Urspårning Saltsjöbanan

Startat av Peter Rost, 15 januari 2013, 06:06:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?


Nico

Nu är inte spårtrafik alls mitt område, men rent spontant så känns det lite märkligt att en obehörig person (låt vara att de pga rangeringsbehov ska kunna flytta fordon inom depåområdet) kan få ut ett fordon och åka så pass långt. Man lär nog definitivt se över sina egna rutiner på området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 09:55:37 AM
Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?

Österskär.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 09:55:37 AM
Hur tänkte man när man beviljade bygglov för just den tomten? Finns det andra ställen i landet där man byggt nyare hus direkt efter en stoppbock på en äldre spårväg/järnväg?
****
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 11:17:19 AM
Nu är inte spårtrafik alls mitt område, men rent spontant så känns det lite märkligt att en obehörig person (låt vara att de pga rangeringsbehov ska kunna flytta fordon inom depåområdet) kan få ut ett fordon och åka så pass långt. Man lär nog definitivt se över sina egna rutiner på området.
****
Städpersonal behöver aldrig flytta några tåg, det finns personal för sådant.
Nu är inte "SSnJ" mitt område, men man kan undra hur en städerska kunde få igång tåget, utan att det upptäcktes på ställverket.
Jag är tveksam till att man kan köra från depån i Neglinge, direkt mot Saltsjöbaden. Jag tror att man måste köra ut mot Slussen, och byta ände.

HJP

Nico

Tänkte mer om man rationaliserat så att det är som hos bussarna (och väl även T-banan?) att depåpersonalen både rangerar såväl som städar.

Sedan kan man nog inte köra direkt utan först måste man väl lägga om så man kommer ut på trafikspår (eller om det körs utdrag på trafikspåren vid rangering?) och sedan byta hytt? Detta är som sagt verkligen inte mitt område så många frågetecken blev det.

Sedan kanske något gott kommer ut av detta i form av dels bättre rutiner och sedan kanske ett visst kaffeproducerande företag vill köpa bildrättigheterna...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Rent spontant känns de som om SL borde se över om kontraktet med Arriva skulle sägas upp med omedelbar verkan. maken till säkerhetsbrister får man väl leta efter... eller?

HJP

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 15:52:18 PM
Tänkte mer om man rationaliserat så att det är som hos bussarna (och väl även T-banan?) att depåpersonalen både rangerar såväl som städar.

Sedan kan man nog inte köra direkt utan först måste man väl lägga om så man kommer ut på trafikspår (eller om det körs utdrag på trafikspåren vid rangering?) och sedan byta hytt? Detta är som sagt verkligen inte mitt område så många frågetecken blev det.
****
Jag har ju inte heller lokal kännedom, men har stor erfarenhet av SL/STÅG:s pendeltåg, som jag kört i många år, både i SJ:s och STÅG:s regi.
Självklart måste man tänka sig olika rutiner hos de olika olika operatörerna. Det känns iallafall som att depåpersonalen (rangerarna), inte skulle köra rakt igenom stoppbocken i hög fart. De är ju utbildade på tåget, och vet hur man bromsar. Tekniskt fel, kan inte uteslutas, men känns lite långsökt.
En tanke är att tåget stod uppställt vid plattformen, så att det bara var att köra iväg.
Om ställverket sett att ett tåg var ute på linjen, så kunde de ha anropat tåget, och brutit kontaktledningsspänningen, när det inte fick något godtagbart svar. Om dessa tåg fungerar på samma sätt som de jag har kört (SJ/STÅG), så skulle tåget ha nödbromsats, kort efter att spänningen brutits.
Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på.

HJP

Ersa

Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 13:39:02 PM
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.

Självklart finns det moderna rejäla stoppbockar av betong, som sträcker sig långt inåt banan. Men jag trodde i min enfald all man först monterar dit dylika kraftiga stoppbockar samt inför ATC på banan, och enbart därefter kan bevilja bygglov för nya bostadshus 20-25 meter från stoppbocken.

Men jag noterar att de som uttryckt liknande ifrågasättningar blivit mer eller mindre bortviftade som några slags gnälliga typer i mer spår- och järnvägsinriktade forum. Detta även efter olyckan.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2013, 17:34:59 PM
Självklart finns det moderna rejäla stoppbockar av betong, som sträcker sig långt inåt banan. Men jag trodde i min enfald all man först monterar dit dylika kraftiga stoppbockar samt inför ATC på banan, och enbart därefter kan bevilja bygglov för nya bostadshus 20-25 meter från stoppbocken.
****
Så borde det vara.
Min erfarenhet om bygglov, är dock att det ges mycket pragmatiskt. Där jag bor (Stockholms kommun) finns ett flertal exempel på bygglov som strider mot såväl Plan och Bygglagen, som detaljplanen för området.
I detta fall, när det är risk för människoliv, borde man naturligtvis se med "strängare ögon" på bygglovsansökan.

HJP

Micke A

En sak bara, det var spårdisposition på Saltsjöbanan i natt och växlar med mera var "frigivna", då TLC Saltsjöbanan stänger butiken vid 01,40 och öppnar på morgonen igen vid 04,40.
Ställverket är inte bemannad under den tiden

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 16:34:34 PM
****
Jag har ju inte heller lokal kännedom, men har stor erfarenhet av SL/STÅG:s pendeltåg, som jag kört i många år, både i SJ:s och STÅG:s regi.
Självklart måste man tänka sig olika rutiner hos de olika olika operatörerna. Det känns iallafall som att depåpersonalen (rangerarna), inte skulle köra rakt igenom stoppbocken i hög fart. De är ju utbildade på tåget, och vet hur man bromsar. Tekniskt fel, kan inte uteslutas, men känns lite långsökt.
En tanke är att tåget stod uppställt vid plattformen, så att det bara var att köra iväg.
Om ställverket sett att ett tåg var ute på linjen, så kunde de ha anropat tåget, och brutit kontaktledningsspänningen, när det inte fick något godtagbart svar. Om dessa tåg fungerar på samma sätt som de jag har kört (SJ/STÅG), så skulle tåget ha nödbromsats, kort efter att spänningen brutits.
Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på.

HJP

Tåget stod vid depån i Neglinge. Varför det kom i rörelse lär vi inte veta eftersom den som möjligen kan svara på det är svårt skadad och ännu inte kunnat höras. Vi vet heller inte om bromsarna var urkopplade. Eftersom tåget stod i depån och inte skulle ut på banan just då är det inte helt omöjligt. Det finns också en teoretisk möjlighet att tåget "självstartade" med den unga tjejen ombord. Vi vet ju inte ens om hon befann sig i förarhytten.

SL har i dag gått ut med en massa uppgifter som de enligt min uppfattning inte kan ha belägg för. Ungefär som SJ:s presschef gjorde efter Nosaby-olyckan då en passåkande lokförare enligt henne befunnit sig i förarhytten (vilket han normalt inte får göra) när han i själva verket suttit i förstaklassavdelningen precis bakom förarhytten.

När sådana här saker händer vill alla ha snabba svar om orsaken men det borde en kommunikationsdirektör vid SL veta att det inte går att ge och också ha mod att säga det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Någonstans bör det väl ha funnits någon trafikledare som hade en övervakande funktion? Å andra sidan är det frågan hur snabbt en sådan ändå hade hunnit reagera.

I övrigt så var Arriva ute på ABC-nytt nu vid 18:10 och medgav brister i rutiner. Lär komma lite mer detaljerad info vid 19:15-sändningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Jag satt och såg på TV i morse. Följde med rapporteringen. På lunchen pratade jag med några andra pensionärer. Jag uppfattade flera saker och jag frågade mig hur det gått till. Upplysningsvis kan nämnas att jag i yngre år gjorde pryo bland motorvagnar.
Centrala för frågan är om hen körde motorvagnen utan att kunna manövrera bromsen. Gick inte bromsen att manövrera ?
Jag blir glad när jag läser Staffans ord.
Det är alltför många frågetecken trots allt.
Var det så att motorvagen rullade ut av sig själv ? Påminner på något sätt om 12 mars 1992 i Göteborg.
Vi får se vad utredningen om det hela säger. Suss gott !