Huvudmeny

Nyfiken nykomling

Startat av moenia, 02 oktober 2012, 23:55:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Hej!

Jag heter Johan, är 21 och bor i Borås. Har länge varit intresserad av att köra stora fordon; lastbilar, bussar, hjullastare... Det är dock inte förrän på senare tid som jag på riktigt intresserat mig för bussyrket. Just nu är jag anställd ungdomsledare i Bodakyrkan men har insett att jag inte kommer bli särskilt långvarig där. Inte för att jag inte tycker om mitt jobb, utan mest för att jag och flickvännen känner en dragning bort ifrån stan och att det är rätt speciellt att vara anställd i en församling som i grunden präglas av en ideell anda – men det ska vi inte prata om nu.

Jag lockas väldigt av det mesta som har med bussyrket att göra; själva framförandet av fordonet, mötet med människor, fordonet i sig, utmaningen i att försöka hålla en tidtabell, kollegorna etc. Jag registrerade mig här för att försöka få en bild av hur det är att jobba som bussförare (vad föredrar ni förresten, bussförare eller busschaufför?). Det ser ut som att jag flyttar upp till Norrköping inom ett-två år. Någon som vet hur det är att köra buss där? Östgötatrafiken vs. Västtrafik?

Ser fram emot att höra från er allihop!

Vänligen,
Johan

Ronald M. Jannesson

Det heter busschaufför eftersom fordonet framförs på gummihjul. Det heter också lokförare och spårvagnsförare då de här fordonen framförs på räls. Alltså chaufför på gummihjul och förare på räls.

Martin Maltkvist

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 oktober 2012, 17:21:44 PM
Det heter busschaufför eftersom fordonet framförs på gummihjul. Det heter också lokförare och spårvagnsförare då de här fordonen framförs på räls. Alltså chaufför på gummihjul och förare på räls.
Det heter...
I mina ögon låter det mer som ditt personliga tycke och mig veterligen lär det inte finnas någon allmänt vedertagen uppfattning om hur förare/chaufför ska brukas på vägsidan
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

virtual1

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 oktober 2012, 17:21:44 PM
Det heter busschaufför eftersom fordonet framförs på gummihjul. Det heter också lokförare och spårvagnsförare då de här fordonen framförs på räls. Alltså chaufför på gummihjul och förare på räls.

Jag tror den här sidan får dig att skämmas något: http://www.bussforare.nu/

JDS

Flygplan går tydligen också på räls eftersom det heter flygförare!   :D

Nä, det är nog lite olika just på vägsidan som sagt; personligen tycker jag att "busschaufför" låter som något som folk som inte har koll (typ onyktra festklädda människor som åker abonnerad buss) säger, men jag vet att det finns förare som även säger så själva.

Norrköping lär ha Sveriges sämsta bilister, för övrigt...

Fredde

"Busschaufför" är för övrigt ett förekommande ord i en sång som ibland sjungs på bussar, mestadels fredag och lördagsnätter ::)

Ingwar Åfeldt

När jag körde buss för SJ Biltrafik på 60- och 70-talen var jag anställd som bussförare. Personligen tycker jag bättre om benämningen bussförare än busschaufför.





M v h
Ingwar

moenia

Intressant att höra från er! Mer om Norrköping som stad att köra buss i?

Och en annan fråga: Hur går man tillväga om man vill utbilda sig? Vad kan det kosta? Krav?

virtual1

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 oktober 2012, 17:21:44 PM
Det heter busschaufför eftersom fordonet framförs på gummihjul. Det heter också lokförare och spårvagnsförare då de här fordonen framförs på räls. Alltså chaufför på gummihjul och förare på räls.

Så någon som framför en bil är då en bilchaufför, inte en bilförare? - tror nog trafikskolorna skulle komma med vissa pekpinnar om man började kalla bilister för bilchaufförer ;-)

mil

Citat från: virtual1 skrivet 04 oktober 2012, 14:56:45 PM
Så någon som framför en bil är då en bilchaufför, inte en bilförare? - tror nog trafikskolorna skulle komma med vissa pekpinnar om man började kalla bilister för bilchaufförer ;-)

90% av de som sitter bakom ratten i en perosnbil är ingen förare alls de är bara rattvridare

Ronald M. Jannesson

Jaja, förr var benämningen sådan iaf. Numera så lär ju trafikskolorna t.ex. ut att om du ska svänga vänster efter passage i en cirkulationsplats ska du blinka vänster har jag sett på trafikskolor, vilket ju är helt fel, Du ska bara blinka höger när du ska lämna cirkulationsplatsen, också "kallad" rondell eller om du gör filbyte från inre fil i densamma. I övrigt ingen blinkning alls. Så trafikskolor börjar jag faktiskt tvivla på, ska dom inte lära ut regler enligt Trafikverket? Så vad dom skriver för benämning på detta är för mig totalt ointressant! Det handlar om svenska språket och dess ursprung! :-X

Martin Maltkvist

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 04 oktober 2012, 18:09:41 PM
Jaja, förr var benämningen sådan iaf. Numera så lär ju trafikskolorna t.ex. ut att om du ska svänga vänster efter passage i en cirkulationsplats ska du blinka vänster har jag sett på trafikskolor, vilket ju är helt fel, Du ska bara blinka höger när du ska lämna cirkulationsplatsen, också "kallad" rondell eller om du gör filbyte från inre fil i densamma. I övrigt ingen blinkning alls. Så trafikskolor börjar jag faktiskt tvivla på, ska dom inte lära ut regler enligt Trafikverket? Så vad dom skriver för benämning på detta är för mig totalt ointressant! Det handlar om svenska språket och dess ursprung! :-X
Vad man ska och vad man får göra är inte alltid lika och i fallet med cirkulationsplatser förefaller det vara helt korrekt att endast blinka höger. Transportstyrelsen gör förvisso gällande att det inte är ett krav att blinka in men åtminstone jag gör det just för att vara tydlig med mina avsikter.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

Min undran blir mer vad en hundförare ska klassas som...?!   :P

Skämt åsido, i grund handlar det väl om olika etymologiska trådar och 'förare' kan ju tolkas både som att man framför något samtidigt som det kan ses som en mer vardaglig form av chaufför. Själv är jag alltså bussförare rent praktiskt, busschaufför när det ska vara lite mera officiellt och busschaffis i största allmänhet. Sedan kan man ju även benämnas som förare buss eller bara fb kort och gott.

Får i övrigt hoppas att  moenia inte tar illa upp för att tråden direkt kapades så här, men poängen från min sida är att lite för att visa att huvudsaken är att vi inte behöver ta allt så allvarligt utan det viktiga är att vi förstår varandra och att bussförare här är en (bland flera) helt korrekt och användbar benämning.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: mil skrivet 04 oktober 2012, 15:57:57 PM
90% av de som sitter bakom ratten i en perosnbil är ingen förare alls de är bara rattvridare

Men de som sitter bakom ratten i en personbil då? ;-)

JDS

Citat från: virtual1 skrivet 05 oktober 2012, 22:38:14 PM
Men de som sitter bakom ratten i en personbil då? ;-)

Dem talar vi inte om   :-*