Eldhärjad Rälsbuss

Startat av 1896, 10 oktober 2012, 07:09:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson


Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 oktober 2012, 19:27:16 PM
Oskarshamn hette Döderhultsvik fram till 1856, då den fick stadsrättigheter. Många tror att den fick namnet Döderhult(svik) först i och med Håkan Juholt men detta kan dementeras.  :D

Juholt, var det inte han som bodde i Knohult och hade en bil som var döpt efter hans kulbo? Eller blandar jag ihop smålänningarna nu  ???
吉先生

Ronald M. Jannesson

Är det Finnerödjas gamla stationshus som syns där till vänster om den utbrunna motorvagnen? Är det någon som bor där då eftersom det fortfarande står kvar efter de senaste årens rivningsvåg av stationshus? Finns den gamla perrongen kvar, tro? Minns att jag 2003, under en resa på Kinnekullebanan, var ute på betongplattorna där till höger, p.g.a. något driftsstopp på banan, vi fick alltså lov att stiga av tåget på betongplattorna, för att hämta lite luft under stoppet som varade i ca. 30 min. Då fanns iaf. den gamla perrongen kvar och även, tror jag stationshuset. :o ???

1896

Finns det fler Y1:or som har exporterats till Serbien, eller är 1288 den enda ?  ???

Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 oktober 2012, 11:07:44 AM
Finns det fler Y1:or som har exporterats till Serbien, eller är 1288 den enda ?  ???

Totalt 10 Y1:or har sålts till Serbien och inte mindre än 36 till Kroatien. Dessutom 4 till Kosovo och 7 till Norge. I ett grannforum, Postvagnen, efterfrågades just en sammanställning på Y1:ornas öden nyligen och den finns att läsa här.

1896

#20
Tack Bernt, så 1325 finns i Norge, vad står DVVJ för ? Och vad är Tågkraft Nässjö för något ?

Också intressant att Inlandsbanan har 10 vagnar och att två st finns på Museum.  :)

Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 oktober 2012, 11:04:07 AM
Tack Bernt, så 1325 finns i Norge, vad står DVVJ för ? Och vad är Tågkraft Nässjö för något ?

Också intressant att Inlandsbanan har 10 vagnar och att två st finns på Museum.  :)

Stiftelsen DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg) kör persontåg med motorvagnar mellan Mellerud och Bengtsfors på sommaren, mer finns att läsa på deras hemsida.

Svensk Tågkraft i Nässjö sysslar med underhåll och uthyrning av järnvägsfordon samt även uthyrning av personal. Mer finns förstås på deras hemsida.

1896

Läser i en lista i en bok om äldre rälsbussar att DVVJ har 1151, 1161, 1186 och 1234, förutom Y1:orna, stämmer det ? Står ju inget på hemsidan.

Vad har Swedtrac 1359 till ?  ???

Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2012, 14:04:12 PM
Läser i en lista i en bok om äldre rälsbussar att DVVJ har 1151, 1161, 1186 och 1234, förutom Y1:orna, stämmer det ? Står ju inget på hemsidan.

Vad har Swedtrac 1359 till ?  ???

Jodå, DVVJ har ett antal Y7:or som du nämner. Tidigare kördes turisttågen med dessa med sedan man köpte Y1:orna körs dessa flertalet dagar i veckan medan det ska gå Y7 i lördagstågen.

Swedtrac har under två säsonger kört med Tågkrafts Y1 för byggarbetare mellan Gällivare och Lappberg. Dessa har jobbat med Sjisjka vindkraftspark som nu är klar. Under 2011 körde man med Y1 1353 men i år hade man både 1296 och 1353 eftersom det var fler som åkte nu. Till reserv för dessa köpte Swedtrac själva in 1359 av Inlandsbanan under 2012.

1896


S Svensson

Grannforum Jernbane.net har fått med foto på en Y1 som finns numera i Norge.
http://jernbane.net/phorum/read.php?8,173398,173398#msg-173398

YF1 1332 är bärgningsmotorvagn. Ett litet modernare ord för det som i varje fall  tidigare i Sverige kallades hjälpvagn.

Bussmicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 oktober 2012, 00:39:20 AM
Stiftelsen DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg) kör persontåg med motorvagnar mellan Mellerud och Bengtsfors på sommaren, mer finns att läsa på deras hemsida.

Svensk Tågkraft i Nässjö sysslar med underhåll och uthyrning av järnvägsfordon samt även uthyrning av personal. Mer finns förstås på deras hemsida.

Kommer man dit vardagar får man Bara åka Y1...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 08 november 2012, 08:22:09 AM
Kommer man dit vardagar får man Bara åka Y1...

Om du menar DVVJ så körde de i somras Y6-or normalt på lördagar och Y1 övriga dagar. Undantag åt båda hållen kan ha förekommit beroende på fordonsskador och kanske också brist på personal med rätt fordonsutbildning. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)