Bussar i Gislaved och Svenljunga i september 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 januari 2013, 11:12:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:28:47 PM
2672 & 2675 måste väl ha varit ett par av de sista Alpus-vagnarna som tillverkades? Vad jag kommer ihåg så nedlades karosserifabriken i Kungälv 1990!!?? Tacksam för svar av någon som vet fakta om fabrikens nedläggning...

2672 och 2675 är från 1986 så de är inte bland de sista. Däremot är det korrekt att Alpus lade ned karosstillverkningen år 1990.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 18:28:47 PM
2672 & 2675 måste väl ha varit ett par av de sista Alpus-vagnarna som tillverkades? Vad jag kommer ihåg så nedlades karosserifabriken i Kungälv 1990!!?? Tacksam för svar av någon som vet fakta om fabrikens nedläggning...

Nej, 26-serien är från 1986, alltså ett par av SJ:s första Alpus-vagnar. Började levereras i juli 86 och de sista kom i mars 87.
28-serien är från 87/88, 29-serien från 88 och 30-serien från 90.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ronald M. Jannesson

Jaja, så var det ju med nummerserien, blev dessutom lite förvillad av att se så välbevarade linjevagnar med 9 - 10 år på nacken!!! Snygga bussar iaf. att se på!!! Tack för infon iaf... :)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2013, 18:48:11 PM
2672 och 2675 är från 1986 så de är inte bland de sista. Däremot är det korrekt att Alpus lade ned karosstillverkningen år 1990.
2672 och även 2671 var de första till SJ och de kom ut i trafik omkring juni/juli. Första veckoslut 2672 gick i trafik gick den till Göteborg.

Kent T

2672 och systervagnen 2673 körde jag en hel del när jag jobbade i Gislaved.
Den något märkliga skillnaden mellan dessa för övrigt identiska vagnar var att 2672 hade 4,25:1 och drygt 1500 rpm vid 90 km/h och 2673 hade 4,87:1 och 1800 rpm vid 90 km/h. Det är nog ingen som vet varför det blev på det viset. Alpus-karossen var ganska snygg i förhållande till Säfflen, tyckte jag. Däremot var ju Alpusen om möjligt ännu sämre i kvaliteten än Säfflekarosserna från samma tidpunkt. Varma och dålig ventilation på sommaren och dålig isolering och kalla på vintern.

1896

Citat från: Kent T skrivet 02 februari 2013, 13:18:04 PM
2672 och systervagnen 2673 körde jag en hel del när jag jobbade i Gislaved.
Den något märkliga skillnaden mellan dessa för övrigt identiska vagnar var att 2672 hade 4,25:1 och drygt 1500 rpm vid 90 km/h och 2673 hade 4,87:1 och 1800 rpm vid 90 km/h. Det är nog ingen som vet varför det blev på det viset. Alpus-karossen var ganska snygg i förhållande till Säfflen, tyckte jag. Däremot var ju Alpusen om möjligt ännu sämre i kvaliteten än Säfflekarosserna från samma tidpunkt. Varma och dålig ventilation på sommaren och dålig isolering och kalla på vintern.

Det var ju relativt enkla reglage till Värme och kall-luft i Alpus, men som jag minns det fungerade det bra, det var ju bara att vrida på fullt ös med kranen till elementen på vintern, och tvärtom, vrida av på sommaren.  :)

Däremot hade jag ett kopplingsschema till elen i Alpus, som sa att SJ levererade bussar hade fotoceller vid bakdörrarna, det har jag dock aldrig sett i dom SJ Alpus jag varit in i, så jag undrar om det inte var specifikt för dom två som levererades till Varberg eller Ö-vik ?

Kent T

Nu kanske jag minns fel, har inte kört Alpus sedan 1993. Men som jag minns det var det ett skjutreglage till förarvärmen och vajerstyrningen kärvade ofta vilket ledde till att det inte gick stänga av värmen. Passagerarvärmen var någon slags Mobitec-historia vill jag minnas och regleringen till den var det nog inga större fel på. Dock gjorde karossens dåliga isolering att värmen inte stannade kvar i bussen när det var kallt utan gick ut genom karossens väggar.
På de bussar vi hade i Gislaved fanns inte några friskluftsdysor vilket gjorde att takventilationen var näst intill obefintlig, friskluften fick komma genom öppna takluckor istället. Detta är ju förstås en specificeringsfråga, bussarna gick ju att få med friskluftsdysor.

1896

Vilka var dom första SJ Alpus som fick luft dysor ? Var det 28xx vagnarna ?  ???

Kent T

Kan bara svara för Jönköpingsvagnarna, men 2701 och 2702 hade serviceset över varje stolspar med läslampor och friskluftsdysor. Minns jag rätt var de stationerade i Eksjö när jag jobbade i Gislaved fram till 1993.