Ur folkmun döpta platser

Startat av Mr G, 20 oktober 2007, 20:01:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Tja, tror inte att församlingsgränsen spelar någon större roll (de flesta har nog inte ens en aning om var den ligger eller att den ens finns) här och rent tekniskt/stadsdelsmässigt (vad än Eniro anser) så ligger området mer i Råsunda än någon annanstans. Ser man på hemsidan för Solna/Råsunda församlingar  och kartan där så ser det ut som om den nya arenan hamnar precis på på skiljelinjen mellan Solna och Råsunda församlingar... så är man en kyrkligt aktiv fotbollsentusiast så kommer det nog ändå att vara ett gränsfall.


Nya Råsunda... yes!

;D

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Cero skrivet 10 november 2007, 11:49:10 AM
För övrigt håller jag med Nico om att nya Råsunda bör heta "Råsunda" och inget annat och även jag kommer att kalla den så. Det hade möjligen varit OK med ett tilläggsnamn från en internationellt känd svensk sponsor typ IKEA, H&M, Volvo, Scania, SKF, SAS, etc, men vem tusan utanför vårt lilla land vet vad lilla "Swedbank" är???

Jordbrukskassan Arena!  ;D

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 10 november 2007, 22:39:08 PM
Jordbrukskassan Arena!  ;D


.. som senare blev Föreningsbanken som sedan blev Föreningssparbanken vilken idag har blivit "Swedbank"...
;D

Axel

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 november 2007, 08:00:54 AM

.. som senare blev Föreningsbanken som sedan blev Föreningssparbanken vilken idag har blivit "Swedbank"...
;D
Jag tror snarare att föregångaren hette Första Sparbanken och Länssparbanken.

Varför måste företag hålla på och byta namn hela tiden?

Som om det är något fel på att heta exempelvis NKA (sedermera Norrköpings spårvägar, NL, Näckrosbuss, Busslink, ...) 

Ersa

Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 17:44:55 PM
Jag tror snarare att föregångaren hette Första Sparbanken och Länssparbanken.

Företag nr 1: Första Sparbanken -> Länssparbanken -> Sparbanken
Företag nr 2: Jordbrukskassan -> Föreningsbanken
Sparbanken+Föreningsbanken sammanslagna = Föreningsparbanken som blev Swedbank.

Trier

I Göteborg finns också fd TV & Radiohuset som kallades Synvillan. Har inte hört att det nya stället kallas nåt särskilt ännu.

Sen var det ju följetången med åkattraktionen på Liseberg som ser ut som en synål med ett tefat som åker upp och ner. Den kallades för just synålen i början men det var lite inkörningsproblem vilket gjorde att den stannade allt som oftast och då vart det Stoppnålen istället. Då Liseberg påpekade att det trots allt inte var nån fara kallades den ett tag för säkerhetsnålen. Nu är det väl återigen synålen som gäller.

På Onsalahalvön sydväst om Kungsbacka finns en spikrak liten landsväg som går mellan Lerkil och Vallda-Sandö. Där brukar moppekillarna testa toppfarten på sina åk - Gazaremsan... ;)



//Mr T

Danne

Citat från: Trier skrivet 13 november 2007, 21:53:44 PM
I Göteborg finns också fd TV & Radiohuset som kallades Synvillan. Har inte hört att det nya stället kallas nåt särskilt ännu.

//Mr T

Jag har hört namnet "Tjôtaverken" på det nya radiohuset, ganska fyndigt.

Pickos

Citat från: Dan Arleborg skrivet 13 november 2007, 22:03:47 PM
CitatI Göteborg finns också fd TV & Radiohuset som kallades Synvillan. Har inte hört att det nya stället kallas nåt särskilt ännu.

//Mr T

Jag har hört namnet "Tjôtaverken" på det nya radiohuset, ganska fyndigt.

Kanalhuset kallas det, efter vad jag har hört.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Simon Bertilsson

Citat från: Dan Arleborg skrivet 13 november 2007, 22:03:47 PM
Jag har hört namnet "Tjôtaverken" på det nya radiohuset, ganska fyndigt.

Ja, det omdiskuterades rätt flitigt i morgonpasset i P3. :)

Axel

Citat från: Trier skrivet 13 november 2007, 21:53:44 PM
Sen var det ju följetången med åkattraktionen på Liseberg som ser ut som en synål med ett tefat som åker upp och ner. Den kallades för just synålen i början men det var lite inkörningsproblem vilket gjorde att den stannade allt som oftast och då vart det Stoppnålen istället. Då Liseberg påpekade att det trots allt inte var nån fara kallades den ett tag för säkerhetsnålen. Nu är det väl återigen synålen som gäller.

Ejfeltornet

Buss-Anders

I början av 90-talet man byggde en gräddhylla på Nya Ullevi. Där skulle det också serveras alkoholhaltiga drycker, något som var helt otänkbart i det gamla Folkhems-Sverige.
Då firade folkhumorn triumfer som alltid.

Bl.a fanns förslaget att döpa om Ullevi till Lullevi.... fyndigt.  ;D

Mvh
Buss-Anders

Mr G

吉先生

Simon Bertilsson

Varifrån kommer namnet skilsmässodiket?

Magnus_J

Göta Kanal?!
kallas samma... för attt folk blev osams i slussarna.
mannen kör båten och kvinnan skulle va på land och dra tampar... eller nåt sånt har jag fått det berättat för mig,

JB

I Uppsala invigdes förra året ett stort hus som går under namnet Uppsala konsert-och kongress rent formellt. De flesta Uppsalabor verkar dock kalla det för Musikens hus. Det har varit skandalomsusat och beslutet att bygga det togs av en väldigt lustig majoritet, s+v+fp om jag inte minns fel. Dessutom revs ett antal 1800-talshus för bygget vilket gjorde många Uppsalabor upprörda. Att kostnaden skenat iväg har också retat upp folk. Hursomhelst har huset fått ett antal smek- och öknamn. Bland andra, Forsmark 4 och Vaksala borg (den ligger precis intill Vaksala torg).

Bild på eländet finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Konserthuset_Uppsala_IV.jpg

/Jonas