Eldhärjad Rälsbuss

Startat av 1896, 10 oktober 2012, 07:09:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

För oss som inte är medlem på något Järnvägs forum, undrar jag vilken Y1:a det var som brann upp i helgen ? Och då menar jag på SJ språk, alltså vilket nr den hade som SJ vagn ? Vidare undrar jag hur många sådana här Fiat vagnar Arriva har ?

Wetjo

Enklaste sättet är att gå in på Postvagnen o läsa själv.
www.sjk.se klicka i den övre listen till Postvagnen.

1896


Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2012, 07:09:02 AM
För oss som inte är medlem på något Järnvägs forum, undrar jag vilken Y1:a det var som brann upp i helgen ? Och då menar jag på SJ språk, alltså vilket nr den hade som SJ vagn ? Vidare undrar jag hur många sådana här Fiat vagnar Arriva har ?

Som du själv sett var det 1285 som brann. Utöver denna har Västtrafik, som äger motorvagnarna som Arriva kör på Kinnekullebanan, Y1:orna 1270-1272 samt 1340. 1366 är tagen ur trafik för gott efter urspårning i samband med en trädkollision i vintras. Kan ju även nämna att utöver Y1:orna används även Itino-motorvagnar: Y31 1400, 1412 och 1417-1419 samt Y32 1411. Den sistnämnda kolliderade den 1 oktober med en bil och kommer att vara ur trafik ett bra tag så läget är mer ansträngt än vanligt på "Kullen".  :(

Wetjo

1400 var väl "Gunde Svan" på Västerdalsbanan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 20 oktober 2012, 19:18:39 PM
1400 var väl "Gunde Svan" på Västerdalsbanan?

Just densamma! Den andra Itinon - 1401 - från Västerdalsbanan är nu placerad i Nässjö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Vart har Dalarnas Y1:or tagit vägen, 1288-90 ? 1288 stod ju länge vid depån i Borlänge nedklo**rad, och man hade 1325 till låns ett tag långt före det, denna var fortfarande orange, och stod sist jag såg den i Vetlanda skrotfärdig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 oktober 2012, 16:03:21 PM
Vart har Dalarnas Y1:or tagit vägen, 1288-90 ? 1288 stod ju länge vid depån i Borlänge nedklo**rad, och man hade 1325 till låns ett tag långt före det, denna var fortfarande orange, och stod sist jag såg den i Vetlanda skrotfärdig.

1288 var det länge sedan den var i Dalarna - den var aldrig med när Tågkompaniet tog över Tåg i Bergslagen 2004. 1289 används för prov av ERTMS, den nya signalanläggningen, och 1290 går i Värmland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Är 1288 skrot alltså ?

Har 1290 fått Värmlands lack ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 oktober 2012, 16:45:50 PM
Är 1288 skrot alltså ?

Har 1290 fått Värmlands lack ?

1288 är såld till Serbien. 1290 har fått Värmlandslack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 oktober 2012, 16:45:50 PM
Är 1288 skrot alltså ?

Har 1290 fått Värmlands lack ?

1288 exporterades till Serbien 2005. Den ägdes då av STT och gjorde sin sista insats i Sverige som lånevagn på Kinnekullebanan.



Y1 1290 i sitt första utförande som länsbanevagn i Malung den 1 oktober 1993.


Y1 1290 i Karlstad den 4 juni i år.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2012, 19:23:09 PM
Just densamma! Den andra Itinon - 1401 - från Västerdalsbanan är nu placerad i Nässjö.

Denna har nu Krösatågsfärger och namnet Axel Petersson "Döderhultarn".

Ronald M. Jannesson

"Döderhult", han var väl från Oskarshamn då? Har för mig att denna stad tidigare hade detta kontroversiella ortsnamn, hehe! :D

Bernt Talbrant

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 oktober 2012, 18:50:41 PM
"Döderhult", han var väl från Oskarshamn då? Har för mig att denna stad tidigare hade detta kontroversiella ortsnamn, hehe! :D

Han föddes i Döderhults socken utanför Oskarshamn ja.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 oktober 2012, 18:50:41 PM
"Döderhult", han var väl från Oskarshamn då? Har för mig att denna stad tidigare hade detta kontroversiella ortsnamn, hehe! :D

Oskarshamn hette Döderhultsvik fram till 1856, då den fick stadsrättigheter. Många tror att den fick namnet Döderhult(svik) först i och med Håkan Juholt men detta kan dementeras.  :D

Axel Petersson ("Döderhultaren") föddes 1868 i Döderhults socken. Han blev känd som träsnidare och hans trägubbar har roat i många hem och också manat många till efterföljd. T ex Emil i Lönneberga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)