Larssons Busstrafik

Startat av Bussmicke, 25 januari 2013, 17:11:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 28 januari 2013, 11:03:50 AM
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det, var inte så involverad i det förrän de akdra sista åren.Det vet jag inte riktigt, men verkstad och depå i Falköping upphörde när Skaraborg förlorades. Kanske övergick buss och körning till någon annan delägare i BiVab? Vet vi vilken/vilka bussar Larssons körde med där, kanske jag kan ta reda på det...

MVH Ingemar

Jag har själv hittat svaret på frågan. Den buss som användes på linje 900 var nummer 33, något så ovanlig som en Scania-boggi med Vest V10LE-kaross, SCH091. Denna buss gick 2004-01-07 till Sandhems Busstrafik. Samma datum gick en av stadsbussarna i Falköping över till Swebus, så det bör rimligen vara den dagen som verksamheten i Falköping upphörde.

Den som gick över till Swebus och där blev 1341 var för övrigt EJJ555, alltså nummer 23. Den återkom till Larssons i Falköping/Söne Buss i Göteborg ett halvår senare, men frågan är ju om den då användes för något.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2013, 11:21:08 AM
Jag har själv hittat svaret på frågan. Den buss som användes på linje 900 var nummer 33, något så ovanlig som en Scania-boggi med Vest V10LE-kaross, SCH091. Denna buss gick 2004-01-07 till Sandhems Busstrafik. Samma datum gick en av stadsbussarna i Falköping över till Swebus, så det bör rimligen vara den dagen som verksamheten i Falköping upphörde.

Den som gick över till Swebus och där blev 1341 var för övrigt EJJ555, alltså nummer 23. Den återkom till Larssons i Falköping/Söne Buss i Göteborg ett halvår senare, men frågan är ju om den då användes för något.
OK, då var det utrett...
23 användes mycket i Söne Buss Göteborg. Först som ordinarie vagn i Lerums tätort, sedan som reservbuss. Faktiskt gick den som reservbuss ända fram till våren 2012, då den äntligen fick flytta vidare.
Vi körde även något år med 26 PLE306 som även den varit uthyrd till Swebus under nummer 1344 enligt SBH.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 28 januari 2013, 12:04:10 PM
Vi körde även något år med 26 PLE306 som även den varit uthyrd till Swebus under nummer 1344 enligt SBH.

MVH Ingemar

En gammal Ronden-buss alltså. Jaså, den gick kvar sedan. Vid vårt besök i Främmestad den 6 juni 2005 trodde killarna att det inte skulle bli så mycket mer jobb för den. Bussen hade ju specialinredning, men den kanske togs bort sedan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2013, 12:17:03 PM
En gammal Ronden-buss alltså. Jaså, den gick kvar sedan. Vid vårt besök i Främmestad den 6 juni 2005 trodde killarna att det inte skulle bli så mycket mer jobb för den. Bussen hade ju specialinredning, men den kanske togs bort sedan.

PLE306 såldes till Bus Trade Center 31 juli 2006. Söne Buss i Göteborg körde däremot längre med en annan 26, EJH665, som ursprungligen hette Söne Trafik 226 och däremellan tillfälligt var uthyrd till Swebus som 1324.

SBH om PLE306 och EJH665.

Ingemar

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 januari 2013, 12:58:08 PM
PLE306 såldes till Bus Trade Center 31 juli 2006. Söne Buss i Göteborg körde däremot längre med en annan 26, EJH665, som ursprungligen hette Söne Trafik 226 och däremellan tillfälligt var uthyrd till Swebus som 1324.

SBH om PLE306 och EJH665.
Ja, som jag skrev så körde vi något år (tydligen 1 år) med 26 PLE306 innan den såldes vidare. Den hade kvar sin Ronden-inredning under hela tiden den var hos oss. (i stort sett...)
Sedan kom mycket riktigt 26 EJH665 som vi hade till förra våren som reservbuss. Den avyttrades alltså samtidigt som 23 EJJ555 (samt 2 GUG912 och 13 GFU106)

Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

S Svensson

Citat från: Ingemar skrivet 28 januari 2013, 11:03:50 AM
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det, var inte så involverad i det förrän de akdra sista åren.Det vet jag inte riktigt, men verkstad och depå i Falköping upphörde när Skaraborg förlorades. Kanske övergick buss och körning till någon annan delägare i BiVab? Vet vi vilken/vilka bussar Larssons körde med där, kanske jag kan ta reda på det...

MVH Ingemar
Ser vi till lokaltrafiken i Falköping så förlorades denna. Men när Larsson tog över trafiken från Falköpings kommun lär enligt vad som ägarena då sade att underhåla dem själva i Främmestad.
Vad gäller 900 linjen.Alltså den linje som inrättades Tranemo-Falköping så körde Larsson i Falköping AB med en buss från Falköping. Åt Buss i Väst AB. Detta upphörde som sagt men Sandhems Busstrafik tog över trafiken. Det var inte så mycket trafik men det var första turen från Falköping med spetsvändning i Tranemo cirka kl 8 på morgonen. Larsson i Falköping AB körde även enstaka tur på linjen Falköping-Skara- Tror den hette linje 203. Detta upphörde då Swebus tog över. Det skall påpekas att det inte är självklart att en underentreprenör försvinner. Både Larsson i Främmestad och Söne behölls om underentreprenörer när Swebus fick kontraktet. Tidigare var de underentreprenörer för Buss i Väst AB. Det skall påpekas att det varit förändringar i Söne Buss i Göteborg AB. Hela detta företag ägs av familjen Gustafsson.
I Falköping kördes med en Volvo Lathi 431 och på Skara kördes med en linjevagn. I Falköping fanns 3-4 tätortsfordon.

Bussmicke

Citat från: S Svensson skrivet 30 januari 2013, 09:39:55 AM
Det skall påpekas att det varit förändringar i Söne Buss i Göteborg AB. Hela detta företag ägs av familjen Gustafsson.

Delägs det inte av Söne längre eller missförstår jag här?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 januari 2013, 11:24:27 AM
Delägs det inte av Söne längre eller missförstår jag här?

Jo, "familjen Gustafsson" är Sönes ägare. Som jag förstått har dock Jan Larsson lämnat sitt delägareskap i Söne Buss i Göteborg.

"Familjen Gustafsson" är för övrigt en sanning med viss modifikation. Bolaget grundades av Albert Gustafsson och hans söner Ove och Anders tog över ägandet på 1960-talet. In på 2000-talet var Ove Gustafsson ensam ägare sedan brodern Anders sålt sin andel. I slutet av 2000-talet (decenniet alltså) tog Oves barn Maria Gustavsson (observera stavningen av efternamnet) och Christian Plyhm (efternamnet från hustrun) över ägandet och de äger således hela Söne-koncernen inklusive Söne Buss i Göteborg.

År 2003 lämnade Ove Gustafsson över vd-skapet till en extern vd (en vd utan ägareintressen i företaget), Roland Landenmark. När han för några år sedan började på Scania som säljare blev Christian Plyhm ny vd.

En mycket välgjord och intressant historik om Söne finns här:
http://sonebuss.se/files/6_130121_sone_hembygdsforening.pdf
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

#23
Ahaa, då är Söne Buss i Göteborg helägt av Söne.  Då skulle man kunna fusionera in det i Söne Trafik så har man ett och samma bolag för all linjetrafik.  Eller?

Mycket bra historik på länken.  Tack för den.  Sparade en kopia
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ingemar

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2013, 01:49:04 AM
Ahaa, då är Söne Buss i Göteborg helägt av Söne.  Då skulle man kunna fusionera in det i Söne Trafik så har man ett och samma bolag för all linjetrafik.  Eller?

Mycket bra historik på länken.  Tack för den.  Sparade en kopia
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag tror inte man gör så. I så fall hade man ju lika gärna kunnat infoga Söne Buss i Mariestad direkt i Söne Trafik, istället för att bilda ett eget bolag när Mariestads busstrafik togs över. Kan ju vara fördelar med att ha flera bolag igång, även om man kan utnyttja stordriften till att tex få bra priser vid upphandlingar.

Ingemar.
P.S. Ser fram emot de inscannade bilderna som startade den här tråden... D.S.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussmicke

Finns Söne Buss i Mariestad kvar?
Sist jag var i stan såg jag småbussarna,  en hette 19, nu stod det Mariestads Taxi i stället.  Därför undrar jag

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.