GDG 1651 år 1987

Startat av Mats Karlsson, 18 februari 2013, 21:00:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson



GDG nr 1651 när den var tämligen ny och i GL-lack.

j-a

Mycket trevligt,fortsätt så :) 1651 blev sedan husbuss :)

1896

Håller med j-a, gärna fler Alpus bilder, helst Oranga.  :)

Bussmicke

Ahhh, Riktiga bussterminalen som var innan dagens hangar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

lycbr

Bussen står parkerad där ingen fick stå :) 1651 var en dröm att köra, gött drag i motorn o go koppling.

S Svensson


Mats Karlsson

Citat från: lycbr skrivet 19 februari 2013, 18:36:18 PM
Bussen står parkerad där ingen fick stå :) 1651 var en dröm att köra, gött drag i motorn o go koppling.
Föraren hade kanske extrem nöd så att han bara ställde ifrån sig bussen på första bästa plats och sedan sprang på muggen!?

Ronald M. Jannesson

...det var inte jag!!! Men kunde kke. ha varit för den bussen har man kört ett antal ggr. DÄR har jag dock ALDRIG parkerat för toabesök! :D

Peti

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2013, 21:00:20 PM


GDG nr 1651 när den var tämligen ny och i GL-lack.

1997 07 06 körde jag 1651 närmast. Dessa var underbara bussar att köra.

1896

När 169x vagnarna kom till Dalarna, så var det mer krut i dom än vad det var i dom tidigare 167x och 168x vagnarna när dom kom, man hade kanske fått upp ångan ordentligt i karosserifabriken i Kungälv då, 165x vagnarna kom ju efter 169x, om någon undrar.  :)

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 17:49:37 PM
När 169x vagnarna kom till Dalarna, så var det mer krut i dom än vad det var i dom tidigare 167x och 168x vagnarna när dom kom, man hade kanske fått upp ångan ordentligt i karosserifabriken i Kungälv då, 165x vagnarna kom ju efter 169x, om någon undrar.  :)
Det berodde nog inte på karossen, utan på att Volvo bytte motor från THD100DD till THD100ED, visserligen med samma effekt, men med ett högre vridmoment. Detta måste ha märkts tydligt.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 februari 2013, 12:04:57 PM
Det berodde nog inte på karossen, utan på att Volvo bytte motor från THD100DD till THD100ED, visserligen med samma effekt, men med ett högre vridmoment. Detta måste ha märkts tydligt.

Vid vilken vagn kom motorbytet ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 februari 2013, 18:06:36 PM
Vid vilken vagn kom motorbytet ?  ???
Jag tror det var från nr 1680 som det var ny motor.

yngrot

Härligt med denna fina G-L lack   som sagt var det var bättre förr  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2013, 08:30:10 AM
Härligt med denna fina G-L lack   som sagt var det var bättre förr  ;D
Och ännu bättre var det förr än förr när inte ens GL-lacke fanns, utan varje bussföretag hade sin egen lack. Då var det lätt att hitta rätt buss och lätt att åka.