GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..

Startat av j-a, 02 mars 2013, 19:40:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Dessa 2 GDG bussar 1481 och 1485 fick sluta sina dagar med att släppas ner från en kran på bussutställningen i Vänersborg sommaren 1985




Jag kan tyvärr inte svara på vem som är vem av dessa två,det minns jag inte ;)
:'( :'(

1896

Mindre härligt att beskåda.  :'(  Men bussen ser ju riktigt robust ut efter smällen, bortsett från att taket är intryckt, ser ju inte så farligt intryckt ut i fronten. Men varför bara plocka bort sidorutorna och inte takfönstren ?

Mats Karlsson

Det är nr 1481 som släpps på Dina bilder. Datumet var 1985-06-15. Jag finns bland skaran personer borta till vänster på bild nr 3. Man kan även se VL:s ägare Uno Kjellson studera bussens front på bild nr 3. Det var han som höll i trådarna vid denna utställning i Vänersborg. Nr 1485 släpptes nästa dag. Skall ta fram mina bilder när jag får tid om några dagar. Har en serie på 7 bilder som visar det stora fallet!

Björn Forslund

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 mars 2013, 20:23:17 PM
Mindre härligt att beskåda.  :'(  Men bussen ser ju riktigt robust ut efter smällen, bortsett från att taket är intryckt, ser ju inte så farligt intryckt ut i fronten. Men varför bara plocka bort sidorutorna och inte takfönstren ?

Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2013, 23:36:17 PM
Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?
Den slog ner på fronten och lade sig sedan över på taket

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2013, 23:36:17 PM
Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?
Jo, så var det. En representant från Säffle Karosseri (Sandberg tror jag han hette) berättade för mig att rutorna hade tagits ur pga risken för glassplitter. Hade de suttit kvar hade inte fönsterstolparna skjuvats av så lätt som de nu gjorde. De gick av direkt (sprödbrott) när bussen satte nosen mot marken, varför taket var frigjort från karossen innan bussen landade på marken upp och ned. Tack vare den kraftiga bussramen, som fick ta den stora smällen, fick bussen inte värre skador än den fick.

Rullningsprov fanns nog redan 1985, men det man ville visa var vad som händer när man krockar. Jag kommer inte ihåg hur högt upp bussen hissades, men gissar att "krockhastigheten" var minst 60 km/tim.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 07:26:19 AM
Jo, så var det. En representant från Säffle Karosseri (Sandberg tror jag han hette) berättade för mig att rutorna hade tagits ur pga risken för glassplitter.

Det torde ha varit K-E Sandstedt, produktionschefen vid Säffle Karosseri.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2013, 11:00:28 AM
Det torde ha varit K-E Sandstedt, produktionschefen vid Säffle Karosseri.
Det var nog han, men hette han inte Karl-Axel eller liknande i förnamn?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 11:25:06 AM
Det var nog han, men hette han inte Karl-Axel eller liknande i förnamn?

Jo, det är nog troligt att det är denne man. Även om artikeln handlar om hans tid hos JIGE Karosseri i Säffle nämns det ju att han började hos Höglunds och även återgick dit.
http://www.pvchassi.com/tillverkare/jige.html

I ett tidigare inlägg i Bussnack kallas han dock K E, och det var därifrån jag försökte rekapitulera med dunkla minne. K A Sandstedt bör det alltså ha varit - Karl-Axel sa nog bara hans farmor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Har nu kollat mina gamla anteckningar från 1985 och de säger att bussarna bedömdes var upphissade ca 18 m i luften, vilket innebar en krockhastighet mot marken på ca 70 km/tim.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2013, 20:37:32 PM
Det är nr 1481 som släpps på Dina bilder. Datumet var 1985-06-15. Jag finns bland skaran personer borta till vänster på bild nr 3. Man kan även se VL:s ägare Uno Kjellson studera bussens front på bild nr 3. Det var han som höll i trådarna vid denna utställning i Vänersborg. Nr 1485 släpptes nästa dag. Skall ta fram mina bilder när jag får tid om några dagar. Har en serie på 7 bilder som visar det stora fallet!

Den bildserien vill vi gärna se.  :)

1896

Vad fick bussarna som kom från NKIJ -64 för inventarie nr ? Var 1481 eller 1485 någon av dom ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 mars 2013, 19:38:25 PM
Vad fick bussarna som kom från NKIJ -64 för inventarie nr ? Var 1481 eller 1485 någon av dom ?  ???
NKlJ-bussarna hade nr 1479, 1480, 1482, 1491, 1494, 1495 och 1496.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 20:31:48 PM
NKlJ-bussarna hade nr 1479, 1480, 1482, 1491, 1494, 1495 och 1496.

Var det bara 7 st bussar ? Och varför var inte inv i samanhängande ordning ? Hade det med Chassi eller kaross nr att göra ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 mars 2013, 22:17:55 PM
Var det bara 7 st bussar ? Och varför var inte inv i samanhängande ordning ? Hade det med Chassi eller kaross nr att göra ?  ???
Först fick de ju de gamla inventarienumren. Senare kom de fyrsiffriga numren och då numrerade man väl efter registreringsdatum. Därav den lite spretiga numreringen. Det fanns även äldre NKlJ-bussar som togs över, men jag trodde Du menade vilka bussar av 1964-års modell som togs över, och då var det de bussar jag skrev.