Huvudmeny

Nyfiken nykomling

Startat av moenia, 02 oktober 2012, 23:55:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Citat från: r5m skrivet 01 februari 2013, 17:20:50 PM

Jag går bussutbildningen på Bråvalla, stämmer att det fanns en del platser kvar, först var vi bara 14 sen blev vi 13, började några nya den här veckan så nu är vi 17, finns 24 platser. Tycker det är bra att vi inte är så många för då får vi köra mer och man lär känna alla bättre. Vi kommer få flytta till en annan lokal som är mindre snart också, känns som att det skulle bli rätt trångt om vi var 24, enda fördelen med den är att det blir närmare garaget. Vad jag har hört ska det vara rätt lätt att få jobb här iaf under sommaren. Jaja men om du undrar nåt om utbildningen så är det bara att fråga :)

När det gäller att köra buss i stan så har vi inte börjat med det än men man ser ju lite hur det är när man åker buss, man får akta sig för spårvagnarna och vissa gator är lite smala om man möter en annan buss så man får vänta in varandra men så är det ju i andra städer också.

Kul att höra från någon som går där! Vad är det för folk som går utbildningen allt mest? Hur är förhållandet praktik/teori?

r5m

Det är rätt blandat, några i min ålder (fyller snart 21), några i 40-årsåldern som vill testa nåt nytt, och en del däremellan. ca hälften är från somalia ursprungligen, sen är det en del från andra länder, turkiet, iran, kosovo bla, och några "svenskar" om man säger så. Men de flesta kan riktigt bra svenska, även några av de som inte har bott i sverige så länge.

Just nu så har vi ungefär hälften praktik och hälften teori. Vi är i grupper, de som inte har körning har teori och sen byter vi efter lunch. Så är det alla dagar utom fredagar för då slutar vi tidigare. Men sen när vi börjar köra i trafiken så kommer kanske inte alla köra varje dag, vet inte riktigt hur det kommer bli, har schema för hela terminen men det blir lite ändringar när vi inte full klass och så.

r5m

Citat från: r5m skrivet 05 februari 2013, 20:18:29 PM
vet inte riktigt hur det kommer bli

vi kommer köra alla dagar förutom fredagar sen också  ;D

moenia

Tack för dina utförliga svar!  :D

Hur är det, kör ni Östgötatrafikens bussar? Har ni börjat köra i trafik än?

Vad har ni hört om jobb annars i övrigt? Det känns som att jobb i Norrköping kanske inte är så lätt att få om det finns en bussförarutbildning där? Eller kommer många utifrån? Hur ser arbetsmarknaden ut i Östergötland? Har ni fått någon sådan information?

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 oktober 2012, 06:34:47 AM
När jag körde buss för SJ Biltrafik på 60- och 70-talen var jag anställd som bussförare. Personligen tycker jag bättre om benämningen bussförare än busschaufför.

M v h
Ingwar
****
Oj, vilken häftig buss!
Jag var också anställd som bussförare, när jag körde buss för SL, på 1970-, och 1990-talen.
"Busschaufför", är naturligtvis inte fel, men jag tror att det användes mera förr, ungebär som man endast säger "buss" eller "bil", numera, inte "omnibuss" eller "automobil". Hjulen har inget med detta att göra.

HJP

r5m

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 09:53:44 AM
Tack för dina utförliga svar!  :D

Hur är det, kör ni Östgötatrafikens bussar? Har ni börjat köra i trafik än?

Vad har ni hört om jobb annars i övrigt? Det känns som att jobb i Norrköping kanske inte är så lätt att få om det finns en bussförarutbildning där? Eller kommer många utifrån? Hur ser arbetsmarknaden ut i Östergötland? Har ni fått någon sådan information?


Nej vi kör med skolans bussar, kan lägga upp bild på dem sen. Vi började köra i trafiken 3 veckor efter att vi börjat utbildningen, innan körde vi på ett övningsområde utan annan trafik, f.d landningsbanor för flyg. Först körde vi stora vägar typ 2+1 vägar och motorvägar och nu har vi börjat köra på ganska trånga gator i stan och smala slingriga vägar.
Det verkar vara ganska stor chans att få jobb till sommaren iaf men det beror ju på hur man är och så, företagen man söker hos ringer skolan och kollar hur man har varit, om man kommer i tid och kör bra tex. Vet inte hur många som kommer utifrån men många börjar ju köra här i norrköping eller linköping. Man får ju oftast börja med timanställning om man kör här, på större ställen kan man ju få fast direkt ibland.

Ska rätta mig själv lite, vi kör 3 gånger i veckan och inte fyra, om det inte är helgdagar eller nåt så vi är lediga då blir det ju mindre körning.

moenia

Citat från: r5m skrivet 07 april 2013, 11:12:39 AM

Nej vi kör med skolans bussar, kan lägga upp bild på dem sen. Vi började köra i trafiken 3 veckor efter att vi börjat utbildningen, innan körde vi på ett övningsområde utan annan trafik, f.d landningsbanor för flyg. Först körde vi stora vägar typ 2+1 vägar och motorvägar och nu har vi börjat köra på ganska trånga gator i stan och smala slingriga vägar.
Det verkar vara ganska stor chans att få jobb till sommaren iaf men det beror ju på hur man är och så, företagen man söker hos ringer skolan och kollar hur man har varit, om man kommer i tid och kör bra tex. Vet inte hur många som kommer utifrån men många börjar ju köra här i norrköping eller linköping. Man får ju oftast börja med timanställning om man kör här, på större ställen kan man ju få fast direkt ibland.

Ska rätta mig själv lite, vi kör 3 gånger i veckan och inte fyra, om det inte är helgdagar eller nåt så vi är lediga då blir det ju mindre körning.
Hade varit kul att se hur de ser ut! Vad är det för fordon?

Hur ska du själv göra efter utbildningen?

r5m

2 st manuella Volvo B12/VanHool Alizee årsmod 98, en automat Volvo B12 ble årsmod 02 och en Volvo B10 B60 med VanHool kaross, 95a. Den sista används som reservbuss, har kört med den en gång när 2 av de andra var på verkstad.

Tja jag försöker nog få jobb, vart spelar inte så stor roll bara jag kan ta mig dit och det inte är för långt att åka  :)

r5m

  en av de manuella

  automaten

reserven, också automat



  en av de manuella

bisquit

Härligt med en hel drös av Volvobussar  :P Å med Vanhool-bygge.

j-a



Trevligt :)
Fd Swebussar dessa 3
BBA 261  fd Swebus/Interbus 4418/525
APU 391  fd Swebus/Interbus 4411/29,512
SXE 193  fd Swebus 5626
:) :)
Den gula är det en fd Piteå buss?

r5m

Citat från: j-a skrivet 14 april 2013, 13:07:16 PM

Trevligt :)
Fd Swebussar dessa 3
BBA 261  fd Swebus/Interbus 4418/525
APU 391  fd Swebus/Interbus 4411/29,512
SXE 193  fd Swebus 5626
:) :)
Den gula är det en fd Piteå buss?


Jaså minsann, visste bara att BBA och APU gått hos AK buss och att SXE gått i Halmstad. Stämmer att den gula gått i piteå, reg numret är HCL 055. Googlade och hittade bilder på hur de såg ut förut, riktigt kul att se :)

moenia

Schysst! Tack så väldigt! :D Tar vissa kort för manuellt och andra automatkort? Skulle man kunna få kika på automatens förarplats?  ::)

r5m

Ja vi får välja vad vi vill ta men lärarna rekommenderar oss att ta automat om man har problem med växlingen. Det är 6 som kör automat, kan komma att bli nån mer, resten, 13, kör manuellt. Har tyvärr ingen bild på den förarplatsen och kan inte ta nån heller för den är på verkstan pga en liten olycka förra veckan, vindrutan ska bytas. Kan ta en på reserven ist. Det här är iaf ganska likt automaten http://farm7.staticflickr.com/6226/6298812809_5bc580a5b6_z.jpg

moenia

Okej. För det är väl så att om man tar manuellt så får man köra automat sen? Vad tar du? Vet ingenting; hur skiljer sig växlingen från bil och buss?

Tack för bilden! :)