Huvudmeny

Nyfiken nykomling

Startat av moenia, 02 oktober 2012, 23:55:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: moenia skrivet 04 oktober 2012, 09:22:26 AM
Intressant att höra från er! Mer om Norrköping som stad att köra buss i?

Kan ingenting om hur det är att köra buss i Norrköping, mer än att fräst igenom där med buss...  ;)
Fördelen med Norrköping är att du kan få möjlighet att köra både buss och spårvagn.

Citat från: moenia skrivet 04 oktober 2012, 09:22:26 AM
Och en annan fråga: Hur går man tillväga om man vill utbilda sig? Vad kan det kosta? Krav?

Innan du får "lämplighetsintyg", eller vad det heter måste du genomgå en läkarundersökning.

1. Ska du betala din egen utbildning blir det ganska dyrt (relativt sett). Skulle gissa på att det kan gå upp till 35000 SEK.
2. Vissa Kommunala Vuxenutbildningar har utbildningar till Bussförare. I så fall berättigar det till CSN-stöd.
    Detta räknas som en reguljär utbildning.
3. Sen finns upphandlade utbildningar som arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
    En sån utbildning kan du få om du är eller löper risk att bli arbetslös.
    Då det är många sökande på AF, är det en väldigt hård prioritering på vem som får en utbildning.
4. En fjärde väg är att bussbolagen utbildar egna förare. Det är främst i Stockholm som det alternativet finns, vad jag vet.

Mer information finns på www.arbetsformedlingen.se klicka sedan på "studera vidare", ganska långt ner på första sidan.
Då kommer du till "yrke o framtid". Rulla runt där o leta efter lämplig utbildning.

Lycka till i ditt framtida liv som yrkesförare inom bussbranschen

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 oktober 2012, 06:34:47 AM
När jag körde buss för SJ Biltrafik på 60- och 70-talen var jag anställd som bussförare. Personligen tycker jag bättre om benämningen bussförare än busschaufför.

M v h
Ingwar
****

H32 4165, 1972

Samma här. Jag anställdes som bussförare vid SL 1970, och 1990. Det är naturligtvis inget fel att säga busschaufför, men det är en benämning som användes mer förr. Uppdelningen gummihjul/räls, har jag aldrig hört talas om.
Det finns faktiskt människor som säger "tågchaufför", men de är inte många, och det känns lite fel i munnen. Själv blev jag iallafall lokförare vid SJ.

Mycket snygg bild, du illustrerade ditt inlägg med, Ingwar.

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 07 oktober 2012, 09:28:59 AM
****
Samma här. Jag anställdes som bussförare vid SL 1970, och 1990. Det är naturligtvis inget fel att säga busschaufför, men det är en benämning som användes mer förr. Uppdelningen gummihjul/räls, har jag aldrig hört talas om.
Det finns faktiskt människor som säger "tågchaufför", men de är inte många, och det känns lite fel i munnen. Själv blev jag iallafall lokförare vid SJ.

Mycket snygg bild, du illustrerade ditt inlägg med, Ingwar.

HJP

Tack Hans! Bilden är lite suddig, jag tog den 1961 när jag jobbade som busskonduktör hos BSS. Jag håller med dig, busschaufför var nog mer vanligt förr. Och då kommer jag osökt in på lokförare och skillnaden mellan svenska och amerikansk engelska. I Sverige är det en Lokförare som kör tåget, i USA är det en Locomotive Engineer (ibland operator) som "operates" tåget. I USA kör man inte tåg.

Citat från: moenia skrivet 06 oktober 2012, 22:52:48 PM
Då försöker vi dirigera den här tråden i en annan riktning nu när det här ämnet känns färdigdiskuterat:

Någon med erfarenhet av att köra buss i Norrköping? Östgötatrafiken vs. Västtrafik?

Jag var placerad i Linköping ett par år i början av 70-talet som (SJ) bussförare och körde bl a till och från Norrköping med jämna mellanrum. De erfarenheterna är dock så gamla så de gäller säkerligen inte nu. Den enda skillnaden, som jag tyckte då, jämfört med andra städer var att man fick trängas lite med spårvagnarna genom centrum av stan.


M v h
Ingwar

moenia

Citat från: Wetjo skrivet 06 oktober 2012, 08:01:07 AM
4. En fjärde väg är att bussbolagen utbildar egna förare. Det är främst i Stockholm som det alternativet finns, vad jag vet.
Jaså? Någon som vet om detta även gäller Östgötatrafiken?

Citat från: Wetjo skrivet 06 oktober 2012, 08:01:07 AM
Lycka till i ditt framtida liv som yrkesförare inom bussbranschen

Tack! :)

Wetjo

Citat från: moenia skrivet 10 oktober 2012, 07:19:25 AM
Jaså? Någon som vet om detta även gäller Östgötatrafiken?
Tack! :)

Spårvagnsutbildning vet jag att entreprenören ger,eftersom det inte finns någon "central utbildning"  för sånt.
När det gäller bussförarutbildning är nog det enklaste sättet att skriva/ringa o fråga.
Har nog ett visst samband med personalsituationen för ögonblicket.
"Risken" med att få en utbildning av entreprenören är att du endast får behörighet för automatväxlade bussar...

Kämpa på!!!  ;D

moenia

Citat från: Wetjo skrivet 10 oktober 2012, 07:30:07 AM
Spårvagnsutbildning vet jag att entreprenören ger,eftersom det inte finns någon "central utbildning"  för sånt.
När det gäller bussförarutbildning är nog det enklaste sättet att skriva/ringa o fråga.
Har nog ett visst samband med personalsituationen för ögonblicket.
"Risken" med att få en utbildning av entreprenören är att du endast får behörighet för automatväxlade bussar...

Kämpa på!!!  ;D

Intressant. Är det vanligt att bussbolagen bekostar utbildning? Klarar man sig långt på automatkort, eller borde man ta för växlad också? Vilken typ av trafk kör oftast manuella bussar?

JDS

Förfarandet för att "uppgradera" ett automatkörkort till full behörighet är relativt okomplicerat, så jag tycker inte att det är något man behöver haka upp sig på. Får du erbjudandet och har tid att gå utbildningen så kör till, även om det då blir automat. Om du ångrar dig så kan du ju alltid skriva till länsstyrelsen och be att de drar in D-behörigheten  ;)

moenia

Hej igen! Nu var det ett tag sedan. En uppdatering på läget: Jag och min sambo har bestämt oss för att flytta till Norrköping i höst. Hittade en utbildning hos TUC Bråvalla på 20 veckor. Ser riktigt bra ut! Med tanke på att de inför den här vårterminen hade platser kvar in i det sista så hoppas jag att trycket inte är mycket större nu i höst. Ser verkligen fram emot att skicka in min ansökan!

Är det någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut för bussförare i Östergötland?

sa0azs

Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2012, 22:20:08 PM
Min undran blir mer vad en hundförare ska klassas som...?!   :P

Skämt åsido, i grund handlar det väl om olika etymologiska trådar och 'förare' kan ju tolkas både som att man framför något samtidigt som det kan ses som en mer vardaglig form av chaufför. Själv är jag alltså bussförare rent praktiskt, busschaufför när det ska vara lite mera officiellt och busschaffis i största allmänhet. Sedan kan man ju även benämnas som förare buss eller bara fb kort och gott.
Chaufför avser i min värld en förare vars profession är att transportera något åt någon. Busschaufför, lastbilschaufför, budbilschaufför eller taxichaufför (jag har nog aldrig hört någon säga "taxiförare" för övrigt).

bussgrabben


Nico

Även på mitt kort står det bara taxiförare. Sen finns ju den klassiska termen flygförare...

I grund handlar det väl om att chaufför är ett låneord som härstammar, apropå detta med järnvägsterminologi, från det franska chauffeur som då betyder eldare. Ordet förare i sin tur är sannolikt bara en förenkling som då deriverats ur chaufför under resans gång. Troligen för att det fungerar bättre rent språkligt då betoningen ändå oftast legat på sista stavelsen.

Sedan finns det ju andra varianter som t.ex. den ibland använda 'förare buss' eller bara FB när man i vissa lägen ska beskriva funktionen.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ordet förare kan ju även komma från tyskans Fahrer och fahren. Som i sin tur lär vara nära släkt med svenskans fara, färdas och farkost.

Nico

Jo, den ena förklaringen fungerar lika bra som en annan. Sannolikt finns det nog ingen helt given förklaring.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

r5m

Citat från: moenia skrivet 29 januari 2013, 23:22:51 PM
Hej igen! Nu var det ett tag sedan. En uppdatering på läget: Jag och min sambo har bestämt oss för att flytta till Norrköping i höst. Hittade en utbildning hos TUC Bråvalla på 20 veckor. Ser riktigt bra ut! Med tanke på att de inför den här vårterminen hade platser kvar in i det sista så hoppas jag att trycket inte är mycket större nu i höst. Ser verkligen fram emot att skicka in min ansökan!

Är det någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut för bussförare i Östergötland?


Jag går bussutbildningen på Bråvalla, stämmer att det fanns en del platser kvar, först var vi bara 14 sen blev vi 13, började några nya den här veckan så nu är vi 17, finns 24 platser. Tycker det är bra att vi inte är så många för då får vi köra mer och man lär känna alla bättre. Vi kommer få flytta till en annan lokal som är mindre snart också, känns som att det skulle bli rätt trångt om vi var 24, enda fördelen med den är att det blir närmare garaget. Vad jag har hört ska det vara rätt lätt att få jobb här iaf under sommaren. Jaja men om du undrar nåt om utbildningen så är det bara att fråga :)

När det gäller att köra buss i stan så har vi inte börjat med det än men man ser ju lite hur det är när man åker buss, man får akta sig för spårvagnarna och vissa gator är lite smala om man möter en annan buss så man får vänta in varandra men så är det ju i andra städer också.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2013, 16:53:10 PM
Ordet förare kan ju även komma från tyskans Fahrer och fahren. Som i sin tur lär vara nära släkt med svenskans fara, färdas och farkost.

Ja, om vi ens behöver se det så. Ursprunget är väl dock att hämta från "fara", som torde vara ett av de äldre orden i svenska språket. Ursprunget är väl egentligen kanske grekiska, men finns ju i både i anglosaxiska och germanska språk. Intressant är ju att Tyskland (idag) inte använder något variant på "farväl", medan vi ju har "farewell" i engelskan.

Att "föra" och att vara "förare" (både av djur och människor, till fots eller vagn) har ju förkommit som ord sedan många århundraden i Sverige

Så i det här fallet verkar faktiskt förare använts för att beteckna just en sådan. Chaufför verkar först noteras tidigt 1900-tal i Sverige och då som eldare, maskinist - alltså mer förknippat med ordets egentliga betydelse. Men även i Frankrike har ju denna betydelseförskjutning ägt rum. Kanske beroende av att det nog var att sköta maskinen som sågs som det stora vid 1900-talets början. Men i och med förbränningsmotorn och den tekniska utvecklingen blev ju kanske den viktigare delen att framföra själva fordonet.

Att orden liknar varandra är nog alltså mer en slump. Någonstans har ju ordet även i Frankrike övergått från att innebära "eldare,maskinist", till den som framför fordonet - iaf när det gäller bussar. Däremot används väl varianter på privatchaufför på såväl engelska som franska och tyska. I nästan alla andra fall använder ju engelskan "driver".