Östersunds Busstrafik

Startat av Bussmicke, 14 januari 2013, 13:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vad var detta för bolag? En del av Jämtlandsbuss som bara hade det som typ varumärke som man hade med Jämtlands Trafik? Söker man på bussar i SBH får man mest upp träffar på annat än detta.
Kanske ska sortera in bilderna på Jämtlandsbuss i stället ?

Fotodatum i Östersund 31/5 1994

26 GWD623
29 LHZ485
31 MLE439
35 LLX413
36 NFO769
38 EBA480
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Hmm... jo jag har för mig att det också var ett dotterbolag till JB, på samma vis som helägda Jämtlands Trafik (färdtjänst) och Bohmans Busstrafik som JB och Sundsvalls Trafik ägde hälften vardera av.
Östersunds Busstrafik hade vad jag minns ett flertal bussar som hade tillhört det privatägda Engströms Busstrafik i Fåker. Vad jag minns fick de behålla Engströms gulröda firmafärger hos Östersunds Busstrafik.

Greger, Håkan E och/eller Ljunggren minns säkert bättre än jag.

Bussmicke

Ingen som vet?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Östersunds Busstrafik som var delägare i Centrala Buss kom på obestånd runt 1989-90 och en del av de bussar man hade köptes av Östersunds kommun i syfte att rädda trafikförsörjningen, i början drevs det lite separat men hamnade snart direkt under AB Jämtlandsbuss, stationeringen i Fåker hamnade senare hos Swebus.

Ersa

Hörde det företaget på något vis ihop med Engströms Busstrafik i Fåker?

Christian Ljunggren

Engströms avyttrade sin trafik till Östersunds Busstrafik och resten har ju redan berättats av annan skribent.

Mvh

Christian

Greger Larsson

Användes namnet Östersunds Busstrafik innan verksamheten kom i JB:s ägo?
Rent bolagsmässigt så verkar det ju inte ha funnits något sådant AB. Först var det väl Bohmans som 1988 fick samma ägare som Engströms och ett par år senare övertogs båda av Jämtlandsbuss. Bussarna verkar dock fortsatt ha varit registrerade på resp bolag. Engströms org nr ändrades i samband med detta(eller tidigare?) till Näckten Buss AB och heter numera Jämtkraft Telecom. Bohmans fick ju en fortsatt historia som bussbolag(samarbetsbolag mellan JB och Sundsvalls Trafik) och ägs numera av Keolis.
Fanns ju även några av JB:s fordon som märktes med Östersunds Busstrafik, men vad jag kan förstå var de regade på JB hela tiden.

Mats Karlsson

Mina anteckningar från tiden kring 1990 säger att Engströms i Fåker köpte Bomans Busstrafik 1988. Sedan övertogs hela rasket av Centrala Buss 1990 som direkt(?) överlät verksamheten till ett företag som hette Jämtfjäll AB.

S Svensson

#8
Östersunds Busstrafik i Fåker AB fanns ett företag som hette. Bussarna stod också utanför järnvägsstationen i Fåker. Vill minnas att det var 1992 och jag åkte Inlandsbanan då.

Östersunds Busstrafik var namn på tätortstrafiken i Östersund  före att Jämtlandsbuss tog över.  Troligen togs namnet över av JB och troligen ville man behålla namnet.
Vill minnas att jag underrättade Mats! kommer inte ihåg vilket företag som bussarna stod i bilregister. I vilket fall måste de stå i Y-register på det företag som har trafiktillståndet.
Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2013, 16:50:42 PM
Hmm... jo jag har för mig att det också var ett dotterbolag till JB, på samma vis som helägda Jämtlands Trafik (färdtjänst) och Bohmans Busstrafik som JB och Sundsvalls Trafik ägde hälften vardera av.
Östersunds Busstrafik hade vad jag minns ett flertal bussar som hade tillhört det privatägda Engströms Busstrafik i Fåker. Vad jag minns fick de behålla Engströms gulröda firmafärger hos Östersunds Busstrafik.

Greger, Håkan E och/eller Ljunggren minns säkert bättre än jag.
Skall väl tillägga att det fanns bussar enligt färg som ersa sett och några i JB färger grön och vit.

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 19 januari 2013, 13:26:39 PM
Engströms avyttrade sin trafik till Östersunds Busstrafik och resten har ju redan berättats av annan skribent.

Har någon ett årtal på detta överlåtande?
Och har det senare Fåker Buss AB något gemensamt med det dåvarande Engströms?

Christian Ljunggren

Minns ej säkert vilket år det var, 1991-92 kanske?
Jag skrev om det i SVOF-bladet vill jag minnas, men jag har ej dessa tillgängliga nu, så jag kan kolla.

Fåker Buss tillhör samma ägarfamilj som ägde Engströms.

Mvh

Christian

S Svensson

 I princip användes "lediga" aktiebolag. Det är alltså enbart det som kallas inkrom som tas över. Själva AB tror jag ägdes av LHM tidigare.

Greger Larsson

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:47:48 PM
Östersunds Busstrafik i Fåker AB fanns ett företag som hette. Bussarna stod också utanför järnvägsstationen i Fåker. Vill minnas att det var 1992 och jag åkte Inlandsbanan då.

Något org nr på detta bolag? Och vilka bussar skulle i så fall stått registrerade på bolaget?

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:47:48 PM
Östersunds Busstrafik var namn på tätortstrafiken i Östersund  före att Jämtlandsbuss tog över.  Troligen togs namnet över av JB och troligen ville man behålla namnet.
Vill minnas att jag underrättade Mats! kommer inte ihåg vilket företag som bussarna stod i bilregister. I vilket fall måste de stå i Y-register på det företag som har trafiktillståndet. Skall väl tillägga att det fanns bussar enligt färg som ersa sett och några i JB färger grön och vit.

Jämtlandsbuss tidigare namn var Östersunds Omnibus AB, ändringen skedde i samband med att OS-Trafik övertogs och trafikområdet utvidgades.
Och, som sagt, bussarna från Engströms och Bohmans var fortsatt registrerade på resp bolag även när JB bedrev den aktuella trafiken. De aktuella org nr:en var för Bohmans 556246-0179 och för Engströms(Näckten Buss) 556181-3543

Bussmicke

Så ska jag sortera bussarna som Östersunds Busstrafik och nummer eller som Jämtlands Buss och nummer?
Det var ju i maj 1994 jag var där.

Om det var dotterbolag kanske det är JB-nummer och ska sorteras därefter?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 januari 2013, 20:58:16 PM
Mina anteckningar från tiden kring 1990 säger att Engströms i Fåker köpte Bomans Busstrafik 1988. Sedan övertogs hela rasket av Centrala Buss 1990 som direkt(?) överlät verksamheten till ett företag som hette Jämtfjäll AB.

Och när pojkarna bakom Jämtfjäll snart fick slut i kassan så gick kommunen in och tog över eftersom CB inte vill ta tillbaka trafiken.