Ett antal linjer som har försvunnit

Startat av Stefan P, 07 september 2012, 14:20:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När förvann UL linje 802 Uppsala - Arlanda?
När försvann linje 35 Karlskoga Linnebäck?
Har det någon funnits en linje mellan Örebro Norrköping om man bortser Swebus linje 844?
När försvann Swebus linje 856 Uppsala - Örebro?
När förvann UL linje 832 i sin sträckning Gävle - Östhammar?

Hade NBJ en linje mellan Karlskoga - Kristinehamn eller var det GDG:s linje?

Har det någon funnits en linje Degerfors - Björneborg - Kristinehamn, jag vet att finns en dag som heter 503 och tre turer om dan?

mvh Stefan P








Mats Karlsson

NBJ hade linjer Karlskoga-Linnebäck-Kristinehamn och Degerfors-Håkanbol-Björneborg-Kristinehamn redan 1929. Linjen över Björneborg försvann nog redan på 50- eller 60-talet, medan linjen över Linnebäck gick över i GDG:s ägo 1975. 

Det fanns även en linje Karlskoga-Nora, i varje fall efter det att rälsbusssarna hade slutat gå 1966, men den linjen var redan borta, vill jag minnas, när jag kom till Karlskoga 1977. Eller rättare sagt, den var stympad redan 1977. Den södra delen Karlskoga-Karlsdal och den norra delen Nora-Dalkarlsberg fanns kvar, medan mellandelen Karlsdal-Dalkarlsberg var borta.

Linnebäckslinjen 35 fanns kvar fram till juni 1992. Sedan kom väl upphandlad skoltrafik med småbussar som tog över skoleleverna längs linjen.

MM

Citat från: Stefan P skrivet 07 september 2012, 14:20:54 PM
När förvann UL linje 832 i sin sträckning Gävle - Östhammar?

mvh Stefan P

Det började med att UL838 kortades ner och ersattes av "Skutskärspendeln", UL501 på sträckan Gävle-Skutskär. UL501 blev sedermera förlängd till Älvkarleby.

För att inte alla genomgående förbindelser skulle försvinna så behöll man UL832 på sträckan Gävle-Skärplinge-Östhammar i nåt år, den ersattes senare av nya UL510 som skulle gå Tierp-Skärplinge-Karlholm-Älvkarleby (med vissa turer i högtrafik som skulle utgå/avslutas i Gävle).

UL510 blev den permanenta varianten på den nattbussavgång från Gävle med dåvarande UL832 som kördes Gävle-Tierp via Skärplinge istället för över Mehedeby (som UL838 gjorde på den tiden det begav sig).

Dåvarande UL832 borde ha upphört vid övergången till sommartabellen 2009, om jag inte missminner mig helt.

Hoppas det gav svar på din fråga!  :)

Resenären

SJ Buss körde Örebro-Norrköping troligtvis fram till dess Länsbussarna tog över deras trafik. Linjen hette 10 och kördes med bussar både från Ör och Nr.

Silo

Denna linje får anses "ersätta" den järnväg som en gång i tiden fanns med ungefär denna sträckning mellan de båda metropolerna.
/TS

Anders Noren

Citat från: MM skrivet 10 september 2012, 02:45:22 AM
Det började med att UL838 kortades ner och ersattes av "Skutskärspendeln", UL501 på sträckan Gävle-Skutskär. UL501 blev sedermera förlängd till Älvkarleby.

För att inte alla genomgående förbindelser skulle försvinna så behöll man UL832 på sträckan Gävle-Skärplinge-Östhammar i nåt år, den ersattes senare av nya UL510 som skulle gå Tierp-Skärplinge-Karlholm-Älvkarleby (med vissa turer i högtrafik som skulle utgå/avslutas i Gävle).

UL510 blev den permanenta varianten på den nattbussavgång från Gävle med dåvarande UL832 som kördes Gävle-Tierp via Skärplinge istället för över Mehedeby (som UL838 gjorde på den tiden det begav sig).

Dåvarande UL832 borde ha upphört vid övergången till sommartabellen 2009, om jag inte missminner mig helt.

Hoppas det gav svar på din fråga!  :)

832:an ersattes också av expresslinjen 753 Gävle-Forsmark.