Persontrafik 1993 i Kalmar, del 1 (av 12)

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 september 2012, 22:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som jag tidigare nämnt hade Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) sin kongress i Kalmar i september 1993. Det var den sista kongressen i sin gamla form. SLTF organiserades 1994 om så att de i huvudsak blev en organisation för huvudmän. Bussbolagen gick över till Svenska Busstrafikförbundet, som i samband med detta bytte namn till Bussbranschens Riksförbund. Busstrafikförbundet hade bara varit organ för de privatägda bussbolagen medan de statligt och kommunalt ägda bolagen hörde hemma i SLTF.

Detta blev också mitt sista uppdrag för tidningen Svensk Lokaltrafik. Denna slogs nämligen i samband med omorganisationen samman med Svensk Omnibustidning (Buss) och det nya namnet blev Resor & Trafik. I två och ett halvt år lade jag bisysslan journalistik på hyllan innan jag sommaren 1997 började skriva för Tidningen Bussbranschen.

Kongressen hölls i Kalmarsalen och på planen nedanför, där en gång i tiden man köade till Ölandsfärjan, hölls bussutställningen som gynnades av ett vackert väder. Utomhusutställningar hade sina fördelar, inte minst för fotografer.

Borås Lokaltrafik ställde upp med sitt nyförvärv 258. Åtminstone uppgavs det att det var denna men den är ännu inte märkt och kördes på grönskylt. Bussen är lackerad i BL:s nya färgsättning, men det blev bara denna och systervagnen 259 som hann få denna innan Älvsborgstrafikens färgsättning tog över. Två år senare lackerades bussen också om i denna och den hann även bli Västtrafik-blå innan slopningen. Den hängde med i Borås till 2006, innan den såldes österut. Bussen fick året efter nummer 006 och registreringsnumret blev PGD495.


PCZ161. Sivert Karlssons bussbolag i Vaggeryd var på den tiden ganska litet jämfört med vad det är i dag.


Sennans Buss PLE830 har vi redan tidigare stiftat bekantskap med på hemmaplan. När Buss i Väst tappade trafiken i södra Halland 2002 till Swebus så kom denna buss att hamna i Finland. Och Volvo 8500 tog över efter de trevliga finska karosserna.



SL visade upp en "multiflexbuss" (vi skulle nog säga hybridbuss i dag), PHG802. Den fick senare nummer 4040 och hamnade år 2000 enligt SBH på Spårvägsmuseet. SBH uppger att ordinarie drivlina med dieselmotor var ersatt av en bensinmotor från SAAB 2,3-16. Om någon vet mer om detta så vore det trevligt med en komplettering. Var är det för tank som skymtar längst bak? Och hur gick det med bakaxeltrycket med denna?



Det kommer som synes av rubriken mycket, mycket mera.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Har ett minne av att SL ställde ut nån form av exprimentbuss i Kalmar, om jag minns rätt så var det en av tre som skulle testas i Stockholm.  :)

Fredrik Klint

H17X 6995 blev senare H17H 4040. H som i Hybrid skulle jag tro, då blev också påbyggnaden på taket annorlunda.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 september 2012, 22:02:36 PM
****
Blev nästan bländad här  8)
Mycket snyggt!
Finns de möjligen en bild på denna vagn, bakifrån?

HJP

groenis

Sl 4040 var en variant på eldrivning där saabmotorn drev en generator och utbyggnaden på taket har jag för mig var för
kylningen av motorn som gick på konstant varv vilket den inte var byggd för.

/Lennart

när kommer det en bild på "sälen" ackumulatorbussen som gick samtidigt?

Ola Almquist

Ägare av PHG802 är enligt Transportstyrelsen: SCANIA CV AKTIEBOLAG, SÖDERTÄLJE.
Förvärvsdatum: 2012-03-16.

M.v.h.
Ola

yngrot

Kul se B-L 258  eller 25 006 ev 007 ..   tyvärr vart det ju bedrövliga Säffle efter dessa .. Det roliga med dessa 2 var att Volvo inte ville att Säffle skulle bygga lågentré för de var för dåliga på att bygga så de såg snygga ut bla. vid golvet där fram  så Säffle fick skämmas lite där när Wiima/carrus fick bygga de 2 första Volvo med lågentré..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina