GDG 1651 år 1987

Startat av Mats Karlsson, 18 februari 2013, 21:00:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 20:45:15 PM
Jag tror det var från nr 1680 som det var ny motor.

Kan det inte ha varit med "demo bussen" 1684 som det kom modifieringar ?

yngrot

Ja det har du rätt i Mats
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

Linje 302 förresten var ju en riktig "mjölklinje" till Marstrand. "Expressen" var väl inte uppfunnen på den tiden. Gick NE-platsen sedan iofs. via Tingstadstunneln direkt ut på E6, som alla Kungälvslinjer och via båda "moten", Backadal & Bäckebol till Eriksdal men sedan via Eriksdal, Kexfabriken, busstationen, Komarken och Ytterby station med uppehåll för inväntande vid både Kuä och Yb för anslutande linjer.

Mats Karlsson

#18
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 februari 2013, 16:25:16 PM
Kan det inte ha varit med "demo bussen" 1684 som det kom modifieringar ?
Nej, jag tror inte det. Från cirka chassinr 9383 kom B10M Mk II. Serien GDG 1675-1679 hade chassinr 8929-8933 och serien 1680-1685 hade chassinr 9538-9543. Alltså drar jag slutsatsen att den nya starkare motorn kom från nr 1680. Sedan kanske det var så att 1684 var den som var karosserad först i chassinrserien 9583-9543 och på så sätt blev demobuss.

lycbr

Vagn 1684 var också en dröm att köra och upplevdes som lite lyxig men det var bara ett annat mörkare tyg och jakarandapanel på sidorna. Passagerarna blev positiva när de klev in bussen eftersom den upplevedes som mer ombonad. 1684 försvann från Kungälv 1988 el 89..???

1896

Jakaranda panel ?  ??? Är det samma som var i SJ levererade Alpus, eller är det något annat ändå ?  ??? SJ Levererade var ju mer ombonade med Gardiner och Luftdysor.

lycbr

Ja, de kan man säga. Klädseln var nog inte riktigt samma men var väldigt lik, jag minns inte riktigt det var 25 årsedan :P. Hugaliga vad tiden går... Det var inga gardiner eller något annat extra i bussen men kändes så mycket finare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 10:29:35 AM
Nej, jag tror inte det. Från cirka chassinr 9383 kom B10M Mk II. Serien GDG 1675-1679 hade chassinr 8929-8933 och serien 1680-1685 hade chassinr 9538-9543. Alltså drar jag slutsatsen att den nay starkare motorn kom frn nr 1680. Sedan kanske det var så att 1684 var den som var karroserad först i chassinrserien 9583-9543 och på så sätt blev demobuss.

Med annan starkare motor vad pratar vi om då?

GDG var ju väldigt snåla vid sina beställningar när det gällde linjevagnar.
Före 1986 fanns ju 242 och 276 hk på B10M, därefter kom ju 276 och den nya 286 hk miljömotorn (från 1988)att finnas parallellt några år men köpte GDG verkligen den senare så tidigt? 1987 kom ju 310 hk som väl aldrig hamnade i någon GDG linjevagn (Spanien vanHool:erna fick den motorn)

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:05:13 AM
Med annan starkare motor vad pratar vi om då?


Som jag skrev tidigare i tråden, så bytte Volvo motor från THD100DD till THD100ED vid övergången från B10M Mk1 till B10M Mk2. Den hade samma effekt som tidigare (276 hk), men ett högre vridmoment. På så sätt upplevdes den starkare.