.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 13:34:06 PM
Synd att man släppte två likadana bussar. Det hade varit intressant om man gjort motsvarande med en buss med stålkaross. Stål är ju betydligt segare och isåfall tror jag taket hade klarat sig bättre.
Fast den här typen av olyckor är sällsynta, skulle väl motsvara körning rakt in i ett brofundament eller liknande.
Jo, och då allra helst en buss med självbärande kaross och inte med rambalkar. Då skulle nog busen ha blivit lite av en banan. Men som sagt, det var nog så att man fick ta vad som bjöds och GDG hade tydligen två 21-åriga bussar som just då var på väg till skroten och kunde användas för "krockprov".