Larssons Busstrafik

Startat av Bussmicke, 25 januari 2013, 17:11:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vad hände med Larssons Busstrafik i Falköping, tog nå´t företag över dem? När i så fall?
När tog Söne Buss i Göteborg över linjetrafikdelen från Larssons Busstrafik i Främmestad? Främmestadsdelen finns ju kvar än idag.

Var Dessa Larsson samma företag eller 2 olika? Nummerserierna går ju i varandra.
En del bussar var märkta L B Falköping AB.

Håller på med lite diabilder därav frågan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 17:11:31 PM
Vad hände med Larssons Busstrafik i Falköping, tog nå´t företag över dem? När i så fall?
När tog Söne Buss i Göteborg över linjetrafikdelen från Larssons Busstrafik i Främmestad? Främmestadsdelen finns ju kvar än idag.

Var Dessa Larsson samma företag eller 2 olika? Nummerserierna går ju i varandra.
En del bussar var märkta L B Falköping AB.

Håller på med lite diabilder därav frågan.

Det var Larssons Buss i Falköping som blev Söne Buss i Göteborg. Larssons Busstrafik i Främmestad finns kvar men kör inte någon linjetrafik. Larssons Buss i Främmestad och Larssons Buss i Falköping hade samma ägare, bröderna Leif och Jan. Formellt var de två företag. Leif är kvar i Främmestad medan Jan flyttade till Stenkullen och Söne Buss i Göteborg.

Söne Buss i Göteborg startade 2005. Den 6 juni 2005 var en känd bussfotograf från Fittja (numera Västerås) och jag i Främmestad och då berättades det att företaget skulle delas upp i två. Jag antar att bussfotografen i fråga har en del bilder från detta tillfälle.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

#2
Jo det finns bilder. Tittar man i SBH så hittar man olika datum.

2 GUG912 kom till Söne Buss Göteborg 2005-08-15
23 EJJ555 kom till Söne Buss Göteborg 2004-08-03
26 PLE306 kom till Söne Buss Göteborg 2004-08-09

Så det är därför jag vill veta.

Söne Buss kanske hyrde in sig hos Främmestad när vi var där?
23 stod i Sjövik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 18:31:07 PM
Jo det finns bilder. Tittar man i SBH så hittar man olika datum.

2 GUG912 kom till Söne Buss Göteborg 2005-08-15
23 EJJ555 kom till Söne Buss Göteborg 2004-08-03
26 PLE306 kom till Söne Buss Göteborg 2004-08-09

Så det är därför jag vill veta.

De två senare kom till Larssons Busstrafik i Främmestad angivna datum. Det är samma organisationsnummer som Söne Buss i Göteborg och därför har det blivit fel i Svensk Busshistoria. Beträffande GUG912 vet jag inte om Söne Buss i Göteborg redan hunnit bildas då, men det spelar ju ingen roll eftersom det alltså formellt rör sig om ett namnbyte av bolaget.

EJJ555 har du väl fotograferat i Sjövik 2005-06-06 och då var den märkt Larssons. Gå alltså efter märkningen på bussarna om du vill ha ordning på bilderna är mitt råd. 

På Sönes hemsida bekräftas också min minnesbild att det var 2005 som Söne Buss i Göteborg bildades med Jan Larsson och Söne Buss som ägare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Datumen för EJJ555 och PLE306 avser när bussarna kom tillbaka till Larssons Busstrafik(i Falköping) efter att ha varit uthyrda till Swebus. Sedan som Staffan skrivit så ändrades namnet på bolaget till Söne Buss i Göteborg, så något egentligt ägarbyte gjordes inte(det var ju företaget som bytte ägare).
GUG912 tillhörde Larssons Busstrafik i Främmestad med såldes till Söne/Stenkullen.

Bussmicke

#5
23 var i Sjövik skyltad Söne Trafik Så frågan är om Uppdelningen redan skett då.

2 kom till Söne Augusti 2005 så det kan varit då Främmestads bussar kom till Söne.
51 ATO011 kom till Söne 2005-06-01 enl SBH så Söne Buss kan ha bildats då. Det kan också förklara skyltningen av 23 i Sjövik.



Inte lätt att veta vilka bussar som tillhörde vilken av de båda Larssonsbolagen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 18:46:03 PM
23 var i Sjövik skyltad Söne Trafik Så frågan är om Uppdelningen redan skett då.

2 kom till Söne Augusti 2005 så det kan varit då Främmestads bussar kom till Söne.
51 ATO011 kom till Söne 2005-06-01 enl SBH så Söne Buss kan ha bildats då. Det kan också förklara skyltningen av 23 i Sjövik.


Det är mycket möjligt att det formellt skedde redan den 1 juni 2005. Det var i alla fall ingen hemlighet när vi var där den 6 juni. Rimligen borde det ju ha skett före tidtabellsskiftet den 12 juni, då stora ändringar skedde i vem som körde i Lerums kommun (där också Sjövik ligger).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 21:27:42 PM
Det är mycket möjligt att det formellt skedde redan den 1 juni 2005. Det var i alla fall ingen hemlighet när vi var där den 6 juni. Rimligen borde det ju ha skett före tidtabellsskiftet den 12 juni, då stora ändringar skedde i vem som körde i Lerums kommun (där också Sjövik ligger).

Jag har en minnesbild (kan kanske också leta fram foto) av att bussarna som levererades innan avtalsstarten 2005-06-12 var märkta Larssons vid leverans, men hann märkas om till Söne Buss innan trafikstart.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Vore kul se bilderna.

Tillhörde Maxcin 23 Larssons i Främmestad eller falköping då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ingemar

Skall vi se om vi kan få klarhet i det här...
Falköping och Främmestad var två olika företag, men med samma ägare och visst lån av bussar mellan dem. När så Buss i Väst förlorade trafiken i Skaraborg (-03 eller -04) så blev Falköpingsbussarna övertaliga, och företaget mer eller mindre vilande. Vissa flyttades till Främmestad, andra till Sjövik (där Larssons i Främmestad just övertagit trafik från konkursade Landvetter Buss och hade stort behov av bussar) och en del hyrdes ut eller såldes.
När så trafiken i Lerum och Alingsås skulle dras igång 2005, samtidigt som bröderna bestämde sig för att dela upp företaget, togs det gamla företaget Larssons i Falköping fram, beställde nya bussar och bytte namn till Söne Buss i Göteborg. Därför står det Larssons Busstrafik i Falköping i en del register och beställningspapper på bussarna, men de nya bussarna har aldrig varit märkta Larssons. De gamla märktes också om per omgående. Sedan flyttade också många bussar över från Främmestad till Söne Buss, bland annat 2 och 51 som diskuterats tidigare.
Vet inte om det blev något klarare, men annars kanske jag kan få förtydliga...

Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 27 januari 2013, 21:53:33 PM
Skall vi se om vi kan få klarhet i det här...
Falköping och Främmestad var två olika företag, men med samma ägare och visst lån av bussar mellan dem. När så Buss i Väst förlorade trafiken i Skaraborg (-03 eller -04) så blev Falköpingsbussarna övertaliga, och företaget mer eller mindre vilande. Vissa flyttades till Främmestad, andra till Sjövik (där Larssons i Främmestad just övertagit trafik från konkursade Landvetter Buss och hade stort behov av bussar) och en del hyrdes ut eller såldes.
När så trafiken i Lerum och Alingsås skulle dras igång 2005, samtidigt som bröderna bestämde sig för att dela upp företaget, togs det gamla företaget Larssons i Falköping fram, beställde nya bussar och bytte namn till Söne Buss i Göteborg. Därför står det Larssons Busstrafik i Falköping i en del register och beställningspapper på bussarna, men de nya bussarna har aldrig varit märkta Larssons. De gamla märktes också om per omgående. Sedan flyttade också många bussar över från Främmestad till Söne Buss, bland annat 2 och 51 som diskuterats tidigare.
Vet inte om det blev något klarare, men annars kanske jag kan få förtydliga...

Ingemar

Tack, Ingemar, där torde de sista bitarna ha fallit på plats. Men Larssons Buss i Falköping körde väl fortfarande en del på linje 900 från Falköping till Ulricehamn och Tranemo även efter 2003/2004?

När det gäller märkningen så var vid Buss-Mickes och mitt besök i Främmestad den 6 juni 2005 de nya bussarna bara märkta med  Buss i Väst. De gamla bussarna i Sjövik samma dag, inklusive 23, var märkta Larssons Busstrafik. 13 juni 2005 var jag i Lerum och då hade de nya bussarna fått märkningen Söne Buss och även 23 var ommärkt till Söne Buss.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Ingemar skrivet 27 januari 2013, 21:53:33 PM
Skall vi se om vi kan få klarhet i det här...
Falköping och Främmestad var två olika företag, men med samma ägare och visst lån av bussar mellan dem. När så Buss i Väst förlorade trafiken i Skaraborg (-03 eller -04) så blev Falköpingsbussarna övertaliga, och företaget mer eller mindre vilande. Vissa flyttades till Främmestad, andra till Sjövik (där Larssons i Främmestad just övertagit trafik från konkursade Landvetter Buss och hade stort behov av bussar) och en del hyrdes ut eller såldes.
När så trafiken i Lerum och Alingsås skulle dras igång 2005, samtidigt som bröderna bestämde sig för att dela upp företaget, togs det gamla företaget Larssons i Falköping fram, beställde nya bussar och bytte namn till Söne Buss i Göteborg. Därför står det Larssons Busstrafik i Falköping i en del register och beställningspapper på bussarna, men de nya bussarna har aldrig varit märkta Larssons. De gamla märktes också om per omgående. Sedan flyttade också många bussar över från Främmestad till Söne Buss, bland annat 2 och 51 som diskuterats tidigare.
Vet inte om det blev något klarare, men annars kanske jag kan få förtydliga...

Ingemar

Du om någon borde ju veta, så mitt minne spelar mig säkert ett spratt.

Jag letade igenom mina foton och hittade under mappen "Larssons Busstrafik" en dålig bild på 61 och 68 tagen genom stängslet på Stenkullendepån 8/6 2005, men de verkar vid närmare titt inte ha någon företagsmärkning alls. Sedan finns alla bilder under mappen "Söne Buss", och där är bilder bara några dagar efteråt då de nya bussarna först sattes i trafik.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Skuöle vara intressant med en liten vagnlista över vem som hade vilka bussar.
Falkäping resp. Främmestad 1995-2005
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 januari 2013, 00:22:37 AM
Du om någon borde ju veta, så mitt minne spelar mig säkert ett spratt.

Jag letade igenom mina foton och hittade under mappen "Larssons Busstrafik" en dålig bild på 61 och 68 tagen genom stängslet på Stenkullendepån 8/6 2005, men de verkar vid närmare titt inte ha någon företagsmärkning alls. Sedan finns alla bilder under mappen "Söne Buss", och där är bilder bara några dagar efteråt då de nya bussarna först sattes i trafik.

//Jonas G

Det stämmer ju med vad jag skrev i mitt inlägg. När jag såg de nya bussarna i Främmestad den 6 juni så var de bara märkta "i samarbete med Buss i Väst" på sidan. En vecka senare i Lerum var de också märkta med Söne Buss i fronten. Trafiken startade vid tidtabellsskiftet 12 juni.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Bussmicke skrivet 28 januari 2013, 01:51:46 AM
Skuöle vara intressant med en liten vagnlista över vem som hade vilka bussar.
Falkäping resp. Främmestad 1995-2005
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det, var inte så involverad i det förrän de akdra sista åren.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2013, 22:39:33 PM
Tack, Ingemar, där torde de sista bitarna ha fallit på plats. Men Larssons Buss i Falköping körde väl fortfarande en del på linje 900 från Falköping till Ulricehamn och Tranemo även efter 2003/2004?
Det vet jag inte riktigt, men verkstad och depå i Falköping upphörde när Skaraborg förlorades. Kanske övergick buss och körning till någon annan delägare i BiVab? Vet vi vilken/vilka bussar Larssons körde med där, kanske jag kan ta reda på det...

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg