Huvudmeny

Nyfiken nykomling

Startat av moenia, 02 oktober 2012, 23:55:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r5m

Japp så är det. Jag tar manuellt. Inte så stor skillnad, största skillnaden är nog att man inte kan växla lika snabbt som med personbil. Man startar normalt på 2an om det inte är uppförsbacke tex, 2an är samma läge som 1an på personbil, 3an är där 2an är på personbil och så vidare så det är ungefär samma lägen på växlarna som man är van vid. Man kan hoppa över växlar också både uppåt och neråt. En skillnad är att det går att förväxla eftersom kopplingen och växellådan är luftstyrd dvs man kan lägga i en växel utan att trycka ner kopplingen, den hamnar då i nästan rätt läge, sedan trycker man ner kopplingen och då går växeln i.  På automatarna känner man ju när den ska hoppa till en ny växel så man inte gasar på så mycket just då, då kan det bli lite ryckigt :P

JDS

Fast det där är ju olika från buss till buss, en helt manuell låda är fortfarande ingen ovanlighet. Hoppa över växlar får man numera lära sig även när det gäller vanlig personbil. Så de viktigaste skillnaderna är väl dels det du skrev, att man inte kan växla lika snabbt, dels att bussen är tyngre så om man väljer fel växel blir det oftast rätt konstigt, man kan inte segdra sig ur en sådan situation som man oftast kan med personbil.

moenia

Mycket intressant. :) hur många växlar finns det?

I automatbussar har jag märkt att det ofta finns sex knappar; R N D 1 2 3. Vad gör 1, 2, 3?

r5m

Våra manuella har 7 växlar + back och en överväxel, men den är bortkopplad. 1,2 och 3 kan man trycka på om man vill att bussen bara ska gå på den växeln och inte hoppa till nästa. Om det är halt eller brant backe tex.

moenia

Så det är lite som en halvmanuell växel? Innebär det att automaten bara har tre växlar?

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 17 april 2013, 15:35:54 PM
Så det är lite som en halvmanuell växel? Innebär det att automaten bara har tre växlar?

Nej men man har bara möjligheten att välja dom 3 första manuellt eftersom det är troligtvis bara dom man behöver om det nu skulle vara så halt.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2


r5m

Ja idag hade vi avslutning med smörgåstårta och kaffe, fick betygen och lite intyg, jag fick B  ;D ingen fick A. Det är visst ca 60 sökande till nästa kursstart, känns ganska sjukt med tanke på hur få som hade sökt när jag började. Känns både skönt och tråkigt att skolan är slut  :P

moenia

Kul att höra r5m! Hur tycker du det har varit? Något särskilt dåligt eller bra med utbildningen? Vad händer för din del nu? Fått jobb?

Själv har jag kommit in på utbildningen i höst. Oerhört glad för det! Kan inte fatta att jag faktiskt kommer få köra buss i höst. En dröm som går i uppfyllelse. :)

r5m

Tycker det var väldigt bra överlag, det som var lite dåligt var att vi flyttade till andra lokaler mitt i utbildningen och det blev lite rörigt. Och att vissa som var klara med teorin fick vänta med att göra uppkörningen flera veckor. Och att vi inte fick några datortester med ykb-frågor.  Det som var bäst var nog att vara ute och åka omkring så mycket  :P

Japp började jobba dagen efter att jag klarade uppkörningen, på keolis i finspång  :)

moenia

När under terminen gjorde ni uppkörningen? Var det sista dagen?

Kul att höra att man får köra så mycket! När satte ni er bakom ratten för första gången?

Kul att du fått jobb! Hur gick det till? Var det en annons som låg ute eller hörde du av dig till dem?

r5m

Haha nej, det hade ju varit lite jobbigt då för de som inte klarade på första försöket. + att de som har fyllt 24 ska göra ykb-provet sist, vi som var yngre fick göra det först av alla prov.

Den 2:a veckan i maj var väl som det började, jag hade veckan efter pga att jag var för liten haha.

Första körningen var andra dan, 22 januari, glömmer aldrig det alltså  ;D

Det var en kille som jobbar där som kom och var extralärare på skolan ibland när nån av lärarna var borta. Och han tyckte att jag och en annan kille körde så bra så då fick vi jobb där.

Har du fixat körkortstillstånd? Kan vara bra att göra så snabbt som möjligt för det tog en j***a tid för mig och några andra att få våra. Tror det tog 4 veckor innan jag fick mitt, från att jag hade skickat in läkarintyget och betalat alltså

moenia

Wow, vilket flyt! Schysst alltså. Fick ni fast anställning direkt? Vet du hur det ser ut för dina andra kurskamrater? Har de flesta fått jobb?

Ja, jag har bokat tid hos läkare, så det är på G.

r5m

Nej det är sommarvik till sista september, får se om man får vara kvar efter det  :)

Det har varit svårt att få jobb här, några har flyttat till stockholm och fått jobb där. Blev lite förvånad att tex de som bodde i linköping inte fick där. Men vet inte hur det har gått för alla

moenia

Jaha okej. Bor du i Norrköping?

Jaså? Vad lustigt. Får se hur det går för mig då. ;)

r5m

ja jag bor här i stan.

Haha var noga med att passa tiderna och kör bra och smit inte undan när det är städning så går det nog bra  ;)